کد خبر: ۳۷۳۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵

وزیر نیرو در جمع مجلسی ها توضیح داد: چرا مصرف برق بالاست؟/نمی توان به بارش ها اکتفا کرد

وزیر نیرو در نشست علنی مجلس شورای اسلامی به تشریح عملکرد وزارتخانه تحت مدیریتش پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز : حمید چیت چیان، وزیر نیرو در بخشی از توضیحات خود به دو موضوع بسیار حائز اهمیت حوزه انرژی یعنی آب و برق اشاره کرد و در رابطه با آن گفت:« مصرف برق در کشورها رشد بسیار بالایی دارد و علت آن پایین بودن نرخ برق است؛ به همین دلیل مردم نسبت به مصرف بیشتر تشویق می شوند.سالی 6 درصد مصرف برق در کشور در حال افزایش است در حالی که در کشورهای دنیا بسیار کمتر است پاسخگویی به این نیاز مشکلات بسیاری را برای صنعت برق و کشور ایجاد کرده است. »

وزیر نیرو همچنین درباره معضل کمبود آب در کشور توضیحاتی به این شکل مطرح کرد: « در این زمینه نگرانی های ما زیاد است به گونه ای که متأسفانه طی 15 سال گذشته میزان بارش ها در کشور کاهش زیادی پیدا کرده تا جایی که در گذشته متوسط بارش ها در سال 250 میلیمتر بوده اما اکنون به 240.7 میلیمتر در سال رسیده است. »

در ادامه اهم توضیحات حمید چیت چیان، وزیر نیرو در تشریح عملکرد وزارتخانه تحت مدیریتش آمده است:

*بیش از ۹۰ درصد از مایحتاج لازم صنعت برق تماماً در داخل کشور به دست تولیدکنندگان داخلی تأمین شده است که در راستای نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی بوده است.

* درحال حاضر 74 هزار مگاوات برق تولید می شود که به این لحاظ در منطقه دارای رتبه اول و در جهان حائز رتبه 14 است و بیش از 99 درصد از جمعیت شهری کشور از نعمت برق برخوردار است و با 7 کشور دیگر تبادل برق انجام می شود.

*14 سال است شبکه برق کشور بدون خاموشی سراسری به کار خود ادامه داده و در این رابطه از تمام نیروهای متخصص استفاده شده و بیش از 90 درصد از مایحتاج لازم صنعت برق تماماً در داخل کشور به دست تولیدکنندگان داخلی تأمین شده است که در راستای نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی بوده است.

*ایران از لحاظ تولید توربین های گازی نیروگاهی جزء 6 کشور اول دنیا است همچنین در خصوص صنعت آب در سال های  گذشته 167 سد بزرگ ملی در کشور ساخته شده و وجود این سدها به مدیریت آب کشور کمک کرده است.

*بیش از 99 درصد از کل جمعیت به آب شرب دسترسی دارند و بسیاری از تجهیزات در صنعت آب و برق در داخل تولید می شود و نکته دیگر اینکه 42 درصد از جمعیت شهری کشور تحت خدمات شبکه فاضلاب می باشد.

*موضوع مهم مسئله اقتصاد برق است در سال 94 هزینه هر کیلووات برق تولید شده بدون احتساب هزینه ها 85 تومان بود که تنها 60 تومان آن از محل فروش تأمین شد و 10 درصد نیز بابت پرداخت یارانه اختصاص یافت و مابه التفاوت آن از محل هدفمندی به این صنعت پرداخت نشده است.

*در حال حاضر 24هزار میلیارد تومان وزارت نیرو از دولت مطالبه دارد که نتیجه آ‌ن بدهی این وزارتخانه به نیروگاه های خصوصی، پیمانکاران و همچنین عدم توانایی در تسویه وام های دریافت شده در حوزه صنعت آب و برق است.

*میزان آب تجدید شونده که 130 میلیارد مترمکعب در سال بود اکنون به 116 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است لذا از سویی با کاهش بارش ها مواجه بوده ایم از سوی دیگر به دلیل تغییر اقلیم تبخیر نیز زیاد شده است همچنین میزان آب تجدید شونده به ازای هر فرد ایرانی در طی 40 سال گذشته از 7 هزار و 500 متر مکعب به 1450 مترمکعب تقلیل یافته که این نشان دهنده یک بحران قابل توجه در حوزه آب است.

*نمی توان به بارش ها اکتفا کرد زیرا مسئله بحران آب فراتر از اینها است و باید در این زمینه مجلس و دولت و تمام ارکان نظام به آن توجه کافی داشته باشند.

*این موضوع باعث بروز مخاطرات زیست محیطی شده تا جایی که امروز مشاهده می شد بسیاری از تالاب ها در کشور خشک شده است به دلیل آنکه هم بارش ها کاهش یافته هم برداشت های غیرمجاز از آب های زیرزمینی افزایش یافته است.

*از سوی دیگر از آب های سطحی نگران کننده تر مسئله منابع آب های زیرزمینی است؛ بیش از 55 درصد از آب مصرفی کل کشور در بخش کشاورزی و صنعت است که از آب های زیرزمینی برداشت می شود، برداشت از آب های زیرزمینی مواجه است با اینکه برداشت های غیرقانونی به شدت افزایش یافته است و اکنون از 609 دشت کشور 330 دشت با بحران روبرو شده است.

*در استان کرمان آب زیرزمین تمام شده و باغات پسته ای که امروزه از نظر اقتصادی حائز اهمیت است در بخش هایی خشک شده و کشاورزان از درختان برای هیزم استفاده می کنند.

* ما اکنون در کشور نزدیک به 300 طرح سد و شبکه های آبیاری و زهکشی در قانون بودجه داریم،‌ اعتباراتی که لازم است این طرح ها به اتمام برسد 95 هزار میلیارد تومان است اگر هزینه این طرح ها افزایش نیابد این طرح ها به طور متوسط 39 سال طول خواهد کشید تا به اتمام برسد.

*در این مدت 45 واحد نیروگاهی با ظرفیت 6 هزار و 103 مگاوات وارد مدار شده و 14 پست 400 کیلوولت افتتاح شده همچنین میزان تلفات شبکه توزیع برق 4 واحد درصد کاهش یافته که این کار بسیار ارزشمندی است.

*در بخش آب نیز 14 سد در 11 استان به بهره برداری رسیده، 5 سد در 5 استان آبگیری شده که مجموع اینها حدود 4.5 میلیارد متر مکعب آب می تواند در خود جای دهد. همچنین 12 طرح آبرسانی در 9 استان کشور افتتاح شد و 16 تصفیه خانه آب در 16 شهر افتتاح شد و در این مدت 2500 روستا که از نعمت آب شرب محروم بودند از آب شرب بهره مند شدند.

*در زمینه اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو بار سنگینی را بر دوش خود بر عهده گرفت و پیشنهادات گسترده ای ارائه کرد چرا که احساس می کرد مقام معظم رهبری، انتظاراتی برای تحولات عمیق در این حوزه دارد در این میان قرار است 17طرح اساسی به نتیجه برسد که وزارت نیرو این موارد را اکنون در دستور کار خود قرار داده است.

* با توجه به اینکه در قانون قرار بود شبکه توزیع تلفات به 14 درصد کاهش یابد که خوشبختانه این موضوع محقق شد حال قرار است در راستای مجموعه فعالیت های اقتصاد مقاومتی درشبکه توزیع تا پایان سال 95 میزان تلفات را به زیر 10درصد برسانیم.

* در راستای ارتقاء بهره وری در بخش کشاورزی قرار است در سال جاری 50 هزار چاه کشاورزی به کنتورهای هوشمند مجهز شوند و 7 هزار کنتور حجمی نصب گردد و همچنین در شبکه های آبیاری و زهکشی در هزار نقطه تجهیزات اندازه گیری نصب شود چرا که اگر تجهیزات اندازه گیری نباشد امکان مدیریت مصرف نخواهد بود.

*در سال جاری 7 هزار مگاوات بخش بخار نیروگاه های گازی شروع خواهد شد که نتیجه آن خواهد بود در این نیروگاه ها راندمان یک و نیم برابر شود و این 7 هزار مگاوات هیچ سوخت جدیدی را مصرف نخواهد کرد و این تولید برق را به همراه خواهد داشت.

*1800 مگاوات نیروگاه حرارتی جدید در سال 95 به بهره برداری می رسد همچنین در موضوع برق ما پذیرفته ایم 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید را احداث کنیم؛ درسال 95، 400 هزار کنتور مصرف کننده برق و با اولویت مصرف کنندگان بزرگ تبدیل به کنتورهای هوشمند خواهد شد.

*در حوزه آب نیز تلاش خواهیم کرد 55 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی را به شبکه های قبلی اضافه کنیم؛ همچنین مجلس قبل 500 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستاها گذاشته شد که در اسفندماه 94 این مبلغ به دست ما رسید و توانستیم اقداماتی در این زمینه انجام دهیم و تا جایی که می خواهیم تا 2 هزار روستا را آبرسانی کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین