کد خبر: ۳۷۵۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰

تغذیه‌‌ کنکوری‌ها در ماه رمضان

یک كارشناس مسئول تغذیه مركز بهداشت دانشگاه علوم پزشكي استان قزوين تاكيد كرد: سوخت وساز همه مواد غذایی در بدن نیاز به اکسیژن دارد و با افزایش دریافت مواد غذايي ( بیشتر از نیاز بدن) اكسيژن‌رسانی به سایر قسمت‌های بدن کاهش یافته كه اين موضوع از كاركرد ساير قسمت‌هاي بدن كم خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
عطیه رزازي، در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به تغذيه كنكوري‌ها در ماه مبارك رمضان اظهار كرد: يكي از اصلي‌ترين سوخت‌هاي مغز گلوكز است و اين گلوكز بايد از طريق مواد غذايي به بدن برسد.

وي افزود: در زمان‌هاي موقتی كه بدن قادر به دريافت مواد غذايي نيست ( روزه داری) گلوکز مورد نیاز مغز از ذخاير بدن تامين مي‌كند و نبايد نگران تامین آن باشیم. چراكه بدن با مكانسيم‌هايي كه دارد مي‌تواند حتي از چربي‌هاي ذخيره شده سوخت مغز را تامين كند.

اين كارشناس تغذيه با اشاره به افرادي كه روزه مي‌گيرند و مي‌خواهند مطالعه كنكوري هم  داشته باشند، گفت: ضمن استفاده از گروه‌های اصلی مواد غذایی و سالم؛ می‌توانند بیشتر زمان مطالعه را در فاصله افطار تا سحر تنظیم کرد تا بتوان از مواد غذایی مختلف و مقوی مانند ميوه و سبزيجات و مغزها استفاده کنند و در طول روز استراحت كافي داشته باشند.

رزازي ضمن اشاره به گروه‌های مواد غذايي كه بايد در رژيم غذايي نوجوانان و جوانان گنجانده شود، خاطرنشان كرد: گروه‌هاي اصلي مواد غذايي همانند نان و غلات، شير و لبنيات، ميوه و سبزيجات و پروتئين‌ها بايد در جيره غذايي اين افراد به میزان متعادل در نظر گرفته شود.

پرخوري در وعده افطار ممنوع!

وي تصریح كرد: اينكه در ماه مبارك رمضان احساس مي‌كنيم قند خونمان كاهش پيدا كرده و بايد از قند بيشتري استفاده كنيم احساس نادرستي است و استفاده از قندهاي ساده همانند شيريني‌، شكلات‌ و انواع شربت‌ها بايد به حداقل ممكن برسد.

این كارشناس مسئول تغذیه مركز بهداشت دانشگاه علوم پزشكي استان قزوين اضافه كرد: وقتي از قندهاي ساده استفاده مي‌كنيم، بلافاصله بدن ما در واكنش به اين مواد قندي انسولين زيادي ترشح مي‌كند كه كليد ورود مواد قندي به داخل سلول است و در نتيجه مجدد مواد قندي در سطح خون ما پايين مي‌آيد، بنابراين افرادي كه در وعده سحر مواد قندي استفاده مي‌كنند، در طول روز احساس گرسنگی و تشنگي بيشتري خواهند داشت.
ویاظهار كرد: اگر به جاي قندهاي ساده از کربو هیدرات‌های پیچیده همانند نان، برنج و لبنيات و سبزیجات استفاده كنيم علاوه بر اينكه ذخاير قندي را به تدريج آزاد مي‌كنند موجب مي‌شود آب بدن ديرتر از بين برود.

ليموترش تازه و خاكشير آب بيشتري را در بدن نگه مي‌دارند

رزازي تاكيد كرد: بايد دقت كنيم كه در وعده افطار حجم كمتري از مواد غذايي را مصرف كنيم تا در طول شب بتوانيم انواع ميوه‌ و مغزها را استفاده كنيم، در حالي كه با پرخوري در وعده افطار جايي در معده براي خوردن تنقلات سالم باقي نمي‌ماند.

وي خاطرنشان كرد: يكسري مايعات همانند ليموترش تازه و خاكشير، آب بيشتري را در بدن نگه مي‌دارند.

اين كارشناس تغذيه افزود: به دانش آموزاني كه خود را براي ماراتن كنكور آماده مي‌كنند توصيه مي‌كنيم در ايام ماه مبارك رمضان در طول روز حداقل زمان ممكن را بيرون از منزل و در معرض نور مستقيم خورشيد باشند، چراكه آب بدنشان را از دست داده و دچار بي‌حالي مي‌شوند.

رزازي با بیان اینکه تعادل و تناسب در رژيم همه افراد به ويژه كنكوري‌ها بايد وجود داشته باشد، خاطرنشان كرد: افرادي كه اضافه وزن ندارند مي‌توانند در وعده افطار همراه با شير، خرما، عسل و يا مخلوط شيرموز استفاده كنند.

كارشناس مسئول تغذیه مركز بهداشت دانشگاه علوم پزشكي استان قزوين افزود:  توصيه مي‌كنيم كنكوري‌ها از خوردن هويج، كدو سبز، ساقه كرفس و سبزيجات ديگر كه سوخت و ساز بدن را به تعادل مي‎رسانند، غافل نشوند.

رزازي در پايان یادآور شد: به اين دليل كه در ماه رمضان يك مقدار از فعاليت بدني افراد كم مي‌شود، بنابراين انرژي دريافتي بدن از ميزان معمولي كه هر روز دريافت مي‌كرديم نيز بايد 20 درصد كاهش پيدا كند، چراكه در اين صورت ضمن پیشگیری از افزایش وزن و چاقی فرصت مناسبی برای استراحت دستگاه گوارش، از بین رفتن چربی‌های اضافی و دفع مواد زاید از بدن فراهم می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین