کد خبر: ۳۷۳۳۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹

روزه های 21 ساعتی در روسیه

مسلمانان در شهرهای مختلف روسیه بویژه مسکو و مناطق شمالی تر تقریبا با اختلاف های اندکی بر اساس افق شرعی، تمام شبانه روز جز سه ساعت روزه هستند و فقط این مدت کوتاه را برای افطار و سپس سحری خوردن فرصت دارند.
آفتاب‌‌نیوز : برپایه جدول افق شرعی اعلام شده، افطار اولین روز ماه مبارک رمضان (دوشنبه) برای مسلمانان در شهر مسکو ساعت 21 و 49 دقیقه بود.

به گزارش ایرنا، همچنین سه شنبه به عنوان دومین روز ماه مبارک رمضان از 29 دقیقه بامداد یعنی زمان وقت شرعی اذان، روزه آغاز شد و این روند زمانی همچنان تا پایان ماه فقط با چند دقیقه جابجایی ادامه می یابد که در آخرین روز اذان صبح 34 دقیقه بامداد و افطار نیز ساعت 21 و 54 دقیقه اعلام شده است.

هر چند در یک هفته گذشته هوای مسکو مانند بسیاری از شهرهای دیگر روسیه پرباران، خنک و تا حدی سرد در حد هشت درجه بالای صفر بود، ولی براساس پیش بینی ها، انتظار می رود ماه مبارک رمضان سال جاری میلادی بلندترین و گرمترین روزها را در سه دهه گذشته داشته باشد، اما تغییرات مداوم آب و هوایی بویژه شرایط بارانی، ابری و جنگلی بودن مناطق مختلف سبب کاهش تاثیرات گرما و روزهای طولانی برای روزه داران می شود.

البته در بسیاری از مناطق جنوبی روسیه، نزدیک مرزهای ایران و دریای خزر، روزه ماه رمضان زمان کمتری خواهد داشت.

مسلمانان روسیه که بیش از 25 میلیون نفر از جمعیت حدود 147 میلیون نفری این کشور را تشکیل می دهند و مرکب از بخش اصلی اهل سنت و همچنین شمار قابل توجه شیعیان هستند، در برگزاری آداب و آیین ماه مبارک رمضان اهتمام ویژه ای دارند.

حدود هفت هزار مسجد و مراکز عبادی در این ماه شاهد شلوغ ترین روزهای اجتماع مسلمانان است که در شهرهای بزرگ مانند مسکو و سن پترزبورگ به صورت منسجم و انبوه برای ادای نماز جماعت و صرف افطار ساده گرد هم می آیند، ولی در مساجد شهرهای دیگر شامل ادای نماز در اوقات دیگر و قرائت قرآن نیز می شود.

همچنین برپایی نماز جمعه در این ماه با حضور گسترده تر مسلمانان در مساجد و مراکز عبادی روسیه برگزار می شود.

جمهوری های مسلمان نشین قفقاز شمالی از جمله چچن، اینگوش، داغستان، تاتارستان، باشقیرستان، کاراچایوو چرکسیا و مناطق مرکزی روسیه مانند مسکو و سن پترزبورگ مراکز اصلی جمعیتی مسلمانان در روسیه به شمار می روند.

روسیه با 17 میلیون و 70 هزار و 400 کیلومتر مربع وسعت به عنوان پهناورترین کشور جهان و دارا بودن مرز خاکی با 14 کشور در دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین