کد خبر: ۳۷۴۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۴۲

ميشله باچلت شانس اول پيروزي در شیلی

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاري رويتر، ميشله باچلت، پزشك اطفال و وزير دفاع سابق شيلي كه در دوران ديكتاتوري ژنرال آگوستو پينوشه در سال‌هاي 1973 تا 1990 مورد شكنجه قرار گرفت، در جديدترين نظرسنجي‌ها با پنج امتياز بيشتر نسبت به ديگر كانديداي انتخابات يعني سباستين پينرا، از حزب محافظه‌كار پيشتاز است.

شيلي به عنوان كشوري فوق‌العاده محافظه‌كار مطرح است و امر طلاق تنها دو سال پيش در اين كشور قانوني اعلام شد. گرايش شيلي به ارزش‌هاي اجتماعي ليبرال به افزايش اقبال عمومي از باچلت كمك شاياني كرده است.

باچلت در صورت پيروزي، چهارمين رييس‌جمهوري خواهد بود كه از ائتلاف چپ ميانه كه در دهه‌ي 1980 به منظور مخالفت با پينوشه تشكيل شد، بر مسند قدرت در كشور 16 ميليوني شيلي تكيه خواهد زد.

پيروزي باچلت همچنين به تقويت گرايشات چپ گرايانه‌ي كشورهاي آمريكاي لاتين كه اخيرا شاهد به قدرت رسيدن عناصر چپ گرا بوده است، منجر خواهد شد. به عنوان مثال اوو مورالس، رييس‌جمهور سوسياليست بوليوي به زودي رسما آغاز به كار خواهد كرد و در انتخابات رياست جمهوري مكزيك نيز به احتمال قريب به يقين يك چپ گرا بر مسند قدرت تكيه خواهد زد.

اين در حاليست كه خانم باچلت در دور نخست انتخابات رياست جمهوري شيلي كه حائز 46 درصد آراء شده و نتوانست به اكثريت آراء جهت تشكيل دولت دست يابد. سباستين پينرا رقيب باچلت نيز بيشتر از 25 درصد آراء را به خود اختصاص داده بود.

باچلت وعده داده تا به اصلاحات بنيادين در نظام پرداخت‌هاي غير خصوصي بپردازد. اين نظام در جهان به الگويي فراگير تبديل شده اما پياده كردن آن در شيلي بسيار پرهزينه خواهد بود.

چنانچه باچلت 54 ساله به عنوان رييس‌جمهور شيلي برگزيده شود دومين زني خواهد بود كه در يك كشور آمريكاي لاتين به قدرت مي‌رسد. از سوي ديگر پينرا، سناتور سابق شيلي كه 27 درصد هم خط هوايي اين كشور (LAN Airline) را داراست، به رغم وعده‌هاي خود مبني بر كاهش جرايم و ايجاد فرصت‌هاي شغلي در جلب نظر عمومي ناكام مانده است. وي و عده داد تا در صورت پيروزي در عرض چهار سال يك ميليون فرصت شغلي ايجاد كند و در راستاي مبارزه با جرم و جنايت 12 هزار افسر پليس را به خدمت گيرد. نظرسنجي‌ها حاكي از آن است كه باچلت در نظر مردم شيلي فردي قابل اطمينان‌تر محسوب مي‌شود. پيروز انتخابات رياست جمهوري رسما براي يك دوره‌ي چهار ساله آغاز به كار خواهد كرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین