کد خبر: ۳۷۷۱۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و پیامدهای آن

شوک رای انگلیسی‌ها به بازارهای جهان؛ سقوط سهام بورس، نوسانات‌ارز و کاهش قیمت‌نفت

در پی انتشار خبر نتایج شمارش آراء همه پرسی تاریخی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا که از رای حداکثری مردم برای خروج از این اتحادیه حکایت دارد، ارزش سهام کشور ژاپن به شکلی بی‌سابقه‌ای 6 درصد سقوط کرد. همچنین ارزش «وون»، پول کره جنوبی کاهش یافت و بازار بورس این کشور را به تعطیل کشاند.
آفتاب‌‌نیوز :
بازارهای اوراق بهادار و بورس های کشورهای مختلف آسیایی با انتشار این خبر از صبح امروز به هم ریخته و نوسانات ارزی دامنگیر بیشتر شوک رای انگلیسی‌ها به بازارهای جهان؛ سقوط سهام بورس و کاهش قیمت نفتکشورهای این منطقه شده است.
 
به گزارش آفتاب‌‌نیوز، «یوشیهیدا سوگا» سخنگوی دولت ژاپن با ابراز نگرانی از این وضعیت امروز جمعه در نشستی خبری با خبرنگاران گفت که کشورش به شدت از این اتفاق غافلگیر شده و به سرعت در حال تجربه کردن معضلات مالی مرتبط با برگزیت است.
 
وی تاکید کرد که تحولات آنقدر آنی و یکباره رخ داد که دولت نتوانسته است با آن مقابله کند اما می کوشد تا به اوضاع سامان دهد.
 
بیشترین تاثیرات این خروج بر بازارهای تبادلات ارزی، بهای ارز های ملی، امور بانکی و مالی و بورس گزارش شده است.
 
از ژاپن همچنین خبر می رسد که پس از قطعی شدن رای خروج انگلیس از این اتحادیه ارزش «ین» واحد پول ملی این کشور در برابر دلار برای اولین بار در دو سال و نیم گذشته به بالاترین میزان رسیده است.
 
مسئولان وزارت دارایی ژاپن گفته اند که مباحثات و نشست ها برای مقابله و مهار موج مشکلات مالی و بانکی در کشور به دلیل برگزیت آغاز شده است.
 
روزنامه «ژاپن تودی» می نویسد که احتمال می رود امروز جمعه بیانیه اقتصادهای صنعتی کشورهای عضو «جی هفت» نیز در این باره منتشر شود.
 
همزمان بانک مرکزی چین 25 میلیارد و 900 میلیون دلار امروز جمعه به بازار ترزیق کرد تا بتواند با موج نوسانات ارزی و تاثیر برگزیت بر ارزش «یوان» واحد پول ملی این کشور مقابله کند.
 
با وجود این، بررسی ها نشان می دهد که ارزش یوان پول ملی چین همچنان در برابر دلار در پایین ترین ارزش از سال 2011 میلادی قرار دارد. 
 
همچنین در پی خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، «جان تسانگ» دبیر مالی هنگ کنگ که بالاترین مقام امور دارایی این منطقه محسوب می شود ساعتی پیش برای مشورت با مقام های چین وارد شهر پکن شده است.
 
مقامات اقتصادی کره جنوبی نیز امروز اعلام کردند که این اتفاق باعث شده تا ارزش پول این کشور در برابر دلار آمریکا امروز نزدیک به 30 وون ( واحد پول کره ) کاهش یابد و سقوط ناگهانی بورس موجب شد تا بازار اوراق بهادار «کاسداگ» این کشور هم تعطیل شود.
 
به گزارش ایرنا، انتشار این خبر حتی باعث شده تا مسئولان مالی و اقتصادی کره جنوبی برگزاری نشست های فوق العاده و ویژه ای را در دستور کار خود قرار دهند.
 
آخرین نتایج شمارش آرا همه پرسی تاریخی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، حاکی از رای اکثریت مردم این کشور به خروج از این اتحادیه پس از 43 سال، است.
 
مسئولان مالی و اقتصادی کره جنوبی در نشست خود که تا ساعتی دیگر برگزار می شود، قرار است در باره پیامدهای این رویداد و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور، منطقه آسیا و جهان بحث و تبادل نظر کنند.

شوک رای انگلیسی‌ها به بازارهای جهان؛ سقوط سهام بورس، نوسانات‌ارز و کاهش قیمت‌نفت
 
مسئولان ارشد وزارت دارایی، بانک مرکزی، کمیسیون نظارت بر امور مالی و بانکی و کمیسیون خدمات مالی و بانکی کره جنوبی از جمله شرکت کنندگان در این نشست اضطراری و مهم هستند. 
 
همزمان بانک مرکزی کره جنوبی نیز در تارنمای خود اعلام کرد که نهادهای زیر مجموعه این بانک در حال برگزاری نشست های مجزا برای بحث در خصوص تاثیرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند.
 
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می تواند برای کشورهای قاره آسیا نیز که روابط گسترده ای با اروپا و انگلیس دارند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
 
بانک مرکزی کره جنوبی در بیانیه ای آورده است که تمامی تلاش خود را برای تثبیت بازار تبادلات ارزی بکار خواهد گرفت.
 
خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی هم دقایقی پیش گزارش کرد که بازار سهام و اوراق بهادار و تبادلات ارزی این کشور از هم اکنون دستخوش تحولات و نوساناتی شده است.
 
گزارش می افزاید، این اتفاق باعث شده تا ارزش پول کره جنوبی در برابر دلار آمریکا امروز نزدیک به 30 وون ( واحد پول کره ) کاهش یابد و سقوط ناگهانی بورس موجب شد تا بازار اوراق بهادار «کاسداگ» این کشور تعطیل شود.
 
از هنگ کنگ نیز خبر می رسد که مسئولان ادارات مالی و بانکی نشست هایی در خصوص مقابله با پیامدهای منفی برگزیت برگزار کرده اند.
 
با این حساب کشورها و مناطق مختلف آسیا بخصوص مراکز مالی چون هنگ کنگ، کره جنوبی و چین که روابط گسترده اقتصادی با انگلستان دارند از هم اکنون در حال تجربه کردن پس لرزه ها و شوک های اقتصادی و تجاری ناشی از این اتفاق هستند.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر ترکیه

خروج دور از انتظار انگلیس از اتحادیه اروپا علاوه بر تزلزل جدی که در اتحادیه اروپا به عنوان تشکیلاتی که با مشکلات عدیده ای مواجه بود، تاثیراتی را نیز بر ترکیه به عنوان کشوری که 52 سال است در تلاش همگرایی با اتحادیه اروپا می باشد، خواهد داشت که از نظر فرایند آتی سیاسی در این کشور و روابط بین المللی ترکیه بسیار تعیین کننده خواهد بود. نتایجی این همه‌پرسی برای بسیار کسانی که در ترکیه در خصوص ابقای انگلیس در اتحادیه اروپا گمانه زنی کرده بودند، تکان دهنده بود. بورس استانبول در اولین ساعات روز جمعه بیش از 5 درصد با افت روبرو شد. نرخ لیرترک در قبال دلار افت کرد.

مقامات ترکیه هنوز اظهار نظری رسمی در این زمینه نکرده اند. اما شخص رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از قرار گرفتن نام این کشور به عنوان ملزمه ای برای موضوع جدایی و یا ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا اعتراض کرده و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس را که امروز به دنبال اعلام نتایج از تصمیم خود برای استعفا خبر داد، به دو رویی متهم کرده است.

در مرحله فعلی شاید مشخص ترین تاثیر این فرایند بر ترکیه این خواهد بود که موضوع لغو ویزای شنگن برای شهروندان این کشور برای یک دوره نامشخص به تعویق خواهد افتاد. از سوی دیگر سرنوشت یورو به عنوان واحد پول اروپایی می تواند در موازنات بازرگانی خارجی ترکیه تاثیر جدی داشته باشد.

ترکیه که از سال 1996 میلادی به امید اینکه روزی به همگرایی کامل خواهد رسید، با به جان خریدن برخی هزینه ها به اتحادیه گمرکی اروپا ملحق شده است و برای بازتعریف این قرارداد در راستای منافع ملی خود مذاکرات فشرده ای را با اروپا شروع کرده است. بروز چنین تزلزل جدی در اتحادیه در سرنوشت این مذاکرات و موضوع بازرگانی خارجی ترکیه که بیش از 50 درصد آن با اتحادیه انجام می شود، تاثیرات جدی داشته باشد. 

شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن و قیمت نفت خام برنت سقوط کردند

همچنین ارزش شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن که در آن در هر روز کاری سهام 100 شرکت مهم و بزرگ انگلیس از نظر ارزش بازاری سهام ثبت شده در بورس، ارزش گذاری و خریدوفروش می شود صبح روز جمعه با کاهش 8 درصدی مواجه شد.شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن، با 500 واحد کاهش ، به 5 هزار 837 واحد رسید.

پوند انگلیس نیز روز جمعه در بازار مبادلات ارزی لندن، در برابر دلار آمریکا با 7.43 درصد کاهش، در مقابل 1.3787 دلار و همچنین با 5.4 درصد کاهش در مقابل یورو، در مقابل 1.2384 یورو معامله شددر اوایل بامداد امروز( امروز) به دنبال شوک اولیه برگزیت، پوند در برابر دلار آمریکا با 10.52 درصد کاهش، در مقابل 1.3305 دلار و همچنین با 7.65 درصد کاهش در مقابل یورو، در مقابل 1.209 یورو معامله شده بود.این برای اولین بار از سال 1985میلادی است که نرخ برابری پوند در برابر دلار تا این حد سقوط می کند.

هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که بیش از دو سوم نفت های جهان از جمله نفت اوپک، بر اساس آن قیمت گذاری می شوند، نیزبا شروع فعالیت بازار لندن، با حدود 5.2 درصد کاهش به 48.24 دلار رسید.

به گزارش منابع انگلیسی، بهای هر بشکه نفت شاخص آمریکا، 'وست تگزاس اینترمیدییت '( دبلیوتی آی ) نیز روز جمعه با 5.4درصد کاهش به 47.52 دلار رسید.

اما قیمت هر اونس طلا متاثر از شرایط ایجاد شده با 7درصد افزایش به 1.347 رسید.

براساس گزارش های منتشر شده، رای مردم انگلیس به برگزیت سبب شد که بازارهای سهام در کشورهای آسیایی و اروپایی کار خود را در روز جمعه با سقوط چشمگیر آغاز کنند.

'مارک کارنی' رئیس بانک مرکزی انگلیس روز جمعه اعلام کرد آماده است 250 میلیارد پوند (326 میلیارد یورو) به منظور تضمین نقدینگی کافی برای عملکرد بازار در پی پیروزی «برگزیت» (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) به بازار تزریق کند.

سقوط شاخص سهام بازارهای مالی فرانسه، ایتالیا و آلمان

همچنین براساس گزارش خبرگزاری‌ها، بازارهای مالی اروپا، معاملات روز جمعه را در واکنش به تصمیم مردم بریتانیا در خروج از اتحادیه اروپا با کاهش قابل توجه به پایان بردند. 

بعدازظهر روز جمعه و با پایان زمان معاملات مشخص شد که برخلاف پیش‌بینی‌ها شاخص سهام در بازارهای مالی فرانکفورت، پاریس و رم بیش از لندن با کاهش روبرو شده است. 

بیشترین میزان کاهش در بازار سهام رم، پایتخت ایتالیا روی داد که شاخص آن بیش از ۱۲ درصد کاهش یافت. شاخص سهام کک در فرانسه ۸ درصد و داکس در آلمان نیز بیش از ۶ درصد افت کردند. شاخص سهام فوتسی که بازتابی از معاملات سهام عمده در لندن است، بیش از ۳ درصد کاهش یافت. در آمریکا نیز تمام شاخص‌های سهام، افتی حدود ۳ درصد نشان می‌دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین