کد خبر: ۳۷۳۵۵۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹

یو اس نیوز: ایران، برند بازی در تنگه هرمز

یک پایگاه خبری – تحلیلی گزارش داد: با توجه به کنترل ایران بر تنگه هرمز باید تهدیدات این کشور برای بستن این نقطه مهم را جدی گرفت، چرا که در این صورت ایران پیروز خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
زمانی که ایران تهدید می‌کند تنگه هرمز را خواهد بست، احتمالا پاسخ این است که «با این کار خوشحالمون کن» اما متاسفانه باید این تهدید یو اس نیوز: ایران، برند بازی در تنگه هرمزرا که به طور مداوم بسیار جدی‌تر از انتظار ما از سوی مقامات ایرانی تکرار می‌شود جدی تلقی کرد.

به گزارش پایگاه خبری یواس نیوز، ژنرال حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران ایران ماه گذشته گفت که نیروهای ایرانی در صورت هرگونه تهدید آمریکا علیه این کشور، تنگه هرمز را خواهد بست

به گزارش این پایگاه آمریکایی، این آخرین سری از تهدیدات ایران درباره تنگه هرمز بود. اظهارات اخیر ژنرال سلامی چند روز پس از آن مطرح شد که آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران به طور آشکار از حضور آمریکا در آب‌های خلیج‌فارس انتقاد کرد.

در جریان رزمایش دریایی پیامبر اعظم ۹ که در فوریه سال ۲۰۱۵ انجام شد، یک قایق شبیه سازی شده ناو هواپیمابر آمریکا توسط موشک‌هایی مورد هدف قرار گرفت و در نهایت به طور کامل منفجر شد.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران در دسامبر گذشته نیز در نزدیکی قایق‌ها و کشتی‌های نظامی آمریکا در اطراف تنگه هرمز چند راکت آزمایش کرد و ماه ژانویه، به یک کشتی جنگی آمریکایی که در حال نزدیک شدن به محدوده برگزاری رزمایش موشکی ایران بود، ‌هشدار داده شد. ایران به علاوه، یک پهپاد را برفراز ناوآمریکایی فرستاد و اعلام کرد که در حال آزمایش پهپادهای انتحاری است که می‌تواند برای حمله به کشتی‌های آمریکایی استفاده شود.

یو اس نیوز در ادامه گزارش داد: به نظر می‌آید ضعف دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و پیروزی واضح دیپلماتیک تهران در حصول توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ موجب جسارت ایران شده است. این مسأله توجه ما را به اهمیت تنگه هرمز جلب می‌کند. کشتی‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند حامل یک سوم نفت جهان هستند که از طریق دریا تجارت می‌شوند، بنابراین به طور قطع ایران می‌تواند با هدف ایجاد فشار بر قیمت‌های رو به بالای نفت خام دست به این هیاهو زده باشد. محتمل‌تر آن است که ایران بار دیگر هدف راهبردی طولانی مدت مبنی بر بیرون راندن آمریکا در منطقه را اعلام کند. اشتباه است که باور کنیم تهران در شرایطی که می‌تواند، دست به کنترل این نقطه حساس‌ نزند.

ایران در حقیقت، توان کافی دارد که بخواهد بحرانی ایجاد کند که به شدت به وجهه سلطه نیروی دریایی آمریکا آسیب وارد کند. در سال ۲۰۰۲ رزمایش چالش هزاره بر اساس سناریو بسته شدن تنگه هرمز برگزار شد و آمریکا بر اساس آن، متحمل خسارات شبیه‌سازی شده بسیار زیادی  از جمله یک ناو هواپیمابر و ۱۰ رزم ناو شد. از آن زمان، قابلیت‌های آمریکا در منطقه خلیج (فارس) رو به کاهش رفت و نیروی دریایی آمریکا با فشارهای روز افزون جهانی از سوی روسیه و چین روبه‌رو است.

علاوه بر شکاف در ظرفیت بالقوه، این مسأله وجود دارد که آیا کاخ سفید به درستی به بحران تنگه هرمز پاسخ خواهد داد. رهبری کردن از راه دور کار ساز نخواهد بود چرا که کاخ سفید، شریکان ائتلافی واشنگتن در منطقه را سرد و بی تفاوت کرده است و حتی اگر آن‌ها اعتماد داشته باشند که آمریکا از بازی‌شان دفاع خواهد کرد، باز هم توانایی نظامی لازم برای مقابله با ایران را ندارند.

به گزارش ایسنا، هرگونه حمله موشکی موفقیت‌آمیز ایران به یک کشتی بزرگ آمریکایی کاخ سفید ریسک‌گریز را فلج می‌کند و دیپلمات‌ها را وادار به یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای این بحران در ژنو می‌کند. به بیان دیگر ایران پیروز می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین