کد خبر: ۳۷۴۲۵۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
پاسخگویی وزیر امورخارجه به سوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس

کنایه و انتقاد ظریف به دلواپسان؛ تهدید‌ها، توهین‌ها و تحریم‌های گذشته‌ را فراموش کرده‌اید؟

وزیر امورخارجه با بیان اینکه گفت‌وگوهای هسته‌ای، تحریم های تحمیل شده به ملت ایران را از میان برداشت، گفت: البته این به آن معنا نیست که خصومت‌ها و دشمنی‌ها برداشته شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد جواد ظریف در نشست علنی امروز (یکشنبه، 23 خرداد) مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارش به نمایندگان مجلس دهم درخصوص سرمایه گذاری خارجی، اقتصاد مقاومتی (وضع موجود، چالش ها و پیشنهادها) پرداخت و گفت: اعتقاد داریم که به دلیل حضور مردم در صحنه و مقاومت مردم، طرف‌های بین‌المللی که همواره جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را یک مانع در جهت رسیدن به اهداف خود تلقی می‌کردند، از فشار و تحریم و تلاش برای تحمیل دیدگاه‌های خود بر جمهوری اسلامی ایران دست بر نمی‌داشتند.

وزیر امور خارجه کشور ادامه داد: حضور مردم در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و همچنین انتخابات دهم مجلس این فرصت را از آن‌ها گرفت که به خیال باطل خود تلاش کنند با اعمال فشار بین دولت و مردم جدایی بیندازند؛ و در این فضا بود که ما توانستیم تحریم هایی را که به بهانه موضوعات هسته‌ای بر مردم تحمیل شده بود، از میان برداریم.

کنایه ظریف به ‌‌‌آن‌هایی که تهدید‌ها، توهین‌ها و تحریم‌های گذشته‌ را فراموش کرده‌اند

ظریف افزود: البته این امر به معنای پایان مخالفت‌ها، بهانه‌جویی‌ها و پایان تلاش بر اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران نیست زیرا نه ذات کشورهای دیگر تغییر می‌کند و نه ما در حوزه‌های دیگر غیر هسته‌ای با آن‌ها مذاکره می‌کردیم.

وزیر امورخارجه افزود: ما برای آنکه بتوانیم به درستی وضعیت بعد از برجام را شناسایی کنیم و توقعات خود را براساس آن شکل دهیم، تلاش کردیم آندست از بهانه‌هایی را که در یک حوزه مشخص باعث شده بود، فضای منفی در سطح بین‌المللی ایجاد کند را شناسایی کرده و این بهانه ها را از آن‌ها بگیریم؛ البته این به آن معنا نیست که خصومت‌ها و دشمنی‌های طرف‌هایی که همواره جمهوری اسلامی ایران را مانعی در جهت اهداف خود می‌دیدند رفع شده باشد.

هر روز پیگیر حقوق جمهوری اسلامی ایران بوده‌ و هستیم

وی گفت: این به آن معنا نیست که‌ آن‌ها کارشکنی‌های خود را کنار گذاشته باشند و یا اینکه امروز از موضع همکاری با جمهوری اسلامی ایران برآمده باشند و بخواهند با ما از این مسیر گفت وگو کنند؛ لذا ما همواره همانطور که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند باید براساس اعتماد به مردم و مقاومت آن‌ها و همچنین اعتماد به خدای بزرگ تلاش کنیم که حقمان را در مقابل کسانی که در حال عادی دنبال بهانه‌جویی هستند بگیریم.

ظریف گفت: به همین دلیل است که از زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات تاکنون هر روز به دنبال پیگیری حقوق جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم و هستیم.

برجام نبود، فروش نفت به کمتر از 200 هزار بشکه می رسید

وزیر امورخارجه افزود: اگر مذاکرات و برجام نبود، امروزه شرایط اقتصادی نامناسبی داشتیم و تحریم‌ها نیز افزوده می‌شد کما اینکه در طول مسیر در چندین سال گذشته تقریبا سال و ماهی نبوده که تحریم جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شود. حتی با تحریم‌‌های گذشته اگر روند اجرا علیه فروش نفت ایران ادامه پیدا می‌کرد امروز شاهد فروش نفت کمتر از 200 هزار بشکه بودیم.

ظریف یادآور شد: فروش نفت جمهوری اسلامی ایران در سال 90 را که حدود 2.5 میلیون بشکه بود به تدریج به شکلی پایین آوردند که در سال 92 به بین 850 تا 900 هزار بشکه رسید. در واقع این روند براساس مصوبات تحریمی کنگره آمریکا که آن را غیر قانونی و ظالمانه می‌دانیم، در صورت عدم مذاکرات ادامه پیدا می‌کرد.

وی تصریح کرد: به برکت مقاومت مردم، روند کاهش فروش نفت نه تنها متوقف بلکه تولید و صادرات نفت علیرغم بازار بد نفتی با تلاش شرکت ملی نفت و وزارت نفت به بالاتر از 2 میلیون بشکه رسیده است لذا همواره باید شکران هدایت‌های رهبری و مقاومت حضور مردم باشیم.

ظریف ادامه داد: در دولت و گروه مذاکره کننده خوشحالیم که پیشرفت‌ها و دستاوردها در حدی بوده که برخی دوستان 3 سال گذشته خود را فراموش کرده‌اند. در 3 سال گذشته تهدید‌ها، توهین‌ها، تحمیل‌ها و تحریم‌هایی بر مردم تحمیل می‌شد که مردم به برکت خون شهدا در برابر آن‌ها مقاومت کردند.

دنیا ایران را محلی امن برای همکاری می‌بیند

وزیر امور خارجه ضمن بیان اینکه رفع موانع فشار و تحریم به عنوان دستاوردهای حوزه عملی باید در نظر گرفته شود، گفت: حذف برنامه PMD مبنای تحریم‌ها را از بین برد و از لحاظ حقوقی لغو قطعنامه‌های شورای امنیت، قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تصمیمات مبانی حقوقی را از بین برد.

وی افزود: لغو تصمیم‌های اتحادیه اروپا و دستورات اجرایی برای عدم اجرای بسیاری از مصوبات کنگره آمریکا نیز در حذف مبانی تحریم‌ها موثر بوده است، از لحاظ روانی نیز سرازیر شدن هیات‌های خارجی به ایران نشان دهنده این واقعیت است که دنیا ایران را محلی امن برای همکاری می‌بیند.

ظریف تاکید کرد: باید به دنیا اعلام کنیم که ایران بیش از همه برای مردم و البته برای سرمایه‌گذاران خارجی و گردشگران خارجی امن ترین محیط در منطقه است.

از زمان توافق ژنو، دست کشور برای دستیابی به منابع مالی خود باز شد/ ماهیانه 700 میلیون دلار وارد خزانه کشور شد

وزیر امورخارجه دستاوردهای عملی را یادآور شد و گفت: از زمانی که برجام و حتی قبل از آن توافق ژنو شروع به اجرایی شدن کرد یعنی از آذرماه سال 92 دست کشور برای دستیابی به منابع مالی خود باز شد، از این رو ماهیانه 700 میلیون دلار وارد خزانه کشور به صورت نقد شد البته در آن شرایط خزانه کشور پول نقد بسیاری نداشت.

وی افزود: در مرحله بعد، وجوه مسکوت شده ایران براساس برجام آزاد شد از این رو توانستیم به منابع مالی خود در خارج دسترسی یافتیم. همچنین بانک‌های روز افزونی به شکل فزاینده با جمهوری اسلامی ایران و با بانک‌های مرکزی و خصوصی ارتباطات بانکی ایجاد کردند البته در این حوزه همواره موانعی موذی‌گری‌هایی در بخش دولتی و غیر دولتی آمریکا و مشکلات و موانعی که بر سر پیشرفت‌های قوانین بانکی در طول 9 سالی که جمهوری اسلامی ایران با سیستم بانک جهانی فاصله گرفته بود ایجاد شده است.

گشایش اعتبارات اسنادی تا 11 خرداد، 4 هزار و 172 مورد

ظریف گشایش اعتبارات اسنادی یا ال سی‌ها را از دیگر دستاوردهای برجام دانست و گفت: این اعتبارات تا روز 11 خردادماه سال جاری به 4 هزار و 172 مورد می رسد که روزانه رو به افزایش است. بانک‌های متعددی نیز در اروپا، ژاپن و کره عواید نفتی ایران را از شرکت نفت دریافت کرده است.

از تسویه بدهی‌های نفتی با یونان تا وصول بدهی های شرکت شل و اینوک

وزیر امورخارجه در ادامه، وصول مطالبات نفتی جمهوری اسلامی ایران را یادآور شد و گفت: مطالبات نفتی جمهوری اسلامی ایران که سال‌ها خارج از دسترس بود به کشور بازگشته و در این زمینه 5 میلیارد دلار بدهی شرکت اینوک امارات به ایران برگشته، همچنین بیش از 2 میلیون دلار بدهی شرکت شل به ایران نیز به کشور بازگشته، 6 میلیارد دلار وجوه جمهوری اسلامی ایران نزد هند به تدریج به کشور برمی‌گردد که تاکنون یک میلیارد از آن براساس توافق برگشته است.

وی تسویه بدهی‌های نفتی با یونان را نیز از دیگر مطالبات وصولی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: این مباحث در فضای پسابرجام، کمتر مطرح شده و بیشتر به مشکلات پرداخته می‌شود؛ در واقع موانع هیچ کدام پس از برجام ایجاد نشده است بلکه موانعی است که سال‌های گذشته ایجاد و انباشته شده به خصوص در برابر بخش خصوصی و دولتی ایران ایجاد کرده است که خوشبختانه امروز در هم می‌شکند.

بلندگوی تبلیغات گروه‌های مخالف ایران باشیم

ظریف ضمن تاکید بر اینکه نباید فضای روانی تشدید شود، گفت: دشمنان و مخالفان ایران، صهیونیست‌ها، رژیم سعودی و سایر دشمنان تمام تلاش خود را می‌کنند تا سرمایه‌گذاری در ایران را ناامن قلمداد کنند لذا ما باید تلاش کنیم دنیا واقعیات ایران را ببیند و مطمئن شود ایران امن‌ترین، پرسودترین کشور برای برقراری ارتباطات معقول است.

وی افزود: ایران کشوری امن برای برقراری ارتباطات معقول در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است لذا نباید بلندگوی تبلیغات گروه‌های مخالف ایران باشیم. در واقع باید قوت قلب بانک‌هایی باشیم که اقدام به سرمایه گذاری در کشور کردند.

اختلافات بیمه ای حل و فصل خواهد شد

ظریف ضمن تاکید بر آنکه موانع تحریم از بین رفته است، گفت: ایران هراسی که مبنای تحریم بوده از بین رفته است، بنابراین بر همه ماست که از تمام توان برای استفاده از شرایط کنونی و پیشرفت اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

وزیرامورخارجه یادآور شد: بیمه‌های صادراتی برقرار شده، به زودی نیز اختلافات با بیمه هرمس حل و فصل خواهد شد. خطوط اعتباری توسط کشورها و بانک‌های مختلف در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته که ما به دلیل وسواس دولت از دو جهت نخست عدم ایجاد تعهدات بی جا برای کشور و دوم هدایت تعهدات در حوزه اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به مذاکره خطوط اعتباری دقت‌های لازم را صرف کرده‌ایم.

38سال، 60 توافق ؛ 5 ماه، 7 توافق

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در طول 38 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 60 توافق حمایت از سرمایه گذاری خارجی در ایران انجام شد گفت: از این 60 توافق، 7 توافق در طول 5 ماه گذشته صورت گرفته است و این واقعیتی است که باید به رخ دنیا کشیده شود.

ظریف افزود: 3.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ایران در طول چند ماه گذشته ثبت شده است؛ ضمن آنکه پس از توافق هسته ای نفت کش های ایران بیمه شدند که البته مشکلات کوچکی نیز وجود دارد و باید حل شود.

تحریم فلج کننده در حوزه صادرات نفت به صفر رسید

وی تصریح کرد: در حوزه انرژی تلاش شد که تحریم هایی که آنها به نام تحریم فلج کننده در حوزه صادرات نفت می خواندند به صفر برسد و کشورهای غربی تلاش کردند که صادرات نفت را به دست رقبای ما بسپارند؛ کما اینکه این اتفاق در طول ماه های گذشته رخ داد و سعودی ها با تمام سفاکی خود به مقدار زیادی از بازار نفتی ما را بلعیدند.

ظریف با تأکید بر اینکه در حال حاضر صادرات نفت از زیر 900 هزار بشکه به 2 میلیون بشکه رسیده، تصریح کرد: شرکت های معتبر بین المللی همه به سمت ایران سرازیر شدند و امروز نمایندگان خارجی از جمله شرکت نرم افزاری ماکروسافت در ایران حضور دارد و این ما هستیم که امروز رقابت را ایجاد کردیم.

وی با اشاره به اینکه تمام این موفقیت ها در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و مقاومت مردم حاصل شد گفت: در حوزه حمل و نقل ناوگان هوایی، کشتیرانی و ریلی نیز مشکلات در حال حل شدن است؛ نباید این نکته را فراموش کرد که مذاکرات و انعقادها در هر حوزه ای حداقل چند سال طول می کشد که به عنوان نمونه قرارداد فولاد مبارکه 5 سال طول کشید اما در ظرف چند ماه گذشته بسیاری از قراردادها به مرحله خوبی رسید.

آمادگی گفتگو برای حل اختلاف های مبنایی با غرب وجود ندارد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما موانع، مخالفت ها، کارشکنی ها و شیطنت های کشورهای غربی را فراموش نکرده ایم، افزود: قرارمان نبود که اختلاف های مبنایی را حل کنیم ما اعتقاد داشتیم که قدرت ایران براساس حفظ آرمان ها، دیدگاه ها و مبانی انقلاب و پیام امام و دستورات رهبری است و ما قصد مذاکره در این حوزه ها را نداشتیم البته آمادگی گفتگو نیز وجود نداشت.

دستاوردهای برجام را دستخوش اختلافات جناحی قرار ندهیم

ظریف با اشاره به اینکه در این حوزه ها اختلافات همچنان باقی می ماند، گفت: نباید بهانه تراشی کرد و باید بهانه ها را از میان برداشت؛ اقتصاد مقاومتی فضای بی نظیری برای پرش و دعوت از سرمایه گذاری های خارجی و افزایش تولید و اشتغال در فضای آرام به برکت حضور نیروهای مسلح و امنیتی ایجاد می کند و ما نباید این فضا را دستخوش اختلافات جناحی قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه قرار بود به مداخلات غیر قانونی آمریکایی ها در ارتباط ایران با کشورهای دیگر پایان دهیم، افزود: این نکته را نباید فراموش کرد که در حال حاضر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا می گوید ما تلاش می کنیم تحریم ها را برداریم؛ این افتخار دستاورد خون شهدا، تلاش و مقاومت مردم می باشد و از این دستاورد باید به عنوان پایگاه برای به دست آوردن امکانات بیشتر استفاده کنیم.

منبع: خانه ملت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
جاوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
38
3
برو بابا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
25
باید قدردان زحمات آقای ظریف باشیم....
نه
مثل آقای جاوید اهانت کنیم...
آقای جاوید جالب هست به شما متذکر شوم،
آقای ظریف بهترین امکانات را برای تحصیل در دانشگاههای آمریکا داشت... و آنقدر میتونست در رفاه زندگی کنه و ککش هم نگزه که چی بر سر مردم ایران میاد...
با این وجود اومد و برای خواسته های ملت تلاش میکنه... ولی متاسفانه امثال شما لایق دوران تحریم هستین
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
دقیقا درست میفرمایید
امیرعلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
یعنی هنوز نفهمیدید با مذاکره تحریم ها بیشتر شد . اقتدار ایران کمتر شد دشمن گستاخ تر شد سلیمانی شهید شد هسته ای نابود شد سایه جنگ بیشتر شد یعنی هنوز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
19
خجالت بكش جاويد
حسین
|
United States of America
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
5
سلام.اقای ظریف ان موقع به این فکر نبودنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
2
شکم بره اب روان
ناشناس
|
Canada
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
1
2
درود بر ظریف . اگه کاسبان تحریم درک کنند.
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
0
1
دیوارهای عمیق فاصله بین ما و آمریکا سر جای خود باقی است.امروز شیطان بزرگ‌تر شده است، اگرچه حوزه نفوذش به مراتب کمتر از گذشته شده است. آمریکا تا خوی استکباری دارد باید در مقابل آن ایستادگی کرد و هزینه پرداخت و مطمئنا عزت نظام اسلامی از این رهگذر است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین