کد خبر: ۳۷۷۰۱۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
نتایج همه‌پرسی انگلیس درباره ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا

رای بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا/واکنش‌ها؛ سقوط چشمگیر بازار سهام ژاپن و افت ارزش پوند/کامرون استعفا کرد+تصاویر

با اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی انگلیس درباره بقا یا خروج این کشور از اتحادیه اروپا، مشخص شده است که اکثریت انگلیسی‌ها به خروج از این اتحادیه رای داده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
نتایج همه‌پرسی انگلیس با اعلام نتایج شمارش آرای 372 منطقه از 382 منطقه تقریبا نهایی است و گفته می‌شود این میزان رای به معنی خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست.

به گزارش آفتاب‌نیوز، با اعلام پیروزی کمپین حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ارزش پوند، پول رایج انگلیس به پایین‌ترین سطح خود از سال 1985 رسیده است. کارشناسان می‌گویند این تصمیم جمعی انگلیسی‌ها بر اقتصاد این کشور تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

رای بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا/واکنش‌ها؛ سقوط چشمگیر بازار سهام ژاپن و افت ارزش واحد پول پوند

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز، آخرین نتیجه رای گیری به شرح زیر اعلام شده است:

آخرین نتیجه رای گیری به شرح زیر اعلام شده است:

رای به خروج  17,410,742 معادل 51.9 درصد کل آرا

رای به ماندن 16,141,241 معادل 48.1 درصد کل آرا

توزیع جغرافیایی آرا در سطح بریتانیا یکسان نبوده است. اکثر رای دهندگان در اسکاتلند و ایرلند شمالی به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده اند در حالیکه در دیگر نقاط بریتانیا، اکثریت خواستار خروج از اتحادیه بوده اند.

نتایج نهایی شماش آرا برای چهار منطقه اصلی بریتانیا نیز به شرح زیر است:

انگلیس:

15,188,406 معادل 53.4 درصد رای به خروج

13,266,996 معادل 46.6 درصد رای به باقی ماندن

ایرلند شمالی:

349,442 معادل 44.2 درصد رای به خروج

440,437 معادل 55.8 درصد رای به باقی ماندن

اسکاتلند:

1,018,322 معادل 38 درصد رای به خروج

1,661,191 معادل 62 درصد رای به باقی ماندن

ولز:

854,572 معادل 52.5 درصد رای به خروج

772,347 معادل 47.5 درصد رای به باقی ماندن

توزیع جغرافیایی آرا در سطح بریتانیا یکسان نبوده است. اکثر رای دهندگان در اسکاتلند به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده اند در حالیکه در دیگر نقاط بریتانیا، اکثریت خواستار خروج از اتحادیه بوده اند.

رای بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا/واکنش‌ها؛ سقوط چشمگیر بازار سهام ژاپن و افت ارزش واحد پول پوند

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند، گفته است که نتیجه همه پرسی نشان می دهد که "اکثر مردم کشورش" خواهان عضویت در اتحادیه اروپا هستند. برخی ناظران این اظهارات را به تصمیم به برگزاری همه پرسی دیگری در مورد استقلال اسکاتلند از بریتانیا تعبیر کرده اند.

بازار سهام در ژاپن نیز کار خود را با سقوط چشمگیر آغاز کرد.

در ژاپن ارزش سهام تا هشت درصد سقوط کرد و معاملات مدتی متوقف شد.

نتیجه‌ همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به افت ارزش واحد پول پوند این کشور منجر شده و ارزش پوند به زیر ۱.۴ دلار رسیده است.

با وجود آن که آخرین نظرسنجی‌های قبل از این همه‌پرسی حاکی از قرار داشتن هر یک از دو طرف حامی و مخالف خروج از اتحادیه اروپا در موضعی برابر برای پیروزی بود و این نتیجه حیرت بریتانیا، اروپا و ائتلاف ترانس‌ آتلانتیک را در پی داشته است. این نتیجه به نوعی نشان‌دهنده قدرت فزاینده احساسات پوپولیستی و ملی‌گرایانه در انگلیس است.

نایجل فاریج، رهبر حزب استقلال انگلیس که از جمله اصلی‌ترین حامیان خروج از اتحادیه اروپا بود، در پیامی به منظور ابراز خوشحالی خود از نتیجه مذکور گفت: جرات کرده و رویای طلوع یک انگلیس مستقل را ببینید.

انگلیس اکنون اولین تبدیل به اولین کشوری شده که اتحادیه اروپا را ترک کرده است.

رای بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا/واکنش‌ها؛ سقوط چشمگیر بازار سهام ژاپن و افت ارزش واحد پول پوند

این نتیجه اکنون به شدت موجب تضعیف جایگاه دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که نهایت تلاشش را برای متقاعد کردن انگلیسی‌ها به منظور رای به باقی ماندن در اتحادیه اروپا به کار گرفت می شود و او اکنون با خطر کنار گذاشته شدن از نخست وزیری مواجه است.

دیوید کامرون وعده داده بود در صورت رای انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا سریعا بعد از همه پرسی این فرآیند خروج را آغاز کند. با این حال حتی اگر هم که وی به وعده‌اش عمل کند برخی از رهبران جنبش حامی خروج توصیه به حرکت آهسته در این مسیر کرده‌اند و قرار نیست خیلی سریع تغییرات رخ دهند و فعلا قوانین تجارت و مهاجرت فعلی برقرار خواهند ماند. انتظار می‌رود فرآیند جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا پیچیده و پرمناقشه باشد هر چند که بر اساس معاهده فعلی حاکم بر اتحادیه اروپا این فرآیند محدود به دو سال شده است. با این تصمیم رای‌دهندگان انگلیسی یک فرآیند چندساله مذاکرات میان این کشور و اتحادیه اروپا بر سر روابط تجاری و سیاسی به راه خواهد افتاد و این همه‌پرسی آغاز این فرآیند پرمناقشه که ممکن است چند‌دهه برای به نتیجه رسیدن به طول بیانجامد خواهد بود.

برای اتحادیه اروپا این نتیجه یک فاجعه است و پرسشهایی را درباره مسیر و آینده این اتحادیه این مبتنی بر ارزشهای لیبرال و حاکمیت مشترک است مطرح خواهد کرد.

رای بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا/واکنش‌ها؛ سقوط چشمگیر بازار سهام ژاپن و افت ارزش واحد پول پوند

انگلیس بعد از آلمان دومین اقتصاد بزرگ اروپا است و در عین حال یک قدرت هسته‌ای برخوردار از کرسی دائم شورای امنیت سازمان ملل و از حامیان اقتصاد بازار آزاد و همپیمان نزدیک آمریکا محسوب می‌شود. از دست دادن انگلیس ضربه بزرگی به اعتبار اتحادیه اروپا که از مدتی پیش به دلیل رشد آهسته اقتصادی، افزایش بیکاری‌، بحران فزاینده مهاجرت، جنگ در اوکراین و مساله بدهی یونان تحت فشار قرار داشته خواهد بود.

اولین واکنش‌ها به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

به دنبال قطعی شدن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در همه پرسی روز پنج شنبه چندین تن از رهبران و سیاستمداران و چهره‌های شناخته شده به این نتیجه واکنش نشان دادند

مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا گفت: ما به این نتیجه احترام می‌گذاریم زمان آن رسیده که ما مسئولانه و با جدیت رفتار کنیم. دیوید کامرون مسئولیت‌هایش را در قبال کشورش دارد و ما نیز مسئولیت‌هایمان را در قبال آینده اتحادیه اروپا داریم. می‌توانید ببینید که در بازارها چه اتفاقی برای واحد پول انگلیس در حال رخ دادن است. من نمی‌خواهم این اتفاق برای واحد پول یورو نیز بیفتد.

شولتز خاطرنشان کرد: اکنون برای انگلیس شفاف شد که چه مسیری را در پیش بگیرد.

از سوی دیگر گرت ویلدرز رهبر حزب راست‌گرای افراطی "آزادی" هلند نیز با خوشحالی فراوان درباره این نتیجه نوشت: هورای بزرگ برای انگلیسی‌ها! اکنون نوبت ماست و زمان آن رسیده که چنین همه‌پرسی در هلند برگزار شود.

مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای "جبهه ملی" فرانسه نیز از این نتیجه خرسند شده و گفت: این یک پیروزی برای آزادی است. همانطور که سال‌ها تقاضا داشتم اکنون لازم است که همین همه‌پرسی در فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برگزار شود.

همچنین مالکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا نیز گفت: تاثیر این همه پرسی به طور سریع و مستقیم بر استرالیا از نقطه نظر حقوقی بسیار محدود خواهد بود زیرا جدایی رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا سالیان متوالی به طول خواهد انجامید و خیلی طول می‌کشد که این کشور درباره خروج مذاکره کند. با این حال ما شاهد سقوط آزاد بازارهای بورس بوده‌ایم و تا مدتی سطحی از بی اطمینانی وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان نیز گفت: نتایج همه پرسی انگلیس حقیقتا هشدار دهنده است. این یک روز غم بار برای اروپا و انگلیس است.

علاوه بر اشتاینمایر، زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان نیز در واکنش به این نتیجه فقط به گفتن این جمله کوتاه بسنده کرد: لعنتی! روز بدی برای اروپا بود.

ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا نیز گفت: اکنون باید به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا را از تزلزلی که وضعیت عادی را به ویژه در بروکسل از بین برده نجات دهید. یا اصلاحات کنید یا بمیرید!

کامرون استعفا کرد

 دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در پی اعلام نتایج همه پرسی و حمایت انگلیسی‌ها از خروج کشورشان از اتحادیه اروپا از سمت خود استعفا کرده است.وی از ریاست حزب حاکم محافظه کار نیز کناره گیری کرد و در سخنانی کوتاه مقابل خبرنگاران گفت تا 10 روز دیگر نخست‌وزیر جدید معرفی خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
0
10
دموکراسی یعنی این . نه اینکه یک عده بخواهند به زور دیگران را ...
erteash
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
6
4
اغاز فروپاشی اروپا
ضعیف شدن یورو و پوند نسبت به دلار
افزایش قیمت جهانی طلا
سقوط بورس های اروپایی
افزایش قیمت طلا و مسکن در ایران
قدرت گرفتن امریکا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
1
0
دولتمردان وحاكمان بريتانياخيلي باهوشند باهمه پرسي ازمردم عقده هاوخريت ملتشان راكنترل ميكنند
چون همين عقده هاجمع ميشودونتيجه اى جزانقلاب وبدبختي وفلاكت براي ملت ندارد
تحلیلگر تکنیکال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
0
1
بورس ایران فردا با 5 درصد مثبت باز میشود - طبق تحلیل تحلیلگران اقتصادی واکنش بورس ایران به این تصمیم مثبت خواهد بود و حداقل تا یک ماه روند بورس ایران صعودی خواهد بود .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین