کد خبر: ۳۷۷۳۳۰
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲

افزایش تنش در روابط آنکارا – برلین

مخالفت ترکیه با بازدید معاون وزیر دفاع آلمان و گروهی از نمایندگان مجلس آن کشور از پایگاه اینجرلیک و اقدام برلین در احضار کاردار ترکیه به وزارت خارجه آلمان، روابط «ملتهب» دو کشور در دوره اخیر بر سر موضوع شناسایی نسل کشی ارامنه در مجلس آلمان را «متشنج» کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه حریت ترکیه روز شنبه از احضار «افق گزر» کاردار سفارت ترکیه در برلین به وزارت خارجه آلمان و ابراز ناراحتی دولت خانم آنگلا مرکل از مخالفت آنکارا با اعزام گروهی از نمایندگان مجلس و معاون وزیر دفاع آلمان به پایگاه اینجرلیک خبر داد. 

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز جمعه خبر مخالفت ترکیه با سفر نمایندگان مجلس آلمان به پایگاه اینجرلیک را تایید کرد و گفت: این موضوع بُعد سیاسی دارد و آنکارا قصد اجازه سفر این گروه به ترکیه را ندارد. 

به گزارش ایرنا، رالف براکسیپ معاون وزیر دفاع آلمان قصد داشت در اواسط ژوئیه به همراه گروهی از نمایندگان مجلس این کشور از نیروهای آلمانی مستقر در پایگاه اینجرلیک در قالب نیروی ائتلاف بین المللی ضد داعش بازدید کند. 

حریت در تارنمای خود نوشته است: سوزان چبلی سخنگوی وزارت خارجه آلمان به کاردار سفارت ترکیه در برلین گفته که مصمم به انجام این سفر هستیم و ترکیه باید این اجازه را صادر کند. 

پایگاه اینجرلیک در آدانا در 250 کیلومتری مرز سوریه قرار دارد و یکی از بزرگترین پایگاه هایی است که آمریکا در قالب قرارداد همکاری نظامی و اقتصادی، استفاده گسترده از آن برای عملیات نظامی خود در خاورمیانه دارد. نیروهای آمریکایی و آلمانی و چند کشور عربی نیز در قالب ائتلاف بین المللی ضد داعش در این پایگاه مستقر شده اند. 

تصمیم اخیر پارلمان آلمان در شناسایی نسل کشی ارامنه در قالب وقایع 1915 میلادی در دوران عثمانی، خشم شدید آنکارا را برانگیخته و ترکیه اعلام کرده بود که این اقدام تبعاتی برای آن کشور خواهد داشت. 

آلمان بزرگترین شرکت تجاری ترکیه است و حدود شش میلیون تن از ترک های این کشور در آلمان زندگی می کنند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین