کد خبر: ۳۷۴۲۲۷
تعداد نظرات: ۵۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
بررسی تغییر روزهای تعطیل‌هفته در گفت‌وگو با کارشناسان و نمایندگان مجلس

طرح تعطیلی جمعه و شنبه در راه قم؛ مخالفان و موافقان چه‌‌می‌گویند؟

بحث درباره طرح ساماندهی تعطیلات پایان هفته، بالا گرفته است. در این طرح از سوی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران پیشنهاد شده بود به‌جای دو روز پنجشنبه و جمعه به‌عنوان تعطیلات پایان هفته، روزهای جمعه و شنبه تعطیل شوند تا قطع ارتباط فعالان اقتصادی ایران با جهان، از چهارروز فعلی به سه‌روز کاهش پیدا کند.
آفتاب‌‌نیوز :
نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران که از ارائه‌کنندگان اولیه این طرح در دوسال گذشته بوده، از نتیجه‌بخش‌بودن طرح تعطیلی جمعه و شنبه در راه قم؛ مخالفان چه‌‌می‌گویند؟پیگیری‌ها و از هم‌راستایی فعالان اقتصادی بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی برای به‌سرانجام‌رساندن این طرح خبر داد. 

به گزارش آفتاب، به گفته علی‌رضا خائف، طرح ساماندهی تعطیلات اکنون به آن درجه از پختگی و مقبولیت رسیده که می‌توان پس از برطرف‌کردن چالش‌های اساسی، آن را برای تصویب به دولت و مجلس سپرد. اخیرا محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران، نیز از ارائه طرحی با همین موضوع برای تصویب به مجلس خبر داده بود که البته به گفته خائف، تفاوتی بین این طرح و طرحی که کمیسیون گردشگری اتاق تهران ارائه داده، نیست.

خائف، چالش‌های مذهبی برای اجرای چنین طرحی را از اصلی‌ترین مواردی می‌داند که باید به‌آرامی برطرف شوند. دیروز علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس، اظهار کرده بود: در صورت جدیت دولت درخصوص تغییر تعطیلات پایان هفته لازم است این موضوع به صورت لایحه به مجلس ارائه شود. مطهری با بیان اینکه تغییر تعطیلات پایان هفته ضروری نیست، به خانه ملت گفت: شیوه تعطیلات پایان هفته باید به صورت همان پنجشنبه و جمعه بماند چراکه روز شنبه روز تعطیلی یهودیان بوده و خوب نیست ما هم در این روز تعطیل باشیم.

 درهمین‌باره نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران از برنامه‌هایی برای مشاوره و رایزنی با حوزه علمیه قم خبر می‌دهد که قرار است به رفع عالمانه و اصولی چالش‌های احتمالی این طرح در حوزه مذهب کمک کند و بعد از آن، این روند برای به‌تفاهم‌رسیدن با هیأت دولت و مجلس نیز ادامه خواهد یافت.

خائف هدف از ارائه این طرح را بهینه‌کردن وضعیت اقتصاد کشور به‌خصوص در ارتباط ایران با اقتصاد بین‌الملل و بهبود وضعیت اقتصاد گردشگری داخلی عنوان می‌کند و با تأکید بر اینکه اجرای آن منافع اقتصادی هیچ شخص یا گروهی را تهدید نمی‌کند، احتمال شیطنت‌ و منفی‌گرایی برخی از گروه‌ها و افراد در قبال این طرح را نیز منکر نمی‌شود. او که هم‌راستایی همه فعالان بخش خصوصی از جمله اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران برای به‌نتیجه‌رسیدن این طرح را امری خوشایند تلقی می‌کند، از مثبت‌بودن رایزنی‌هایی خبر می‌دهد که با نمایندگان مجلس و وزرای اقتصادی و غیراقتصادی کابینه دولت تدبیر انجام شده است.

در اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیلات آخر هفته تعیین شده‌اند. این مسئله باعث می‌شود با تعطیل‌بودن پنجشنبه و جمعه، عملا چهار روز کاری ارتباط چندان مؤثری بین اقتصاد ایران و اقتصاد جهانی برقرار نباشد. ازاین‌رو بخش خصوصی پیشنهاد کرده است تعطیلی روز پنجشنبه به شنبه منتقل شود تا این قطع ارتباط به حداقل برسد.

تاکنون بسیاری از کشورهای مسلمان نیز که در گذشته دو روز پنجشنبه و جمعه را به‌عنوان تعطیلات هفتگی خود انتخاب کرده بودند، برای هماهنگی بهتر در ارتباط‌های بین‌المللی، تعطیلی پنجشنبه را به  شنبه منتقل کرده‌اند. افغانستان آخرین این کشورها بوده که چندماه پیش دست به این اقدام زده است.

همچنین اکثر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس نیز که در هفته دو روز پنجشنبه و جمعه تعطیل بودند، در نشست سران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در سال ٢٠٠٨ تصمیم به تغییر تعطیلات پایان هفته خود گرفتند و در یک دوره پنج‌ساله، روز شنبه جایگزین تعطیلی پنجشنبه شد.

هم‌گامی با اقتصاد جهانی با افزودن شیفت کاری

به گفته عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی، اجرای این طرح از این نظر که در بُعد اقتصاد بین‌المللی تأثیرگذار است و به اقتصاد ایران کمک می‌کند و به‌نوعی هماهنگی خود را با دنیا افزایش می‌دهد، قابل‌توجه خواهد بود چراکه عملا با اختلاف در تعطیلات ما و بخش عمده کشورهای جهان، نوعی وقفه ناگزیر در ارتباط فعالان اقتصادی ایران و جهان به وجود می‌آید که در نتیجه آن، هم بازرگانان و هم تولیدکنندگان داخلی را متضرر می‌کند و هم نقل‌وانتقالات و دادوستدها با تأخیر انجام می‌شود.

محمدقلی یوسفی معتقد است حتی با تدابیری می‌توان بخش‌های اقتصادی مرتبط با مبادلات بین‌المللی را در روز جمعه نیز فعال کرد تا هماهنگی بین اقتصاد داخلی و خارجی بیشتر شود. اختلاف ساعت بین ایران و کشورهای دیگر از مهم‌ترین مسائلی است که این اقتصاددان توصیه می‌کند مدنظر قرار بگیرد. فاصله زمانی که بین ایران و دیگر کشورها وجود دارد، عملا ارتباط را دچار مشکل می‌کند و تفاوتی که باید با رفع تعطیلی پنجشنبه، در ارتباط اقتصادی ایران و جهان اتفاق بیفتد را کم می‌کند.

به گفته یوسفی، ما می‌توانیم یک موقعیت بینابین داشته باشیم؛ یعنی نهادهایی که با تجارت و اقتصاد بین‌الملل مرتبط هستند را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که روزهای جمعه هم شیفت کاری داشته باشند. با توجه به بی‌کاری موجود در جامعه با این کار موقعیتی فراهم می‌شود که نوعی اشتغال هم برای عده‌ای از متقاضیان کار ایجاد شود. مثلا برای رفع هم‌خوان‌نبودن تعطیلی کشورمان با دنیا و وقفه‌ای که ایجاد می‌شود، می‌توان بخش‌های مربوط به گمرک، مبادلات بین‌المللی و شبکه بانکی را در روزهای تعطیل نیز دایر کرد البته با توجه به مسائلی که امروز در کشور وجود دارد، تغییر این وضعیت هم زمان‌بر است و شاید اختلال‌هایی در اقتصاد داخلی ایجاد کند بنابراین با درنظرداشتن این مسئله که هیچ کشوری اوضاع خود را برای اینکه با نهادهای جهانی منطبق شود خراب نمی‌کند، باید حساب‌شده پیش برویم.

حذف تعطیلی پنجشنبه هم کفایت می‌کند

عضو هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: وقتی شنبه و یکشنبه در اکثر کشورهای دنیا تعطیل است، تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران، زنجیره اتصال فعال اقتصادی ایران به اقتصاد جهانی را با چهار روز وقفه مواجه می‌کند ازاین‌رو با توجه به اینکه جمعه از منظر مذهبی باید تعطیل هفتگی باقی بماند، بهتر است پنجشنبه را از تقویم تعطیلی خود کسر کنیم تا قطع ارتباط با اقتصاد جهانی به حداقل برسد.

سیده‌فاطمه مقیمی در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به اینکه در اغلب کشورها تعطیلات آخر هفته روی شنبه و یکشنبه متمرکز شده است، از کشورهای مسلمان هم مثال‌هایی می‌آورد که ارجحیت تعطیلی را به جمعه داده‌‌اند و در صورت تمایل به داشتن دو روز تعطیل، شنبه را به‌جای پنجشنبه تعطیل اعلام کرده‌اند. مثلا در امارات فقط جمعه تعطیل است و در ترکیه روز شنبه تعطیل اعلام شده و دفاتر کاری آنها حتی در جمعه نیز فعالیت می‌کنند.

در شرایط فعلی، روز پنجشنبه یک روز نیمه‌تعطیل در ایران محسوب می‌شود و گرچه به نظر می‌رسد این طرح می‌خواهد به افزودن شنبه به تعطیلات آخر هفته، تعطیلات را بیشتر کند اما آن‌گونه که مقیمی می‌گوید، پیشنهاد اولیه طرح ساماندهی تعطیلات هفته بر این اساس شکل گرفته است که تعطیلات آخر هفته کم شود چراکه در وضعیت فعلی نیز بنگاه‌های بخش خصوصی غالبا در روزهای پنجشنبه فعال هستند و حتی بانک‌ها نیز نیمه‌وقت کار می‌کنند و فقط بخش دولتی تعطیل است.

تعطیل‌بودن پنجشنبه برای دولتی‌ها، مسئله‌ای است که به اعتقاد عضو هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران، عملا کار فعالان خصوصی را با چالش مواجه می‌کند. برای همین می‌گوید: باید تعطیلی پنجشنبه برای بخش دولتی را بردارند چراکه در شرایط فعلی در روز پنجشنبه، کار اجرائی بخش خصوصی انجام می‌شود اما گمرک و بخش ستادی آن، اداره استاندارد و دیگر نهادهایی که یک فعال اقتصادی به مجوزهای آنها نیاز دارد تعطیل هستند و کار بخش خصوصی را معطل می‌کنند.

مسئله دیگری که مورد بحث مقیمی قرار می‌گیرد قانون کار است که ساعات کار هفتگی را  ٤٤ ساعت تعیین کرده. او می‌گوید همین حالا که پنجشنبه‌ها تعطیل است، بخش خصوصی تا ساعت یک بعدازظهر کار می‌کند تا سقف ٤٤ ساعت را پر کند. اگر یک روز تعطیل اضافه شود، بخش خصوصی نمی‌تواند از ساعت کار کم کند چراکه این اجحاف به این بخش و به‌منزله بالارفتن دستمزد ساعتی نیروی کار است.

او به‌عنوان یک فعال بخش خصوصی معتقد است یک روز تعطیلی در آخر هفته کافی است اما اگر تشخیص این است که دو روز تعطیل کنند بهتر این است که به‌جای پنجشنبه، شنبه تعطیل اعلام شود گرچه در این شرایط هم بخش خصوصی صاحب اختیار است که در این روز کار کنند یا نه.

نظر نمایندگان مجلس

نمایندگان مجلس نظرات مختلفی درخصوص تغییر تعطیلات پایان هفته دارند که مهم‌ترین دلیل موافقت آنها ضرورت افزایش تعاملات اقتصادی بین‌المللی است.

طرح تعطیلی جمعه و شنبه در راه قم؛ مخالفان و موافقان چه‌‌می‌گویند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهارستان در گفت و گوهایی که با خانه ملت داشتند نظرات مختلفی را درخصوص تغییر روزهای تعطیل پایان هفته در کشور بیان کردند چنانچه عده ای آن را بی اهمیت می دانند و عده دیگر این تغییر را لازمه توسعه اقتصادی و ارتباط با سایر کشورها قلمداد می کنند. متن گفتگوها را در ادامه می خوانید:

پزشکیان: تغییر زمان تعطیلات آخرهفته باعث کاهش ضرر در تعاملات اقتصادی بین‌المللی می‌شود

مسعود پزشکیان با بیان اینکه تغییرات در تعطیلات پایان هفته موضوعی است که جای بررسی دارد، گفت: اگر قرار است با دنیا در ارتباط باشیم لازم است روی ایجاد برخی هماهنگی ها نیز فکر کرده و به صورت کارشناسی عمل کنیم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اگر تغییر تعطیلات پایان هفته به لحاظ اعتقادی مشکلی نداشته باشد که تصور نمی کنم چنین باشد، لازم است روی این طرح کار کارشناسی صورت گیرد تا شنبه در تعطیلات جایگزین پنجشنبه شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه باید شیوه عملی کشور در سیاست های اقتصادی بین المللی به گونه‌ای باشد که در تعاملات ضرر نکنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در جامعه ای زندگی می کنیم که زمانی ما تعطیل هستیم دنیا کار می کند و وقتی دنیا کار می کند ما تعطیل هستیم از این رو اگر به لحاظ شرعی مشکلی وجود نداشته باشد به نظر می رسد تغییر تعطیلات به لحاظ مدیریتی مطلوب باشد.

مطهری: تغییر تعطیلات پایان هفته ضروری نیست

علی مطهری هم با بیان اینکه تغییر تعطیلات پایان هفته ضروری نیست، گفت: شیوه تعطیلات پایان هفته باید به صورت همان پنجشنبه و جمعه بماند چرا که روز شنبه روز تعطیلی یهودیان بوده و خوب نیست ما هم در این روز تعطیل باشیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: موارد کلانی مثل تغییر تعطیلات پایان هفته نمی تواند به تنهایی در هیأت دولت تصمیم گرفته شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت در مسأله تغییر تعطیلات پایان هفته جدی است لازم است که این مورد را حتما به شکل لایحه به مجلس ارائه کند.

ملکشاهی: هفته‌ای ۴روز از اقتصاد دنیا عقب هستیم

الهیار ملکشاهی نیز درخصوص طرحی که قرار است برای تغییر تعطیلات پایان هفته به دولت پیشنهاد شود، گفت: در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا جمعه و شنبه یا شنبه و یکشنبه تعطیل هستند در حالی که در کشور ما پنجشنبه و جمعه تعطیل است و این روند عملا ما را 4 روز از تعاملات اقتصادی در دنیا عقب می اندازد.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: جمعه برای ما مسلمانان از قداست ویژه ای برخوردار است و روز نماز جمعه است لذا تغییری در این روز نباید ایجاد شود که نمی شود اما اینکه به جای پنجشنبه روز شنبه جایگزین شود به نظر مناسب خواهد بود چون پنجشنبه جایگاه و خصوصیت ویژه ای ندارد.

وی افزود: ایجاد هماهنگی با دنیا برای برقراری تبادلات اقتصادی به نفع کشور است لذا لازم است برای توسعه اقتصادی و ارتباطات بیشتر همخوانی در سطح بین المللی ایجاد کنیم.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که تغییر تعطیلات پایان هفته مسأله مهمی است به نظر می رسد نیاز باشد در مجلس نیز بررسی شود لذا لازم است دولت آن را به صورت لایحه به مجلس ارائه کند.

سالک: تغییر ایام تعطیلات پایان هفته مورد اعتراض نمایندگان قرار می‌گیرد

همچنین احمد سالک با تأکید بر اینکه روند جمهوری اسلامی همواره بر مبنای تعطیلات پنجشنبه و جمعه بوده است، گفت: دلیلی وجود ندارد صرف تقلید و همخوانی با کشورهای دیگر این روزها را به جمعه و شنبه تغییر دهیم.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی تعطیلات در کشور را از مسئولیت های دولت دانست و گفت: اگر موضوع تعطیلی پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه در هیأت دولت تصویب شود قطعا مورد اعتراض نمایندگان قرار می گیرد.

وی با انتقاد از میزان زیاد تعطیلات در کشور و ضرورت تلاش برای کاهش میزان آن خاطرنشان کرد: کاهش تعطیلات مسأله مهمی است چون هزینه زیادی به دولت وارد می کند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: اینکه صرفا تعطیلاتی مبتنی بر ارزش های دینی وجود داشته باشد کافی است و مابقی این تعطیلی‌ها شوکی به مسائل اقتصادی وارد می کند.

یوسفیان ملا: ناهماهنگی تعطیلات پایان هفته کشورمان با دنیا به سیستم تجارت ایران ضربه زده است

عزت الله یوسفیان ملا هم با استقبال از تغییر در تعطیلات پایان هفته کشورمان و تعطیلی جمعه و شنبه به جای پنجشنبه و جمعه گفت: مدت هاست کشور ما به علت عدم همخوانی تعطیلات آن با سایر کشورها در امور اقتصادی بین المللی متضرر شده است لذا این فکر همواره بود که چگونه جلوی این خسارات وارده گرفته شود.

نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در بسیاری از مبادلات خارجی مجبوریم به علت ناهماهنگی تعطیلات چند روزه سودهای کلانی بدهیم یا در برخی مواقع جریمه شویم.

وی افزود: در کشور ما پنجشنبه و جمعه امور اقتصادی تعطیل است و در کشورهای دیگر شنبه و بعضا یکشنبه نیز تعطیل است از این رو خودبه خود کشور ما چهار روز در هفته از امورات اقتصادی بین الملل باز می ماند که این نقطه ضعف است.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مسأله تغییرات تعطیلات پایان هفته بسیار خوب است که البته باید به صورت لایحه به مجلس بیاید تا تبدیل به قانون شود.

عثمانی: تغییر روزهای تعطیلات هفتگی کشور تنها با تصمیم دولت ممکن نیست

محمدقسیم عثمانی نیز با بیان اینکه تغییرات تعطیل رسمی در کشور نیاز به کارشناسی گسترده دارد، گفت: تغییر تعطیلات پایان هفته امر کوچکی نیست که دولت بتواند به تنهایی روی آن تصمیم گیری کند.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: لازم است دولت و مجلس با کار کارشناسی روی تعطیلات آخر هفته نسبت به ضرورت یا عدم ضرورت ایجاد تغییر در آن تصمیم گیری کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تغییر تعطیلات پایان هفته دارای ابعاد مثبت و منفی است که باید با کار کارشناسی بررسی شود و در صورت قوت نقاط مثبت آن، این تعطیلات تغییر کند.

تجری: ضرورت تعطیلات هفتگی هماهنگ با دنیا برای بهبود وضعیت تجاری و اقتصادی

همچنین فرهاد تجری با بیان اینکه عدم تطابق تعطیلات آخر هفته در کشورمان با سایر کشورها مطلوب نیست، گفت: این عدم هماهنگی باعث شده بسیاری از اقدامات و امور اجرایی و اقتصادی و مبادلات ارزی و تجاری تحت الشعاع قرار بگیرد.

نماینده مردم قصرشیرین و سرپل‌ذهاب در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: از آنجایی که اقتصاد کشورها با یکدیگر گره خورده و در گرو تعاملات بوده لازم است تعطیلات واحدی نیز وجود داشته باشد تا فضای کسب و کار در تعامل با دنیا آسیب ندیده و تجارت افزایش یابد.

وی افزود: اگر بحث تغییر تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه از ابعاد مختلف موانع شرعی، اجتماعی و یا سیاسی نداشته باشد، این امکان وجود دارد که بررسی های لازم برای ایجاد این تغییر صورت گیرد.

نماینده مردم قصرشیرین و سرپل‌ذهاب در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است طرحی که قرار است در دولت بررسی شود بعد از کارشناسی دقیقی و فنی به صورت لایحه به مجلس بیاید که با بررسی در مجلس پخته تر شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
49
چرا در راه قم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
ایشالا تصمیم درست اتخاذ بشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
خدا عالمه
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
3
51
خیلی طرح خوبی است
پاسخ ها
آمحمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
آقا مرده ها پنجشنبه منتظرند
الهی بمیری بفهمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
42
وقتی میتونه در بهبود اقتصاد تاثیر مثبتی داشته باشه چرا مخالفت میشه .
amir
|
Italy
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
11
این طرح خیلی شباهت به تغییر ساعت در تابستان دارد که با استفاده از روشنایی روز صرفه جویی در مصرف انرزی میباشد. بعضا فکر میکردند اذان ظهر حتما باید ساعت دوازده باشدو
این طرح از نظر اقتصادی خوب است و منافاتی با شرع اسلام نداردو خیلی هم عاقلانه است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
27
یک کار به این سادگی و با صرفه اقتصادی و گردشگری باید برود قم .اقای مطهری از شما بعید بود .
کامیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
42
2
اصلاً هم طرح خوبی نیست به اندازه کافی تعطیلی داریم با این کار ساعتهای ما هم با دنیا فرق می کنند پس روزها را هم تعطیل کنیم شبها بیاییم کار کنیم . هر کسی که مشکل ارتباط با دنیا را دارد روز تعطیل و شب و روز برایش فرقی نمیکند پس با این طرح های من در آوردی آرامش مردم را برهم نزنید چکار با خارج داریم شما خیلی توان کار کردن دارید فکر تان را خرج رفع تحریم ها و تبعیت از اقتصاد مقاومتی نمایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
کامیار جان، حالت خوبه ؟
فضول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
بعضی مواقع فکر می کنم که اگه حرف نزنم میگن لالی؟
کامیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
آقای ناشناس و آقای فضول جان همین تعصبات و فکرهاست که ژاپن ژاپن است و ایران ایران اسم مسلمانی فقط روی ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
آقای مثلاً کامیار ، پیشنهاد بدی ندادی، شبها بیائیم بجای روز کار کنیم که ساعات کارمان هم به آنها بخورد ، رفتم تو فکرش !!! آره خوبه ، دمت گرم
بینام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
36
از شما بعید آقای مطهری. شنبه هم روز خداست نه یهودیت و .....
خسته شدیم از اظهار نظرهای عجیب غریب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
20
آقای مطهری؛ خیلی از موارد مان با دیگر ادیان مشترک است مثلا" همه یک خدا را می پرستیم . به نظر شما چه باید کرد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
قوم یهود هم خیلی آب را دوست دارد و برایشان مقدس است، پس بهتر است دیگر ما آب نخوریم ، راستی گوشت هم می خورند و حتی هوا رادوست دارند و از همین هوا تنفس می کنند ، پس بهتره ما نفس نکشیم ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
4
11
به نظر آقایان کشور را فقط در تهران خلاصه نموده اند چرا که در شهرستانها پنج شنبه ها ادارات هم باز است وفقط 1 ساعت زودتر تعطیل میشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
ارتباطات بین الملل از طریق تهران است نه شهرستان
حسین
|
United States of America
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
1
سلام.خوب است در روند پیشرفت ورونق اقتصادی دولت پس از تایید مراجع گرامی انرا به مجلس ارائه نماییدوپس ازتایید اجرایی کند.
سیاوش داداشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
3
خوب است اگر پنجشنبه کاری اعلام شود و شنبه تعطیل شود.برای اقتصاد کشور بهتر است.ما چهارشنبه یک حواله فرستادیم ایتالیا.به مشکل برخورد پنجشنبه هم نتونستیم حلش کنیم. مجبور شدیم تا بعد از ظهر دو شنبه صبر کنیم. در حالیکه چهارشنبه ( دو روز بعد هم کشتی رزرو کرده بودیم). چهار روز جمعه تا دوشنبه الکی رفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
2
7
بسیار طرح خوبیه به شرط اینکه در سراسر ایران یکسان اجرا بشه.
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
2
به نظر من خوبه ولی برای ما شهرستانی ها که فرقی نمی کنه ما که تا وقتی هم پنجشنبه بود سر کار بودیم
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
3
به نظر من خوبه ولی برای ما شهرستانی ها که فرقی نمی کنه ما که تا وقتی هم پنجشنبه بود سر کار بودیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
7
3
با بهره گیری از اموزه های دینی و زیارت اهل قبور از انها میخواهیم اگر در دنیا 4 روز عقبیم اخرت جلو باشیم
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
7
به نظر من طرح بسيار خوبي است در راستاي تعامل اقتصادي بيشتر با دنيا در ضمن از آقاي مطهري اينگونه احساسي سخن گفتن بعيد است.
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
3
4
تعطیلات جمعه و پنجشنبه به نفع اقتصاد و مردم این مملکت می باشد امیدوارم که این موضوع بتصویب برسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
5
1
این کار که نباید با نظرسنجی انجام شود!
طبق نظرسنجی سایت شما 99.99 درصد موافق تعطیلات جدید هستند خخخخخخخخخخخخخ
باید همه پرسی برگزار شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
7
از آقای مطهری این طور جملات تعجب برانگیز است.!!!!!!!!!!!!!
منصور
|
United States of America
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
9
0
بخاطر یک سری افراد خاص و شرکت های خاص میخواهند اینکار رو بکنند.
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
5
لطفا چنان چه این طرح تصویب شد شنبه ادارات شهرستان ها را هم تعطیل کنید مگر ما با تهرانی ها چه فرقی داریم. شهرستان ها تمامی ادارات پنج شنبه ها باز است و تهران تعطیل. لطفا به تهران و شهرستان ها با یک چشم نگاه کنید.
ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
2
طرح خوبی است و به اقتصاد مقاومتی کمک میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
14
2
این طرح های سازشکارانه یعنی چه.نیمی ازجهان مسلامان است وما باید جهان اسلام را برای تعطلیی پنجشنبه وجمعه به جای شنبه ویکشنبه بسیج کنیم.
پاسخ ها
قربانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
واقعاً برای شما متاسفم با این طرز تفکرتون
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
خمس جهان مسلمان است نه نصف جهان اخوی!
پاکنژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
10
شنبه در ایران باستان تعطیل بوده و شروع هفته ما ایرانیان از یکشنبه است که اسمش روی خودش است. قابل توجه آقای مطهری !
چه اشکال دارد به عنوان مسلمان جمعه تعطیل باشد
و به عنوان ایرانی شنبه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
6
با سلام
اتفاقاً براي نماز جمعه نيز خيلي بهتر است زيرا بعد از نماز امكان برنامه ريزي براي گردش و تفريح با خانواده ميسر مي شود
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
0
خیلی خوب .
سعادتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
5
0
اینطوری به نفع یهودی ها هم میشود چون فقط ایران شنبه ها تعطیل نبود اینهم ایشالا تعطیل میشه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
2
1
ما ممکن است برای رفع مشکلات اقتصادی کشور در حال حاضر با نظر علمای دین تن به این مساله بدهیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
0
1
کاملا منطقی و معقول است
همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
5
1
به جای اینکه به فکر اشتغال ،مسکن و ازدواج جوانان باشند دنبال طرح هایی که سودی به حال مردم ندارد هستند از خواب بیدار شوید و جوانان را دریابید.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
1
4
بسیار طرح خوبی است من موافق هستم
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
0
5
این طرح بسیار عالی اس و باید در کل کشور اجرا شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
0
4
بسیار طرح خوبی است، و موجب افزایش بهره وری و صرفه جویی اقتصادی و همچنین بهبود شرایط روحی و روانی اجتماع خواهد گردید.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
1
3
به قم چه ارتباطی دارد ؟
سید محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
2
0
خب بیایید فقط آنهایی که با دنیای خارج ارتباط دارند برای آنها برنامه ریزی کنید نه کل جامعه را ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
0
0
باز ای وای من
شهروند
|
-
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
0
0
تعطیلی را برای بانک ها خوب است ولی برای عموم نه /شما که می خواهید با دنیا ارتباط پولی داشته باشید شنبه را برای بانک ها تعطیل کنید و پنج شنبه نیازی به تعطیلی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
0
1
بسیار طرح خوب و بجای است
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
3
1
خیلی میترسم در آینده تعطیلی جمعه را هم بردارند و شنبه و یکشنبه تعطیل رسمی بشود کم کم با یهود و نصاری یکی می شویم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
میزان آدمیت افراد است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
1
0
لازم نیست تعطیلات را اضافه یا کم کنید یا جابجا .... فقط ارگانها و سازمانهای دولتی یا خصوصی که با روابط بین الملل سرو کار بیشتری دارند تقویم کاری خودشون را برحسب لزوم تنظیم کنند و هیچ مشکلی پيش نخواهد آمد (خيلي ممنون از مسوليين ... كيا رأس امورن واقعا كه...)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
0
1
ماه یک روز گم شود جمعه جایش را با شنبه عوض کند کار درست شود اقایان با سیستم جهانی هماهنگ شوید خسته شدیم از دست شما..در دنیا باید یک زبان یک پاسپورت ویک پول واحد واگر ممکن باشد یک قانون...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
1
0
این یک طرح اسرائیلی است . ما به تعطیلی مسلمین در روز شنبه که تعطیلی یهودیهاست معترضیم .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
خخخخخخخخخ اسرائیلی ها هفته شون هفت روزه خوبه ما هفتمون را هشت روز کنیم حالشون جا بیاد. اسمش را هم میگذاریم هشته ، مگه بده؟؟؟
ایلیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
0
0
موافق
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین