کد خبر: ۳۷۲۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰

فروش وحوش تاکسیدرمی شده در کنار صنایع دستی!؟+تصاویر

در شرایط بحرانی کنونی محیط زیست کشور که مشاهده و تصویربرداری از برخی گونه‌های جانوری، خبر خوش زیست محیطی به حساب می‌آید، وجود مغازه‌هایی مملو از لاشه‌های خشکیده گونه‌های ارزشمندحیات وحش در کنار جاده‌های شمالی کشور، فاجعه‌ای بزرگ قلمداد می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش تسنیم، با وجود افزایش جرائم صید و شکار در سال گذشته، برخی فروشگاه‌های صنایع دستی شمال کشور، انواع گونه‌های حیات وحش از جوندگان و گوشتخواران گرفته تا برخی پرنده‌های در خطر انقراض را بدون در دست داشتنن مجوز سازمان حفاظت محیط زیست برای فروش به نمایش می‌گذارند.

فروش وحوش تاکسیدرمی شده در کنار صنایع دستی!؟+تصاویر

در حالی که مطابق با ماده هشت قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، "مبادرت به هرگونه ﺷﮑﺎر و ﺻﯿﺪ و ﭘﺮورش و ﻧﮕﻬﺪاری و ﺗﮑﺜﯿﺮ و‌ ﻓﺮوش و ﺧﺮﯾﺪ ﺟﺎﻧﻮران  وﺣﺸﯽ‌ و اﺟﺰای آنها ﻣﺴﺘ� ﺰم  ﺗﺤﺼﯿﻞ‌ ﭘﺮواﻧﻪ ‌ﯾﺎ اﺟﺎزه از سازمان حفاظت محیط زیست بوده" و لذا فروش وحوش تاکسیدرمی شده بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست تخلف محسوب می‌شود.

فروش وحوش تاکسیدرمی شده در کنار صنایع دستی!؟+تصاویر

کیانا گودرزی فعال حیات وحش از وجود گونه‌های متنوع حیات وحش از جمله شنگ، شغال، روباه، شوکا، خرگوش، فلامینگو، طاووسک و بوتیمار، تنها در یک فروشگاه صنایع دستی در استان مازندران خبر داده و می‌گوید: صاحب این فروشگاه که برای فروش هیچ یک از این گونه‌های تاکسیدرمی شده مجوزی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار نداشت مدعی بود لاشه تمامی این حیوانات را کشف و جهت انجام تاکسیدرمی به کارگاه منتقل کرده است، حال آن که حتی در صورت صحت ماجرا و پیداکردن لاشه موظف بوده است، پس از بررسی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، با در دست داشتن مجوز این سازمان نسبت به فروش تاکسیدرمی اقدام کند.

فروش وحوش تاکسیدرمی شده در کنار صنایع دستی!؟+تصاویر

وی ادامه می‌دهد: مسئول یکی دیگر از این فروشگاه‌ها که در زیرزمین فروشگاه قرقاول تاکسیدرمی شده نگهداری می‌کند تصاویر و فیلم‌هایی از وحوش تاکسیدرمی شده را در تلفن همراهش به متقاضیان نشان داده و برای گونه‌هایی چون خرس قهوه‌ای تاکسیدرمی شده روی پایه چرخدار، به مبلغ 5 میلیون تومان، سفارش می‌پذیرد، خرسی که با نگاهی به تصاویر و فیلم‌های لاشه خشک شده‌اش، به نظر نابالغ می‌رسد.

فروش وحوش تاکسیدرمی شده در کنار صنایع دستی!؟+تصاویر

گودرزی ضمن اظهار تأسف فروش تاکسیدرمی جانوران بومی در فروشگاه‌‌‌هایی تحت عنوان صنایع دستی در شمال کشور به وضعیت بحرانی وحش اشاره می‌کند و می‌گوید در شرایط بحرانی کنونی محیط زیست کشور که مشاهده و تصویربرداری از برخی گونه های جانوری، خبر خوش زیست محیطی به حساب می‌آید، وجود مغازه هایی مملو از لاشه های خشکیده گونه‌های ارزشمند حیات وحش در کنار جاده های شمالی کشور، فاجعه‌ای بزرگ قلمداد می‌شود.

فروش وحوش تاکسیدرمی شده در کنار صنایع دستی!؟+تصاویر

مسلم آهنگری، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران در این‌باره  می‌گوید: فروش وحوش تاکسیدرمی شده بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست تخلف است و تا کنون با بسیاری از متخلفان برخورد کرده و پرونده آن‌ها را به مراجع قضایی تحویل داده‌ایم.

وی از علاقمندان محیط زیست خواست در صورت مشاهده وحوش تاکسیدرمی شده در فروشگاه‌ها می‌توانند با تماس با شماره تلفن ‌01133371148 و یا 5- 01133358813 مشخصات فروشگاه متخلف را برای پیگیری و معرفی به دادسرا در اختیار یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران قرار دهند.

فروش وحوش تاکسیدرمی شده در کنار صنایع دستی!؟+تصاویر

آهنگری ابراز امیدواری می‌کند با همکاری و تعامل دستگاه قضایی در برخوردهای قاطع با متخلفان و اعمال مجازات‌های بازدارنده از وقوع این گونه جرائم جلوگیری به عمل آید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین