کد خبر: ۳۷۴۵۷۳
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
کارشناس مرکز پِژوهش های مجلس خبر داد:

عملکرد مثبت وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم/ 60 درصد کاهش واردات و 8/3 درصدرشد تولیدات کشاورزی

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت:طبق بررسی‌های این مرکز در دو سال اخیر جریان مثبتی در بخش کشاورزی کشور دنبال شده است و با عملکرد وزارت جهادکشاورزی 60 درصد واردات محصولات کشاورزی کاهش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمدرضا محمدخانی در جلسه علنی امروز - دوشنبه - مجلس شورای اسلامی پس از سخنان محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، گزارشی از مرکز پژوهش های مجلس در مورد وضعیت بخش کشاورزی کشور ارائه کرد.

وی تاکید کرد در سال 1393 شاهد رشد 8/3 درصدی در تولیدات کشاورزی بودیم.
کارشناس مرکز پژوهش های مجلس همچنین اظهار داشت: فعالیت‌های این وزارتخانه نشان از تغییرات مثبتی دارد البته این اقدامات بیشتر تکنیکی است و نه راهبردی، ممکن است تا حدودی نیز راهبردی باشد اما هر زمانی آقای حجتی از سمت خود کنار گذاشته شوند دوباره جریان منفی در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات وزارتخانه جهاد کشاورزی به راه خواهد افتاد.
محمدخانی تصریح کرد: باید برای کشاورزی کشور با توجه به ظرفیت آبی برنامه بلندمدت در نظر گرفت.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را با عنوان حساب ردپای آب کشور در برخی مطبوعات منتخب نوشته و در آن آمارهای جهانی را در این رابطه آورده است؛ برخی افراد در این گزارش گفته اند 104 میلیارد مترمکعب آب نداریم بلکه میزان آن 86 میلیارد مترمکعب است در حالی که عدد 86 فقط شامل آب‌های آبی می‌شود و آب‌های سبز در آن نیست.
کارشناس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: این مرکز گزارشی را با عنوان حساب ردپای آب کشور در برخی رسانه های منتخب منتشر کرد و در آن آمارهای جهانی را در این زمینه آورده است.
محمدخانی یادآور شد: برخی افراد در این گزارش گفته اند 104 میلیارد مترمکعب آب نداریم بلکه میزان آن 86 میلیارد مترمکعب است در حالی که عدد 86 فقط شامل آب‌های آبی می‌شود و آب‌های سبز در آن نیست.

وی ادامه داد: اگرچه می‌توان از این مطلب برداشت‌ کرد که محصولات ما با کیفیت مناسب تولید نمی‌شود و سرمایه اصلی برای تولید چغندر قند در بخش‌های دیگر استفاده می‌شود که بعدها قطعا دچار مشکل خواهیم شد.
وی تاکید کرد: وزارت کشاورزی با جهاد سازندگی ادغام شد تا توسعه روستایی و عشایری را مدیریت کند اما روند جاری نشان می‌دهد بخش کشاورزی بیشتر مورد توجه است.
این کارشناس مرکز پژوهش های مجلس افزود: توسعه روستایی توسط تعداد زیادی از سازمان‌های کشور انجام می‌شود و هر کدام از ظن خود می‌خواهند به آن کمک کنند اما در عمل منابع صرف رفاه و زندگی روستاییان نمی‌شود.

محمدخانی تاکید کرد: پیشنهاد ما به وزارت جهاد کشاورزی این است که معاونتی با عنوان معاونت توسعه روستایی تشکیل دهد چرا که اکنون این وظیفه را سازمان‌های مختلف زیرمجموعه راه و شهرسازی، بهداشت و درمان، مسکن و شهرسازی و ... انجام می‌دهند اما این روند از هم گسیخته مشکلاتی را ایجاد کرده است چرا که کشاورز بیش از نیاز به جدول‌بندی به معیشت و تولید محصول در شرایط مناسب نیاز دارد.

وی در پایان گفت: 27 تا 29 درصد جمعیت ایران در روستاها زندگی می‌کنند، اگر به وضعیت روستاییان رسیدگی نشود مهاجرت آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.
کارشناس مرکز پژوهش های مجلس با یادآوری این که هم اکنون 12 میلیون حاشیه‌نشین در کشور داریم که بیشتر آنها کشاورزان مهاجر هستند، اظهار داشت: این مهاجرت‌ها می‌تواند برای کشور خطرناک بوده و مشکلات اخلاقی و اجتماعی را افزایش دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین