کد خبر: ۳۷۷۲۷۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
طی سه ماهه نخست امسال؛

تریاک آلوده به سرب 200 نفر را راهی بیمارستان ‌کرد

طی سه ماهه نخست سال جاری 200 نفر به دلیل مصرف مواد مخدر آلوده به سرب راهی بیمارستان ولیعصر(عج) اراک شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر محمد جمالیان رئیس مرکز آموزشی و درمانی ولیعصر(عج) اراک در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با اشاره به پنج تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر گذشته از عواقب سنگینی که برای فرد به همراه دارد، منجر به چالش‌های اجتماعی و فرهنگی نیز می‌شود، هم‌چنین ‌بعضا مسائلی را به همراه دارد که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

جمالیان یکی از مواردی که همواره به عنوان اثرات سوء مصرف مواد مخدر بروز می‌کند، اما نگاه ویژه‌ای به آن نمی‌شود را استعمال موارد مخدر آلوده به سرب دانست و گفت: مصرف این نوع مواد مخدر در طولانی مدت عوارض بسیار شدیدی را در کلیه و کبد ایجاد می‌کند و در موارد حاد باعث بوجود آمدن اغما و بیهوشی فرد می‌شود.

وی با اشاره به اینکنه سرب می‌تواند در مغز استخوان رسوب کند، به همین دلیل می‌تواند بیمار را تا سال‌ها درگیر مسمومیت نگه دارد، درخصوص علائم این نوع مسمومیت گفت: این بیماران با علائم مختلفی از جمله شکم درد و مشکلات گوارشی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، در مواردی که مسمومیت شدید است، تشنج و دردهای شدید دستگاه گوارش نیز بروز می‌کند.

رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) اراک درخصوص مراجعه‌کنندگان به بیمارستان با این نوع مسمومیت گفت: از ابتدای سال موارد مختلفی به بیمارستان مراجعه داشتند که در حالت‌های شدید فلج‌های موقت را نیز رخ داده است که این موارد با مصرف دارو در درمان‌های بلندمدت برطرف می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته مراجعه کننده مبتلا به این مسمومیت در بیمارستان ولیعصر(عج) به ثبت نرسیده است، اما اولین بیماران از اواخر سال 94 به بیمارستان مراجعه کردند.

جمالیان مراجعه کنندگان مبتلا به مسمومیت با سرب ناشی از مصرف مواد مخدر از ابتدای سال تا پایان خرداد ماه را حدود 200 نفر عنوان کرد و گفت: در برخی از روزها تعداد این بیماران به ۲۰ نفر نیز رسیده است که پس از انجام آزمایش اندازه‌گیری سرب خون، مشخص ‌شد مسمومیت سرب دارند و تمامی این افراد مصرف‌کننده مواد مخدر بویژه تریاک بودند.

وی با بیان اینکه از نظر سنی افراد مسموم اکثرا دارای سنین بالا و اغلب آقایان بودند، اظهار کرد: یکی از مشکلات بیماران آلوده به سرب درمان طولانی مدت است که باعث می‌شود این بیماران در تعداد روزهای بالا در بیمارستان به صورت بستری مورد مراقبت قرار گیرند که این موضوع باعث ناراحتی و نگرانی در این بیماران می‌شود. از طرفی بدلیل خاص بودن بیمارستان ولیعصر(عج) و شلوغی تمامی بخش‌های بیمارستان و ضریب اشغال بالای تخت‌های مرکز این موضوع نیز برای بیمارستان شرایط خاصی را ایجاد کرده است.

رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) اراک از دیگر مشکلات بیماران و بیمارستان در مورد این مسمومیت را داروهای خاص این بیماری دانست که هزینه‌های بالا در پی دارد که بیمار باید هزینه‌های بالایی را برای تامین داروهای این نوع مسمومیت پرداخت کند.

وی افزود: بدلیل اینکه تولید این داروها تنها در انحصار بعضی کشورهاست تهیه اقلام دارویی نیز به سختی صورت می‌گیرد. تنها داروی موجود در بیمارستان کپسول دی‌پنی‌سیلامین است که معمولا روزی 4 عدد مصرف می‌شود، اما سایر داروهای مورد نیاز این مسمومیت فعلا موجود نیست.

دکتر جمالیان به افراد مصرف‌کننده مواد مخدر تریاک توصیه کرد که حتما مصرف تریاک را حذف کنند و با مراجعه به کلینیک‌های ترک اعتیاد تاییدشده ضمن مشاوره از داروی متادون به عنوان جایگزین استفاده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین