کد خبر: ۳۷۳۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹

سرار وحیدی:ایران جزو ۵ کشور برتر جهان در دقت موشکی است /الگوگیری حماس و حزب‌الله از توان موشکی ایران

وزیر دفاع دولت احمدی‌نژاد می‌گوید: ما اگر قدرت موشکی نداشتیم هیچ گاه نمی‌توانستیم ماهواره در مدار قرار دهیم.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش تسنیم، سردار احمد وحیدی از فرماندهان با سابقه جنگ تحمیلی و وزیر دفاع در دولت دهم در گفتگویی تفصیلی با تسنیم به مباحثی پیرامون قدرت دفاعی و موشکی ایران پرداخته است که در ادامه اهم آن آمده است؛

* شاید می‌توان گفت که ما جزو پنج کشوری هستیم که از موشک‌هایی با دقت بالا و دقتی که به دقت نقطه زنی تعبیر می‌شود، برخورداریم و این توان بالای کیفیت و تکنولوژیکی ما است که امروز باعث ترس و واهمه دشمنان شده است.

* الگوگیری از این بازدارندگی موشک به خوبی در جنگ سی و سه روزه، جنگ 22 روزه، جنگ 8 روزه و در جنگ 51 روزه ملاحظه شد. یعنی از الگوی کاملا شناخته شده و تعریف شده که مبتکرش ایران بود، استفاده شد و آنها از حمایت‌های ایران هم برخوردار شدند.

* ما اگر قدرت موشکی نداشتیم هیچ گاه نمی‌توانستیم ماهواره در مدار قرار دهیم. با داشتن موشک‌های خوب و توانمند است که امروز می‌توانیم در فضا ماهواره بگذاریم و جزو ده کشور برتر در این حوزه شویم.

* موشک، بازدارندگی نسبتا ارزان قیمتی را ایجاد می‌کند. شما ملاحظه می‌کنید حجم وسیع سلاح‌هایی که امروز در کشورهای مختلف به‌کار می‌رود بخش زیادی از بودجه ملی آن کشورها را به خود اختصاص می‌دهد. حال اگر جمهوری اسلامی می‌خواست برابر الگویی که غرب و دیگران از آن استفاده می‌کنند، دکترین و سلاح‌های مورد نیاز خود را تعریف کند باید حجم زیادی از بودجه خود را در این راستا صرف می‌کرد، در حالی که با پیش بینی‌های لازم توانسته است، دفاع ارزان قیمتی را در این حوزه تعریف کند.

* موشک می‌تواند استفاده‌های محلی داشته باشد. الگوگیری از این بازدارندگی موشک به خوبی در جنگ سی و سه روزه، جنگ 22 روزه، جنگ 8 روزه و در جنگ 51 روزه ملاحظه شد. یعنی از الگوی کاملا شناخته شده و تعریف شده که مبتکرش ایران بود، استفاده شد و آنها از حمایت‌های ایران هم برخوردار شدند.

*بنابراین امروز ما شاهد تجهیز همه نیروها و رسیدن به قابلیت‌های بالا با سرمایه‌گذاری روی یک موضوع خاص هستیم که اصولا می‌تواند نسل‌های تسلیحات و تجهیزات را عوض کند. باید این موضوع مدنظر قرار بگیرد که تمام این توانمندی‌ها از صفر تا صد در داخل کشور و به صورت بومی تولید می‌شود و به گونه‌ای است که می‌توان به طور مرتب نمونه‌ها و مدل‌های جدید را برابر نیاز تعریف کرد و ارائه داد و این توانمندی بسیار بزرگی است.

* موضوع حائز اهمیت این است که ما از نظر قدرت موشکی کاملا خودکفا هستیم. کشورهایی هستند که موشک‌هایی با برد بالا را از کشورهای دیگر خریداری کردند اما در استفاده، بهینه‌سازی و نوسازی آن کاملا وابسته هستند این در حالی است که ما از این حیث در منطقه منحصر بفردیم. شاید می‌توان گفت که ما جزو پنج کشوری هستیم که از موشک‌هایی با دقت بالا و دقتی که به دقت نقطه زنی تعبیر می‌شود، برخورداریم و این توان بالای کیفیت و تکنولوژیکی ما است که امروز باعث ترس و واهمه دشمنان شده است چرا که آنها می‌دانند مفهوم نقطه زنی در موشک، یک مفهوم بسیار کلیدی است و امروز جمهوری اسلامی از این توانمندی برخوردار است.

27216
*باید دانست که امروز بودجه نظامی عربستان که نزدیک سی میلیون جمعیت دارد، از بودجه نظامی هند که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد، بیشتر است در واقع بودجه نظامی سوم در سال 2015 در جهان بعد از آمریکا و چین متعلق به عربستان است.و ردیف چهاردهم نیز متعلق به امارات با چند میلیون جمعیت است و اینها نشان می‌دهد که چه سرمایه‌گذاری بزرگی در منطقه انجام داده‌اند و این در حالی است که ایران می‌تواند با یک حرکت همه معادلات را برهم بزند. به لحاظ آن آماری که آنها دادند و به لحاظ هزینه‌های نظامی، جایگاه ایران بسیار پایین است. اما در همین راستا خریدهای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در فاصله 2008 تا 2011، تقریبا هشتاد برابر ایران بوده است.
*فشاری که آنها روی بحث موشکی دارند از این ناحیه است که دیدند نمی‌توانند تعادل را برهم بزنند. البته عرض کردم فشار آنها فقط روی موضوع موشک نیست، آنها در همه ابعاد فشار می آورند. یعنی تحریم گسترده و در همه چیز است. آنها تحریم‌های خود را از یک تانک تا یک موشک ساده تا هواپیما و غیره اعمال کردند ولی طبیعتا امروز تبلیغات روی بحث موشک است.

*بازدارندگی ایران یک بازدارندگی همه جانبه است و اگرچه آنها دچار محاسبات غلط استراتژیک هستند و نتیجتا ممکن است به اقدامات غلط استراتژیک دست بزنند، اما ما امیدواریم که حداقل عقلانیت را داشته باشند؛ با این حال اگر این فرض محقق نشد و ما شاهد این حداقل عقلانیت نبودیم، جمهوری اسلامی میدان نبرد و ابتکارخود را، خودش تعیین می‌کند به این صورت که کجا و چگونه و با چه حجمی بجنگد و این موضوع در اختیار جمهوری اسلامی خواهد بود.

*جمهوری اسلامی در جنگ عراق از خود خویشتن داری بروز داد و جنگ را فقط در میدان جنگ با عراق حفظ کرد و توسعه نداد اما معلوم نیست که اگر جنگ دیگری علیه جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، جمهوری اسلامی چنین کاری را انجام دهد. مهوری اسلامی می‌تواند جنگ را به همه عرصه‌هایی که دشمن در آن حضور دارد توسعه دهد و این هم در امکان جمهوری اسلامی است و هم اینکه حق شرعی و قانونی و اخلاقی جمهوری اسلامی است که از چنین امکانی استفاده کند. بنابراین برای هرکسی که بخواهد هرگونه تجاوزی را به هرشکل داشته باشد تعیین صحنه نبرد و ابتکارات عمل، متعلق به جمهوری اسلامی خواهد بود.
*قدرت نظامی و حرکتی که رژیم صدام علیه ما با خواست غربی‌ها شروع کرد در واقع تلاش برای تغییر این صحنه از یک نبرد گفتمانی به یک نبرد نظامی بود. البته جمهوری اسلامی در حوزه نبرد نظامی به خوبی از پس دشمن برآمد و آن نبرد نظامی برای گفتمان انقلاب اسلامی و توسعه این گفتمان در همه جا پشتوانه شد. امروز هم ماجرا همان است.
*واقعیت‌ها نشان می‌دهد که تنها کشوری که با وجود همه قصور و حدود بین المللی دائما از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی و بعضی از حامیان‌شان مورد تهدید نظامی قرار می‌گیرد، جمهوری اسلامی است، از سوی دیگر امروزه سازمان‌های بین المللی و فرآیندها در دست قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا و جریان صهیونیستی حاکم بر سیاستمداران آمریکایی است. و با بهره‌گیری از این نهادها، به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین