کد خبر: ۳۷۶۳۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
ریزگردها و آلودگی هوا/«آفتاب‌نیوز» در گفت‌وگو با نمایندگان بررسی کرد؛ طرح مجلس چیست؟

ریزگردها و هشداری که جدی‌گرفته‌‌نشد/چنداستان درگیر ریزگردها هستند؟/خطر در کمین تهران

خسارت نجومی ریزگردها به کشور و مردم/بدون پول هیچ کاری نمی‌شود کرد/اوضاع تهران وخیم‌تر خواهد شد و ریزگردها معضل اصلی تهران خواهد بود/نماینده‌ها دغدغه دارند اما مجلس طرحی ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی- عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول در گفت‌وگو با ‌خبرنگار «آفتاب‌نیوز»، درباره بحران ریزگردها و برنامه‌ها و راهکارهای بحران ریزگردها و هشداری که جدی گرفته‌ نشد/نماینده‌هایی که دغدغه دارند اما طرح ندارندمجلس برای حل آن گفت: مجلس تازه فعالیت خود را شروع کرده و کمیسیون‌ها جدیداً شکل گرفته اما در اولین جلسه کمیسیون کشاورزی جلسه‌ی بود برای تعیین هیات رییسه که در آن کارگروه‌های داخلی کمیسیون مشخص شد؛ یکی از این کارگروه‌ها، کارگروه منابع طبیعی و محیط زیست است که این موضوعات را در این کارگروه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی با بیان اینکه مشکل ریزگردها از ‌پانزده سال پیش آغاز شده، ادامه داد:‌ بالاخره انتظار داریم دولتها یک کار اساسی انجام بدهند که متاسفانه تا الان اتفاق نیافتاده ۱۵ تا ۱۶ سال قبل سازمان برنامه محیط زیست سازمان ملل هشداری را به مسئولین وقت کشور دادند مبنی بر اینکه بعد از خشک‌شدن دریاچه آرال و فاجعه جنگلهای آمازون بزرگترین فاجعه زیست محیطی در جنوب غرب ایران اتفاق خواهد افتاد که در واقع ناشی از خشک‌شدن تالاب‌ها و کاهش آب رودخانه‌های استان خوزستان خواهد بود و الان داریم می‌بینیم آن پیش‌بینی به وقوع پیوسته است.

پاپی‌زاده با تاکید بر اینکه متاسفانه پیش‌بینی محیط زیست سازمان ملل درست بود، ادامه داد: انتظار این بود مسئولین وقت و وزارت نیرو بازنگری جدی در بحث دخل و تصرف‌هایی که در طبیعت و قوانین طبیعی کردند بکنند مثلا وزارت نیرو در بحث انتقال آب به این شکل که شاهد هستیم نباید ورود می‌کرد؛ سد‌سازی که در استان خوزستان اتفاق افتاد نباید به این شکل اتفاق می‌افتاد. سازمان محیط زیست هم باید به موقع هشدار خودش را می‌داد و نباید اجازه شروع عملیات عمرانی که مخل محیط زیست است را می‌داد.

وی با اشاره به اینکه مشکل ریزگردها ‌به‌موقع مدیریت نشد، ادامه داد: سدسازی‌ها و بهره‌برداری از آب‌های زیر‌زمینی باعث شد هزینه صدها برابری نسبت به فایده‌ای که به کشور رسیده پرداخت کنیم.

پاپی‌زاده با بیان اینکه باید تلاش کنیم شرایط طبیعی به ده تا ۱۵ سال قبل برگردد، تصریح کرد: شرایط طبیعی تالاب هور العظیم و شادگان که کل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد باید برگردد به روز اول؛ الان می‌بینیم تقریبا ۲۲ استان کشور درگیر موضوع ریزگردها است و تهران هم درگیر موضوع ریزگردهها است و اضافه بر بحث آلایندگی موضوع ریزگردها الان تنفس مردم تهران را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد.

بحران ریزگردها و هشداری که جدی گرفته‌ نشد/نماینده‌هایی که دغدغه دارند اما طرح ندارند

این نماینده مجلس با ابیان اینکه تهران نیز در خطر ریزگردها قرار دارد افزود: تنها شانسی که تهران آورده این است که فاصله‌اش از منشا ریزگردها زیاداست اما چون روند بحران رو به افزایش است پیش‌بینی می‌کنیم طی دو تا سه سال آینده تهران به‌قدری درگیر موضوع ریزگردها خواهد بود که اساسا آلودگی ناشی سوخت و مواد فسیلی در الویت دوم قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه قطعا تهران آرام آرام درگیر موضوع ریزگردها خواهد شد، ادامه داد: حالا تصور کنید این اتفاق چه قدر خسارت اقتصادی وارد می‌کند‌؟ چقدر خسارت‌ به سلامت وارد می‌کند؟ چقدر به بحث سرمایه‌گذاری ‌مختلف آسیب وارد می‌کند؟ جواب یک عدد نجومی و بزرگی است که باید‌ دستگاه مربوطه باید برآورد کنند و یک گزارش تهیه کند.

نماینده مجلس با بیان اینکه این قضیه با گفتمان حل نمی‌شود، ادامه داد: اینکه مسئولین در صدا و سیما و روزنامه‌ها گفتار‌درمانی کنند به نتیجه نمی‌رسند؛ سازمان محیط زیست که یک سازمان متولی‌ هشدار‌دهنده است نه نیروی انسانی کافی دارد نه بودجه کافی؛ به‌طوری که۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان بودجه سازمان محیط زیست است که این بودجه کفاف جاری خود سازمان را هم نمی‌دهد چه برسد بیاید برای بحث ریزگردها کاری انجام دهد.

این نماینده در مورد راهکارهای مجلس برای حل این معضل گفت: سه سال قبل در کمیسیون تلفیق بودجه بودجه‌ای تحت عنوان مقابله با ریزگردها تصویب کردیم منتها متاسفانه امسال با اصرار زیاد این را حذف کردند. قسمت عمده‌ای که به سلامت مردم مربوط می‌شود منشا داخلی دارد‌ ما بارها طرح نوشتیم و معتقدم یکی از راه‌های کنترل ریزگردها جلوگیری از دست‌اندازی به طبیعت است مالچ‌پاشی است که همه اینها نیاز به پول دارد ولی اصل ۷۵ قانون اساسی می‌گوید نمایندگان نمی‌توانند یک ریال بار مالی بر دولت اضافه کند بنابراین راه حل این مشکل ارایه لایحه از سوی دولت است.

پاپی‌زاده با بیان اینکه سازمان محیط زیست، سازمان جنگلها و مراتع بدون اعتبار و پول هیچ کاری نمی‌تواند بکند، ادامه داد: اگر می‌خواهند این موضوع را حل کنند دولت باید یک لایحه بدهد و بودجه و اعتبار لازم را تخصیص دهد. بعد ارایه لایحه مشخص، دولت باید برنامه منطقه‌ای سازمان ملل را فعال کند.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی بنده این است اوضاع تهران وخیم‌تر خواهد شد و تا سه سال آینده موضوع ریزگردها جز معضل‌های اول خواهد بود و بحث آلایندگی فسیلی در الویت بعدی قرار خواهد گرفت.

ریزگردها زندگی مردم را سخت کرده است

اقبال محمدیان، نماینده رامهرمز در مجلس شورای اسلام نیز به خبرنگار «آفتاب‌نیوز» می‌گوید: واقعا این مشکل زندگی را برای مردم منطقه بسیار سخت کرده و ما در مجلس برنامه و طرح ویژ ه داریم‌.

وی با بیان اینکه در مجلس عزم جدی برای حل معضل ریزگردها و آلودگی هوا وجود دارد، ادامه داد: حل این مشکل نیاز به همکاری همه نهادها؛ منجمله وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست دارد و وزارت خارجه مسایل مربوط به عوامل خارجی را پیگیری می‌کند و انشا‌الله امیدواریم با تلاش و عزم مجلس این مشکل حل شود.

بحران ریزگردها و هشداری که جدی گرفته‌ نشد/نماینده‌هایی که دغدغه دارند اما طرح ندارند

نماینده‌ها دغدغه دارند اما مجلس طرحی ندارد 

کعبی نماینده مجلس نیز در مورد بحران ریزگردها و برنامه‌های مجلس برای حل آن به خبرنگار «آفتاب‌نیوز» گفت: فعلا طرحی در مجلس برای ریزگردها نیست اما نماینده‌ها در این زمینه دغدغه دارند.

وی افزود: مشکل ریزگردها کار کارشناسی می‌خواهد و با یک طرح و برنامه قابل حل نیست؛ بلکه یک طرح کارشناسی‌شده می‌خواهد که باید محیط زیست، جهاد کشاورزی، سازمان آب، وزارت امور خارجه، وزارت نیرو و همه کمک کنند این مشکل حل شود.

کعبی در پایان افزود: بحث ریزگردها دغدغه همه است و امیدواریم هرچه سریعتر مشکل ریزگردها با تصمیم‌های مجلس حل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
0
1
ریز گرد را نظامی تولید سیاسی نابود میکند ، محیط زیست شعر آسمان را جشن میگیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
0
0
هر چند وقت یک بار مسئله ریزگردها پیش میاد و دوباره از نظرها خارج میشه و اوضاع همینطور روز به روز بدتر میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
0
0
اگه این ریزگردها .....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین