کد خبر: ۳۷۷۲۷۴
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴

ترامپ گوش به فرمان "اسرائیل"؟

دونالد ترامپ بنا به گفته یکی از مشاورانش از موضع "بیطرفانه" خود در قبال درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی عقب نشینی کرده و ضمن آن که بدون "تایید اسرائیل" کشور مستقل فلسطین را به رسمیت نمیشناسد، "متعهد" به حمایت از گسترش شهرکسازی ها در مناطق اشغالی است.
آفتاب‌‌نیوز :
دیوید ام. فریدمن، یک وکیل حوزه املاک که مشاور اصلی دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری احتمالی حزب جمهوری خواه آمریکا درباره ترامپ گوش به فرمان اسرائیل است، گفت، این کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه "بدون تایید اسرائیل" کشور مستقل فلسطین را به رسمیت نخواهد شناخت. فریدمن همچنین خاطرنشان کرد: ترامپ نگرانی نسبت به ساکنان کرانه باختری ندارد زیرا هیچ کس واقعا نمیداند چه تعداد فلسطینی در این منطقه زندگی میکند.

ترامپ در ماه آوریل فریدمن را در جریان یک نشست با یهودیان ارتودوکس وارد کمپین انتخاباتی خود کرد و او را به همراه جیسون گرینبلت، یک وکیل دیگر حوزه املاک و وکیل ارشد خود به عنوان مشاورانش در ارتباط با اسرائیل منصوب کرد. فریدمن در آن زمان گفت: اطمینان دونالد ترامپ بسیار تحسین برانگیز است. دیدگاههای من درباره اسرائیل به خوبی شناخته شده است و من توصیههایم را به او کاملا مطابق با این دیدگاهها مطرح خواهم کرد. منافع ژئوپلتیکی آمریکا در بهترین حالت با قدرتمند و ایمن بودن اسرائیلی با بیتالمقدس به عنوان "پایتخت جدانشدنی" آن تامین خواهد شد.

وی همچنین مواضعش درباره راه حل دو کشوری برای فلسطین را پنهان نکرده و در مطلبی نوشت: این هرگز یک راه حل نیست بلکه یک توهم است که هم به آمریکا و هم به اعراب خدمت میکند.

ترامپ به در پیش گرفتن مواضع متناقض درباره مسائل مختلف شهرت دارد و در ماه مه در پاسخ به این که آیا اسرائیل باید ساخت و سازها در کرانه باختری را متوقف کند، گفت: خیر من فکر نمیکنم که این ساختوسازها باید متوقف شوند. زیرا من فکر میکنم که اسرائیل باید حقیقتا به اقداماتش ادامه دهد. آنها باید به حرکتشان به جلو ادامه دهند.

ترامپ در خاتمه این مصاحبه در تغییر موضعی گفت: من عاشق مذاکرات درباره صلح هستم. من فکر میکنم که این مذاکرات مذاکراتی برای تمام زمانهاست. من دوست دارم شاهد امکان مذاکره درباره صلح باشم. خیلی از مردم میگویند چنین توافقی ممکن نیست. اما منظور من صلح پایدار است نه صلحی که تنها دو هفته طول کشیده و آنها دوباره شروع به پرتاب موشک کنند. بنا براین ما منتظر هستیم که ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

فریدمن خاطرنشان کرد، نگرش ترامپ نسبت به اسرائیل مثبت است و دیدگاه وی درباره کشور فلسطین تا حدی ناشی از فقدان قدرت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است. فریدمن گفت: احساس ترامپ درباره اسرائیل این است که یک "دموکراسی قدرتمند" است. او فکر نمیکند که برای آمریکا الزامی باشد که نوار غزه و دیگر مناطق تصرف شده توسط اسرائیل یک کشور مستقل فلسطین باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی درخصوص احساساتش درباره کشور فلسطین گفت: اگر اسرائیلیها به این نتیجه برسند که باید این کار (به رسمیت شناختن کشور فلسطین) را برای تقویت امنیت بلند مدت خود انجام دهند - کاری که ما به آن تردید بسیاری داریم- اگر آنها واقعا به این نتیجه برسند که میخواهند چنین کاری انجام دهند ما به این تصمیم احترام خواهیم گذاشت. اگر شرایط تغییر کند و دلیلی برای خوشبینی وجود داشته باشد عالی است اما حقایق فعلی به هیچ وجه به رسمیت شناختن کشور فلسطین را الزامی برای آمریکا نمیکنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین