کد خبر: ۳۷۳۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹

درخواست آمریکا درباره برجام

نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن استقبال از گزارش اخیر مدیرکل درباره اجرای برجام تاکید کرد: ما به آژانس درخصوص نظارت و راستی‌آزمایی برجام اطمینان کامل داریم.
آفتاب‌‌نیوز :
نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای درباره راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: آمریکا قدردانی خود را از مدیرکل برای گزارشش درباره اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ایران در 27 ماه مه ابراز می‌دارد. ما از مدیرکل و معاون مدیرکل در امور پارلمانی و کارکنان آن‌ها در اجرای قابل ستایش تعهدات‌شان در ایران شامل گزارش فنی ارائه شده در هفته گذشته تشکر و قدردانی می‌کند. ما هم‌چنین از تایید مدیرکل مبنی بر این که از زمان روز اجرای برجام آژانس به راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد، قدردانی می‌کنیم. اجرای کامل و ادامه پایبندی ایران به برجام به جامعه جهانی اجازه خواهد داد تا به طور فزآینده نسبت به ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان یابد.

در ادامه این بیانیه آمده است: از زمان اجرای توافق تاریخی برجام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نقش حساس و کلیدی خود در راستی‌آزمایی، اجرای اقدامات مرتبط هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد. طرف‌های برجام، شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس به دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسوولیت ویژه آن برای راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای اعتماد دارد. تداوم راستی‌آزمایی آژانس و نظارت برای اطمینان‌ یافتن از این که برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح‌آمیز است و باقی خواهد ماند حیاتی و ضروری است. برجام یک توافق جامع و مشروح است. ایران برای ایجاد اعتماد و تضمین به جامعه بین‌الملل باید به طور کامل تمام مفاد آن در زمان درخواست شده را رعایت کند. اجرای کامل برجام به جامعه بین‌الملل اطمینان خواهد داد که راه‌های احتمالی دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای به طور قطعی از بین رفته است.

دفتر نمایندگی آمریکا در آژانس در ادامه بیانیه خود آورده است: اگر هرگونه نگرانی هسته‌ای جدیدی در ایران به وجود آید لازم است یادآوری شود که آژانس اختیارات کامل برای تحقیقات در این باره را دارد. تدابیر توسعه‌یافته شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی مندرج در متمم برجام ذکر شده است اما اختیارات موجود در توافق پادمانی ایران و پروتکل الحاقی ایران را لغو نمی‌کند و جانشین آن‌ها نمی‌شود. هرگونه نگرانی جدید و معتبر نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده و یا فاقد مجوز می‌تواند و باید توسط آژانس پیگیری شود و ما به طور کامل اطمینان داریم که آژانس چنین کاری را انجام خواهد داد.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: آمریکا به همکاری خود با کشورهای عضو آژانس برای اطمینان از اینکه دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل منابع لازم برای انجام این مسوولیت‌های مهمش در ایران را در طول مدت اجرای برجام دارد، ادامه خواهد داد. ما از حمایت‌های مالی از این تلاش‌های آژانس در ارتباط با نظارت بر برجام و توافق شورای حکام برای گنجاندن هزینه‌های این راستی‌آزمایی در بودجه سالانه آژانس تشکر و قدردانی می‌کنیم. مسوولیت‌های جدید در ایران باید به شکلی مناسب و بدون آسیب زدن به دیگر مسوولیت‌های ضروری آژانس در امور پادمانی، امنیت، ایمنی و استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در جهان تامین مالی شود.


به گزارش ایسنا، 
نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان بیانیه خود از مدیرکل خواست تا گزارش اخیر خود از اجرای برجام را به طور علنی منتشر کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین