کد خبر: ۳۷۲۹۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳

گری سیک: جنجال بی‌بی‌سی توفان در فنجان است

گری سیک جنجال رسانه‌ای اخیر بی بی سی درباره اسناد ادعایی سیا درباره انقلاب ایران را توفان در فنجان خواند و در وب‌گاه خود نوشت این اسناد چیزی به دانسته‌های ما اضافه نکرد.
آفتاب‌‌نیوز :
گری سیک، عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری فورد، کارتر و ریگان و تحلیل‌گر امور خاورمیانه و متخصص امور ایران در وب‌گاه خود garysick.tumblr.com به ارائه توضیحاتی درباره‌ی جنجال اخیر رسانه‌ای بی‌بی‌سی پرداخت و نوشت: بی‌بی‌سی درباره‌ی برخی اسناد مربوط به تقریبا 40 سال پیش که به تازگی منتشر شده گزارش شتاب زده‌ای را ارائه کرد. در زمان این تماس‌ها بین دولت آمریکا و نیروهای (امام) خمینی (ره) من فرد اصلی در مواجه با ایران بودم.

با من تماس‌های زیادی صورت گرفت که در این رابطه اظهار نظر کنم که جای تعجبی نداشت من در کتابم با عنوان "همه چیز فرو می‌پاشد" در صفحات 140 تا 147 درباره‌ی این تماس‌ها به تفصیل نوشته‌ام. گزارش من دقیقا از اسنادی که اکنون منتشر شده نشات می‌گیرد و از بسیاری از نقل قول‌های مهمی که بی‌بی‌سی به آن پی برده و مسایل دیگری که در گزارش بی‌بی‌سی مطرح نشده در گزارشم سخن گفته‌ام. متاسفانه نسخه دیجیتالی این کتاب را ندارم اما خود کتاب در دسترس همگان قرار دارد.

برای روشن شدن ابعاد این تعاملات به آن اشاره می‌کنم.

سیک مدعی شد: نخست این گفت‌وگوها پیش از آن که بین وارن زیمرمن از سفارت آمریکا در پاریس و ابراهیم یزدی، دستار وقت نزدیک به آیت‌الله خمینی در مسافر خانه کوچکی در نزدیکی نوفل لوشاتو انجام شود با شاه که از این تماس‌ها به منظور جلوگیری از خونریزی در پی خروجش حمایت می‌کرد و با شاپور بختیار، نامزد نخست وزیری مطرح شد.

او ادعا کرد: دوم این که این تماس اساسا مذاکراتی درباره‌ی نقش ارتش ایران و تشریفات قانونی پس از خروج شاه بود. آمریکا می‌خواست تا ارتش را به عنوان یک سازمان حفظ کند. در حالی که نیروهای آیت‌الله خمینی نگران کودتای احتمالی نظامی بودند. هر دو طرف می‌خواستند از سقوط نظام و خونریزی احتمالی جلوگیری کنند. اساسا این گفت‌وگوها بی نتیجه بود و در نهایت تاثیر چندانی بر مسیر وقایع نداشت.

این عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا افزود: هیچ کس در دولت آمریکا (و تا آنجا که من می‌دانم هیچ فردی در ایران) سخنان آیت‌الله خمینی در پیام‌هایش یا اعلامیه‌های عمومی‌اش درباره‌ی صلح، ثبات، حقوق بشر، حق زنان و مسایل دیگر را به عنوان مدرکی دال بر این که ایشان می‌خواهد یا انتظار دارد تا روابط نزدیک با آمریکا ادامه یابد تفسیر نکرد.

وی ادامه داد: دست آخر این که من هیچ اطلاعاتی درباره این پیام فرضی آیت‌الله خمینی به جان اف کندی در سال 1963 ندارم و کاملا مشخص است که چیز خاصی از آن به دست نیامد.

در ادامه مقاله گری سیک آمده است: جدای از انتخاب گزینشی نقل قول‌ها، در گزارش بی‌بی‌سی اشتباهات واقعی وجود دارد برای مثال آن‌ها ادعا می‌کنند که در 9 نوامبر 1978 در تلگرافی که اکنون به سر زبان‌ها افتاده "به غیرقابل تصور فکر کنید" ویلیام سولیوان، سفیر آمریکا در ایران هشدار داد که شاه در حال سقوط است.

به گزارش ایسنا، وی استدلال کرد واشنگتن باید شاه و ژنرال‌های ارشد را از کشور خارج کند و سپس با فرماندهان پایین دست و آیت‌الله خمینی به توافق ایجاد کند.

این پیغام در واقع در 2 نوامبر ارسال شد و در آن ادعا نمی‌شود که شاه رو به زوال است این توافق که در نهایت بین سولیوان و نیروهای مخالف در ایران انجام شد بدون تصویب یا آگاهی واشنگتن انجام شد. مسلما درباره‌ی این توافق در تلگراف 2 نوامبر سخنی به میان نیامده است.

اساسا این اقدام توفان در فنجان است. جزییات این تبادلات با تمامی محتوای آن برای دست کم سه دهه در دسترس عموم بوده است. انتشار این اسناد با این که خوب بود اما به چیزهایی که در حال حاضر می دانیم اضافه نکرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
0
0
این اسناد چیزی به دانسته‌های ما اضافه نکرد." یعنی میدونستید؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
0
0
اما خیلی ها در ایران خبر نداشتن حتی بعد از این کار بی بی سی هستند کسانی که هنوز نشنیده اند و نمیدانند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین