کد خبر: ۳۷۲۹۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت

سیاسی کاری عربستان مانع حضور زائران ایرانی در مراسم حج شد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت،کارشکنی عربستان را مانع حضور زائران ایرانی در مراسم حج امسال دانست و تصریح کرد ایران تلاش زیادی برای حضور زائران ایرانی در مراسم حج کرد ولی سیاسی کاری عربستان مانع به سرانجام رسیدن این تلاش ها شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید علی قاضی عسگر که روز دوشنبه با تعدادی از خبرنگاران هندی در محل کنسولگری ایران در حیدرآباد گفت وگو می کرد افزود: زائران ایرانی به اعتراف مقامات عربستانی، همواره از منظم ترین زائران در بین کشورهای دیگر بوده اند.

وی با بیان اینکه، امسال تیرگی روابط سیاسی ایران و عربستان بر مسائل حج تاثیر گذاشت افزود:رفتار مقامات عربستان نشان دهنده تاثیر عمیق مسائل سیاسی درمسائل حج است .
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با بیان اینکه همه ساله در بهمن عربستان برای گفت وگو در خصوص برگزاری حج از مسئولان کشورمان دعوت می کرد افزود:این کشور امسال با چند ماه تاخیر و بصورت تلفنی از مقامات حج کشورمان خواست با سفر به دبی روادید سفر به این کشور را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد طرف عربستانی بعد از مدت ها، رواید سفر به این کشور را برای مسئولان حج کشورمان صادر کرد.

حجت الاسلام قاضی عسگر، با اشاره به برخورد سرد مقامات عربستان با هیات ایرانی خاطرنشان کرد آنها در خصوص پیشنهاد ایران برای صدور روادید برای زائران در کنسولگری مشهد پاسخ روشنی ندادند و گفتند دراین خصوص باید از وزارت خارجه سئوال کنیم .
وی افزود: دراین نشست طرف عربستانی خواستار انتقال زائران ایرانی با پروازهای دیگر کشورها به رغم امکانات ایران شدند و اعلام کردند اجازه ورود هیچ هواپپمای ایرانی به خاک این کشور را نمی دهد.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با اشاره به شهادت 461 نفر از حجاج ایرانی در حج سال گذشته خاطرنشان کرد دولت عربستان حاضر نشد درخصوص امنیت حجاج ایرانی در مراسم حج به ایران تضمین بدهد.
وی افزود:عربستان سعودی هیچ راهکاری را برای انجام امور کنسولی زائران در حج درصورتیکه با فوت و یا مشکلی مواجه شوند، ارائه نداد.

حجت الاسلام قاضی عسگر با بیان اینکه هیات ایرانی بعد از دو روز حضور در عربستان بدون دریافت هیچ پاسخی این کشور را ترک کرد گفت:مقامات عربستان یک ماه ونیم بعد دوباره هیات ایرانی را برای گفت وگو در باره اعزام زائران به این کشور دعوت کرد.
وی افزود:در این مرحله دولت عربستان برای صدور روادید الکترونیکی و انتقال زائران با هواپیمایی جمهوری اسلامی به این کشور موافقت ولی در خصوص امنیت حج هیچ تضمینی نداد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به حمله به زائران ایرانی ،سنگ پرانی به اتوبوس ، توهین خطیب عربستان و کافر شمردن شیعیان گفت این مسائل باعث شده که نسبت به تامین امنیت زائران ایرانی نگران باشیم .

وی ،اجازه ندادن برای نصب پرچم در ساختمان های محل اقامت زائران ایرانی ،صادر نکردن روادید برای زنان مجرد زیر 45 سال و اجازه ندادن به روحانیون برای پاسخ به مسائل شرعی را از دیگر محدودیت ها عربستان برای ایران بیان کرد و گفت دولت عربستان حتی با ایجاد مراکز درمانی برای ارائه خدمات به حجاج ایرانی و دستبد الکترونیکی نیز مخالفت کرد.
حجت الاسلام قاضی عسگر در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درخصوص سیاسی کردن مساله حج از سوی ایران خاطرنشان کرد این یک دروغ بزرگ است و ایران هیچگاه به دنبال سیاسی کردن حج نبوده است.

وی خاطرنشان کرد عربستان همه ساله با چاپ و توزیع بیش از11 میلیون کتاب به زبان های مختلف شیعیان را کافر معرفی می کند.
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت گفت که این اقدامات در حالی صورت می گیرد که حتی قرآن و کتاب دعا زائران ایرانی گرفته می شود.
وی پرداخت غرامت به خانواده های شهدای منی را از وظایف عربستان دانست و خاطرنشان کرد برطبق آمار حدود هشت هزار نفر که بین 1700 تا 1800 نفر از آنان را زائران عربستان تشکیل می دهند در فاجعه منا به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام قاضی عسگر گفت که براساس بررسی های صورت گرفته و بازبینی فیلم ها و گفته های شاهدان سوء مدیریت عربستان سعودی یکی از دلایل اصلی این فاجعه بوده است.
وی تصریح کرد اگر مقامات عربستانی بموقع به یاری حادثه دیدگان می شتافند، تعداد شهدای این فاجعه کاهش می یافت .
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت که تاکنون دولت عربستان به هیچ یک از خانواده های قربانیان منی غرامت پرداخت نکرده است.

وی با بیان اینکه ایران تاکنون سالانه حدود 80 هزار نفر برای برگزاری مراسم حج تمتع و 750 هزار نفر را نیز برای عمره راهی عربستان می کرد افزود: رفتار ناشایست دو مامور سعودی نسبت به دو نوجوان ایرانی در سال گذشته در فرودگاه جده باعث شد که حج عمره نیز تعطیل شد.
حجت الاسلام قاضی عسگر گفت که ایران خواستار محاکمه و مجازات دو مامور خاطی عربستان شده است .
وی با رد اتهام حمایت ایران از تروریسم خاطرنشان کرد فقه شیعه انجام عملیات انتخاری را حرام می داند .

وی در ادامه با اشاره به گزارش کنگره امریکا خاطرنشان کرد در این گزارش صراحتا عربستان را مسئول حمله تروریستی 11 سپتامبر معرفی شده است .
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه ایران و عربستان را دو کشور مهم منطقه دانست و تصریح کرد روابط دوستانه این دو کشور به نفع امنیت منطقه است .
وی با بیان اینکه اگر عربستان اشتباهات خود را بپذیرد و فرا فکنی نکند مشکل قابل حل است تصریح کرد ایران تمام تلاش خود را برای اعزام زائران به حج انجام داد ولی این کشور مانع شد .
حجت الاسلام قاضی عسگر با اظهار نگرانی نسبت به تامین امنیت حجاج دیگر کشورها خاطرنشان کرد عربستان اگر به جای حمله به یمن توان خود را برای برگزاری حج صرف می کرد مراسم حج بسیار باشکوه تر برگزار می شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که برای شرکت در مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی به هند سفر کرده است، در روزهای گذشته با سفر به بنگلور، چنای و حیدرآباد در جمع شرکت کنندگان ارتحال امام راحل سخنرانی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
0
0
سلام
متعجبم ونمی دانم مراسم حج چه مقدار سود برای عزیزان در سازمان حج دارد که با اینهمه بی احترامی و به سخره گرفتن ایرانیان از سوی سعودی ها با اسرار به تفاهم با اونها هستند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین