کد خبر: ۳۷۳۷۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲

فرماندار: تداوم حريق در جنگل‌های پاسارگاد/ هلی‌برد متوقف شد!

با وجود تداوم حريق در منطقه پاسارگاد و نرسيدن نيروها و دستگاه‌هاي كمكي تخصصي از سوي نهادهاي متولي، فرماندار شهرستان پاسارگاد از توقف هلي‌برد در اين منطقه خبر داد!
آفتاب‌‌نیوز :
طاهر ايزدي دقايقي قبل در گفت و گو با ايسنا گفت: مهار كامل حريق در جنگل‌هاي پاسارگاد را تاييد نمي‌كنم.

وی گفت: خلبان و عوامل پروازي هلي‌كوپتر هلال‌احمر حاضر در محل اعلام كردند كه چون ساعت پروازي آنان محدود است ديگر امكان ادامه كار را نخواهند داشت و هلي‌برد نيروها متوقف شده است.

ایزدی با تاييد اينكه هلي‌كوپتر هلال‌احمر حاضر در منطقه مربوط به استان خوزستان بوده است، گفت: اگر ما امكان هلي‌برد نيروها را با تعداد بيشتري هلي‌كوپتر داشتيم، مي‌توانستيم افراد زيادتري را به منطقه اعزام كرده و كار را با سرعت بهتري پيش ببريم.

رئيس شوراي تامين شهرستان پاسارگاد اضافه كرد: تاكنون پيگيري‌ها براي اعزام هلي‌كوپتر و هواپيماي آب‌پاش از مركز، نتيجه‌اي نداشته است.

او با تصريح اينكه صبح امروز نيروهاي بسيج، سپاه و ارتش نيز به نيروهاي مردمي پيوسته‌اند، گفت: امروز 130 نفر از نيروهاي ارتشي در محل حاضر شدند اما علي‌رغم آنكه مي‌شد از ظرفيت تكاوران استفاده مطلوبي را كرد تنها 7 نفر از آنان با هلي‌كوپتر به منطقه منتقل شدند و ما بقي با استفاده از ماشين‌هاي آفرود به سمت كوهستان محل حريق عزيمت كرده‌اند.

ایزدی با قدرداني از نيروها و تشكل‌هاي مردمي حاضر در منطقه، تصريح كرد: بخشي از نيروهاي اعزام شده به اين منطقه به واسطه نداشتن تخصص و تجربه كافي از يك‌سو و نبود ابزار مناسب، عملا تاثيرچنداني در مهار حريق نداشته‌اند.

او در پاسخ به اينكه آيا گروه‌هاي اعزام به شكلي مديريت مي‌شوند كه پس از پايان عمليات اطفاء حريق كسي مفقود، مصدوم يا با مشكل مواجه نشود؟ گفت: اعزام‌ها به شكل گروهي انجام و تلاش شده است كه افراد به‌خوبي مديريت شوند اما با توجه به پراكندگي آتش و اينكه تمركز كار بر مهار حريق بوده است، نمي‌توان با قاطعيت گفت كه همه افراد به‌خوبي در محل مديريت مي‌شوند.

فرماندار پاسارگاد با بيان اينكه تخمين دقيقي از تعداد نيروهاي حاضر در منطقه ندارد، اضافه كرد: براساس اعلام دوستان منابع‌طبيعي، امروز بيش از دو هزار قوطي كنسرو ماهي و بطري آب معدني، بين افراد در منطقه توزيع شده است. البته فرمانداري شهرستان نيز مقدار قابل توجهي آب و كنسرو بين نيروها توزيع كرده است.

او گفت: مهار حريق در مناطق جنگلي و كوهستاني صعب‌العبور كاري تخصصي و نيازمند ابزار و وسايل مناسب است و نمي‌توان تنها با اتكاء به نيروهاي غيرماهر مردمي و تجهيزات اندك، حريقي با اين گستردگي را مهار كرد.

ایزدی در خصوص تخمين وسعت منطقه حريق، تصريح كرد: هيچ عدد دقيقي نمي‌توان در اين مورد داد و اگر عددي داده مي‌شود، دقت كافي را ندارد. از طرفي هنوز علت وقوع حادثه نيز مشخص نيست و آنچه بيان مي‌شود، حدس و گمانه‌زني است.

فرماندار شهرستان پاسارگاد همچنين تاكيد كرد: به دوستان خبرگزاري‌ها و خبرنگاران اعلام كرده‌ايم كه اخبار موثق و دقيق را از طريق فرمانداري پيگيري كرده و از انعكاس خبرهايي كه به تاييد اين فرمانداري نرسيده است،‌ خودداري كنند.

ایزدی گفت: طي زمان آغاز حريق تاكنون، تنها يك‌بار هواپيماي آب‌پاش حوالي ساعت 14 امروز بر فراز منطقه پرواز داشت و پس از آن ديگر مشاهده نشده است. البته اين پرواز هم كمك چنداني به مهار آتش نكرد.

حريق منطقه پاسارگاد در محدوده تنگه‌بلاغي از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 19 خرداد آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

فرماندار شهرستان پاسارگاد همچنين با تاييد مهار حريق در برخي نقاط به شكل پراكنده، گفت: حريق در محدوده تنگه‌بلاغي هنوز وجود دارد و مهار نشده است. از طرفي وزش باد هم ادامه دارد كه اين موضوع به شعله‌ور شدن آتش‌ و انتقال آن به ديگر بخش‌ها، كمك مي‌كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین