کد خبر: ۳۷۳۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۵

تنش آتن و آنکارا بر سر یک مکان تاریخی - مذهبی

اجرای برنامه قرائت قرآن کریم در مسجد 'ایا صوفیا' استانبول در ماه مبارک رمضان که یونان این مکان را یک معبد تاریخی و میراث فرهنگی می خواند، منجر به تشدید تنش های لفظی میان آتن و آنکارا شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
ایاصوفیه یا هاگیا صوفیا (ترکی Ayasofya یونانیἉγία Σοφία) کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس درسال ۵۳۲ میلادی به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد ولی پس از فتح استانبول توسط مسلمانان، سلطان محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند.' 
به گزارش ایرنا، وزارت امورخارجه یونان چند روز پیش با صدور بیانیه ای به وزارت امور خارجه ترکیه اعتراض و اعلام کرد که تصمیم رسمی دولت ترکیه و وزارت فرهنگ این کشور مبنی بر قرائت قرآن کریم در مسجد 'ایا صوفیا'ی استانبول نشان می دهد این کشور به آثار باستانی و میراث فرهنگی که دارای اعتبار مهمی در سطح بین المللی است، احترام نمی گذارد.
وزارت امورخارجه یونان، اجازه قرائت قرآن کریم در ایا صوفیا را اقدامی ارتجاعی از سوی دولت ترکیه خوانده و گفته است که این اقدام مغایر با اصول دموکراسی و عدم احترام به آثار و میراث فرهنگی است که یونان به آن اعتراض دارد. 
وزارت امورخارجه ترکیه نیز در پاسخ به اعتراض یونان اعلام کرده است : کشوری که تا کنون حتی اجازه ساخت یک مسجد را در پایتخت خود به مسلمانان نداده است، نمی تواند از احترام به مذاهب و میراث فرهنگی سخن بگوید.
ترکیه در این بیانیه گفته است : دموکراسی و احترام به حقوق شهروندان شامل احترام به آزادی مذهبی هم می شود در حالی که مسلمانان آتن از نداشتن حتی یک مسجد در این شهر رنج می برند، یونان حقوق مسلمانان شمال این کشور را نادیده می گیرد و آزادی مذهبی برای مسلمانان در یونان وجود ندارد.
براساس گزارش خبرگزاری رسمی یونان (آنا)، وزارت امورخارجه این کشور با انتقاد از بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه، اعلام کرده است که این گونه عکس العمل و عدم احترام به میراث فرهنگی توسط ترکیه بیانگر این است که این کشور هنوز در قرن بیست و یکم زندگی نمی کند و به میراث فرهنگی با ارزش جهانی احترام نمی گذارد.
در این بیانیه آمده است : آزادی مذهبی به طور کامل در یونان وجود دارد و در زمان حاضر320 مسجد در منطقه ' تراکیس' واقع در شمال یونان به فعالیت روزانه می پردازند و کسی مانعی برای آنان ایجاد نمی کند.
وزارت امور خارجه یونان در ادامه از ترکیه خواسته که به وظیفه و تعهدات بین المللی خود احترام بگذارد و به میراث فرهنگی احترام بگذارد. 
براساس گزارش خبرگزاری رسمی یونان، احزاب سیاسی این کشور اجازه قرائت قرآن کریم در 'ایا صوفیا' در خلال ماه مبارک رمضان توسط مسئولان ترک را محکوم کرده اند.
یونان و ترکیه دارای اختلافات دیرینه ای هستند که به دوران حکومت عثمانی باز می گردد؛ دو کشور همچنین دارای اختلافات شدیدی بر سر مساله قبرس و تقسیم این کشور به دو بخش شمالی(ترک نشین) و جنوبی(یونانی نشین) هستند. 
در ماه های اخیر نیز اکتشافات نفت و گاز در سواحل دو کشور و چند جزیره سنگی در دریای مدیترانه، باعث افزایش تنش میان یونان و ترکیه شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین