کد خبر: ۳۷۳۳۲۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷

موزه جندی‌شاپور دایر می‌شود

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور با اشاره به اقدامات و برنامه‌های در حال انجام در راستای برگزاری این کنگره، از برنامه ایجاد موزه‌ای در شهر دزفول برای رونمایی از نتایج کاوش‌های جندی‌شاپور و رونمایی از چند سند جدید درباره جندی‌شاپور خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : «محمد ذاکر مشفق» با یادآوری این‌که کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور دی‌ماه امسال در دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول برگزار خواهد شد، اظهار کرد: این کنگره 10 محور علمی دارد که در فراخوان آن اعلام شده‌اند.

وی افزود: کنگره دارای یک بخش معمول و یک بخش ویژه است، در بخش معمول آن مانند دیگر همایش‌های علمی فراخوان، دریافت و داوری مقالات توسط کمیته علمی و اقامت، پذیرایی و ... توسط کمیته اجرایی پیگیری خواهد شد.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور درباره بخش ویژه این کنگره بیان کرد: ما کمیته سومی به نام کمیته میراث فرهنگی ایجاد کرده‌ایم که کار این کمیته صیانت و حفاظت از گنجینه‌های جندی‌شاپور باستان است. دبیر این کمیته معاون سازمان میراث فرهنگی کشور است و با هدف طراحی مسیری پیش از برگزاری کنگره تشکیل شده که ادامه آن منجر به حفظ و حراست از عرصه جندی‌شاپور و کاوش‌های فراگیری خواهد شد که در نتیجه آن بتوانیم آنچه در دل خاک است را بشناسیم و به دنیا معرفی کنیم.

ذاکرمشفق ادامه داد: در این راستا در خصوص ایجاد یک موزه نیز صحبت‌هایی صورت گرفت که با اعلام موافقت کامل سازمان میراث فرهنگی همراه شد؛ همچنین حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری و فرمانداری دزفول انجام می‌شود تا مکانی در شهر دزفول زیر نظر دانشگاه به‌عنوان موزه در نظرگرفته شده و نتایج کاوش‌ها در جندی‌شاپور باستان در این موزه به نمایش گذاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: کار باارزش دیگری که انجام خواهد شد، رونمایی از چند سند جدید درباره جندی‌شاپور است؛ اسنادی که در دنیا به‌عنوان مرجع اصلی در حوزه جندی‌شاپور شناسی مطرح می‌شوند و اغلب به زبان خارجی هستند، جمع‌آوری شده‌اند. تاکنون چند مورد از این اسناد نیز ترجمه شده‌اند و در روز کنگره از این کتب رونمایی خواهد شد و فصل جدیدی از اطلاعات جدید جندی‌شاپور رقم خواهد خورد.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور تصریح کرد: همچنین طراحی سردر دانشگاه با الگوبرداری از اِلمان‌های دانشگاه باستانی جندی‌شاپور در حوزه معماری، از برنامه‌های آتی است که در قالب فراخوان یک مسابقه در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است و داوطلبان می‌توانند دستورالعمل شرکت در این مسابقه را از وب‌سایت دانشگاه تهیه کنند؛ فراخوان این مسابقه نیز اعلام خواهد شد.

ذاکرمشفق ادامه داد: ماکت سردر دانشگاه در حاشیه کنگره رونمایی خواهد شد که آمیزه‌ای از آنچه در جندی‌شاپور باستان به‌کار رفته و دوران بعد از جندی‌شاپور، ورود اسلام و دوران معاصر خواهد بود.

وی با اشاره به انتشار فراخوان مقاله این کنگره، عنوان کرد: علی‌رغم این‌که موضوع این کنگره یک موضوع خاص و ممکن است در وهله‌ی اول تعداد مقالات ارسالی زیاد به نظر نرسد، اما حتی پیش از اعلام فراخوان و تنها به‌واسطه فعالیت وب‌سایت دانشگاه حدود 80 مقاله به دبیرخانه علمی ارسال شد و اکنون با توجه به گذشت نزدیک به 2 ماه از اعلام فراخوان تعداد مقالات دریافتی در حال افزایش است.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور خاطرنشان کرد: برای پوشش نقاط ضعف احتمالی کنگره در راستای همه‌ی محورهای علمی اعلام‌شده مقاله سفارشی درخواست شده است، به عبارت دیگر نخبگان سرشناس و صاحب‌نظر در هر کدام از محورهای علمی کنگره شناسایی و از آن‌ها خواسته شده که در موضوعات خاصی مقاله ارائه کنند. با این اقدام هم تمام محورهای علمی پوشش داده خواهند شد و هم از دیدگاه افراد معتبر علمی استفاده خواهد شد.

ذاکرمشفق با بیان این‌که جندی‌شاپور یک میراث جهانی است که توسط ایران معرفی شده است، گفت: ما با سفارت‌خانه‌های کشورهای مرتبط با جندی‌شاپور از جمله ایتالیا مذاکره و رایزنی کردیم و قرار است که یک ارتباط بین‌المللی برقرار شود؛ همچنین افراد صاحب‌نظر دنیا در حوزه جندی‌شاپور شناسایی شده‌اند و در روز کنگره دعوت خواهند شد تا یک پنل غنی برای معرفی این اثر فرهنگی و علمی جهانی برگزار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین