کد خبر: ۳۷۷۱۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵

اسکاتلند: همه‌رسی استقلال از بریتانیا روی میز است

«نیکولا استرجن» وزیر اول اسکاتلند پس از رای امروز (جمعه) شهروندان انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا از احتمال برگزاری دوباره همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش تارنمای خبری نشریه «گاردین» استرجن در این رابطه گفت که با توجه به تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، بسیاری از شهروندان اسکاتلند که در همه پرسی سال 2014 با استقلال از بریتانیا مخالفت کرده بودند، هم اکنون موضع خود را تغییر داده اند و این، زمینه برگزاری همه پرسی مجدد را فراهم می کند و مقدمات قانونی این کار در دست تهیه است.

وی گفت: صلاح شهروندان اسکاتلند اولویت اول من است. من به اسکاتلند و رای مردم در همه پرسی روز گذشته افتخار می کنم. ما صریحا اعلام کردیم که خواستار خروج از اتحادیه اروپا نیستیم.
او افزود: من صبح امروز به نخست وزیر اعلام کردم که اسکاتلند باید کاملا و مستقیم در تمام تصمیم گیری ها برای گام های بعدی دخیل باشد. 

استرجن ادامه داد که وی به دنبال گفت وگو های مستقیم با آژانس های اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای حاضر در این اتحادیه از جمله نشست مشترک با سرپرست کمیسیون اروپا در اولین فرصت ممکن است.

وزیر اول اسکاتلند همچنین تاکید کرد که او صبح امروز با صادق خان شهردار لندن نیز گفت وگو کرده است.

دفتر صادق خان این اظهارات را تایید و اعلام کرد که او با استرجن در خصوص لزوم مشارکت انگلیس و اسکاتلند در مذاکرات آتی گفت وگو کرده است.

به گزارش ایرنا، نتایج حاصل از همه پرسی روز گذشته حاکی از رای شهروندان بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا با 51.9 درصد رای موفق در برابر48.1 درصد رای مخالف بوده است. بر اساس نتایج اعلام شده، اکثر اسکاتلندی ها و ایرلندشمالی ها از ادامه حضور و اکثر انگلیسی ها و ولزی ها از برگزیت (خروج انگلیس) حمایت کردند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین