کد خبر: ۳۷۲۶۹۵
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲

هشدار شدید اردوغان به آلمان/ مرکل ناامیدم کرد

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که کشورش اتهاماتی مبنی بر اینکه امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول مرتکب "نسل‌کشی" علیه ارامنه شده باشد، نمی‌پذیرد و آن را ابزاری برای "اخاذی" از آنکارا می‌داند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ضمن انتقاد شدید از رای مثبت پارلمان آلمان به قطعنامه کشتار ارامنه در سال 1915 به عنوان "نسل‌کشی" تهدید کرد که اگر چنین مناقشه‌هایی حل نشود، "اروپا را با مشکلاتش به حال خود رها" می‌کند.

اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: الان مساله ارمنی‌ها نیستند. مساله ارامنه در سراسر جهان به عنوان ابزاری برای اخاذی علیه ترکیه استفاده می‌شود. در واقع از آن به عنوان یک "چماق" استفاده می‌شود. من به تمام جهان می‌گویم که چه خوشتان بیاید و چه نه، رویکرد ما نسبت به مساله ارامنه از همان ابتدا مشخص بود. ما هرگز اتهاماتی مبنی بر نسل‌کشی را نمی‌پذیریم.

رئیس‌جمهوری ترکیه از صدراعظم آلمان گلایه کرد که چرا مانع "نسل‌کشی" خواندن کشتار ارامنه در پارلمان این کشور نشده است.

پارلمان فدرال آلمان به تازگی به قطعنامه‌ای درباره قتل‌عام ارامنه در حکومت عثمانی رأی موافق داد.

اردوغان با انتقاد از آلمان به این کشور پیشنهاد داد که بار دیگر مساله سوزاندن یهودیان در دوران هیتلر(هلوکاست) و کشتار نامیبیایی‌ها در دوران امپراتوری آلمان در یک قرن گذشته را بررسی کنند و آلمان آخرین کشوری است که حق دارد درباره نسل کشی صحبت کند.

برلین هنوز به طور رسمی از اصطلاح "نسل‌کشی" برای آن واقعه استفاده نکرده است.

رجب طیب اردوغان در مصاحبه‌ای که متن آن روز شنبه در شماری از رسانه‌های ترکیه منتشر شد، اعلام کرد که از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان "مایوس" و "سرخورده" شده است. رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید برایش قابل فهم نیست که چرا مرکل به عنوان رهبر اتحادیه دموکرات مسیحی، نتوانسته دست‌کم نمایندگان عضو این حزب در پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) را از دادن رأی موافق به قطعنامه کشتار ارمنی‌ها در دوران جنگ اول جهانی بازدارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، اردوغان گفته است که صدراعظم آلمان به او قول داده بود از تمام توان خود برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه استفاده کند.

پنج‌شنبه گذشته تقریبا تمام نمایندگان حاضر در نشست علنی پارلمان فدرال آلمان به طرح "نسل‌کشی" خواندن کشتار جمعی ارمنی‌ها در سال‌های پایانی حکومت عثمانی رأی موافق دادند. این طرح که توسط اتحاد احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی و دو حزب سوسیال دموکرات و سبزها به "بوندس‌تاگ" ارائه شده بود تنها یک رأی مخالف و یک رأی ممتنع داشت.

مورخان ارمنی و بسیاری از همتایان آنها در جهان معتقدند در جریان کوچ اجباری ارمنی‌ها از آناتولی در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند و حکومت عثمانی مرتکب "نسل‌کشی" شده است.

با طرح مساله قتل‌عام ارمنی‌ها در "بوندس‌تاگ" رئیس‌جمهور و بسیاری از مقام‌های ارشد ترکیه به آلمان هشدار دادند که تصویب چنین طرحی بر روابط دو کشور تاثیر نامطلوبی خواهد داشت.

اردوغان گفته است: «از خودم می‌پرسم که اکنون و پس از چنین تصمیمی در بوندس‌تاگ سیاستمداران ارشد آلمان چگونه می‌توانند با من و نخست‌وزیر ترکیه روبرو شوند؟» او با اشاره به حضور چند میلیون شهروند ترکیه‌تبار در آلمان، درباره از دست دادن "یک دوست مهم" به این کشور هشدار داد.

در روزهای گذشته مسئولان ارشد ترکیه بارها تهدید کرده‌اند که بی‌توجهی کشورهای اروپایی به درخواست‌های آنها می‌تواند توافق با اتحادیه اروپا در مورد پناهجویان را به خطر اندازد. طرح قطعنامه "نسل‌کشی" خواندن کشتار ارامنه در دوران عثمانی قرار بود چند ماه پیش در پارلمان فدرال آلمان به بحث و رأی گذاشته شود اما پیش از برگزاری اجلاس ویژه اروپا بر سر بحران پناهندگان در ماه مارس به علت نگرانی از پیامدهای این اقدام و ترس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات اتحادیه اروپا با آنکارا از دستور کار کنار گذاشته شد.

اغلب سیاستمدران ارشد آلمانی در سال‌های اخیر از نسل‌کشی خواندن قتل عام ارامنه اجتناب کرده‌اند اما یواخیم گائوک، رئیس‌جمهوری آلمان سال گذشته در سخنرانی به مناسبت صدمین سالگرد این واقعه، به طور مشخص از این واژه استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان و به نقل از رسانه‌های ترکیه، رجب طیب اردوغان ادعا کرده که در آلمان و بخشی از رسانه‌های این کشور گروهی وجود دارند که رویکردی "خصمانه" نسبت ترکیه دارند.

با این حال نخست‌وزیر ترکیه روز جمعه گفت، رأی مجلس آلمان به قطع کامل روابط دو کشور منجر نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری دولتی آنادولوی ترکیه، بینعالی ییلدیریم ضمن "نادرست" خواندن تصمیم مجلس آلمان درباره کشتار ارامنه بر اهمیت روابط دو کشور تأکید کرد.

در یک قرن گذشته تمام دولت‌هایی که در ترکیه بر سر کار بوده‌اند نسبت به نسل‌کشی خواندن قتل‌عام ارامنه در دوران جنگ اول جهانی به شدت واکنش نشان داده‌اند.

رجب طیب اردوغان دو سال پیش در آستانه سالگرد این واقعه (۲۴ آوریل)، کشتار شهروندان ارمنی در دوران عثمانی را درد مشترک ترکیه و ارمنستان خواند و در اقدامی بی‌سابقه از بازماندگان قربانیان این قتل‌عام بدون پذیرش نسل‌کشی بودن آن پوزش خواست.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین