کد خبر: ۳۷۷۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲

رمزگشایی از کتیبه‌های میخی به‌دست محققان ایرانی

محققان دانشگاه آزاد نرم افزار فرهنگ لغت میخی برای رمز گشایی از کتیبه‌های خط میخی دوره هخامنشی ارائه کردند که کاربر قادر است علاوه بر ترجمه، نحوه تلفظ آن را بشنود.
آفتاب‌‌نیوز :
محققان دانشگاه آزاد نرم افزار فرهنگ لغت میخی برای رمز گشایی از کتیبه‌های خط میخی دوره هخامنشی ارائه کردند که کاربر قادر است علاوه بر ترجمه، نحوه تلفظ آن را بشنود.رمزگشایی از کتیبه‌های میخی به‌دست محققان ایرانی

امید امینی‌آذر مجری طرح با اشاره به طراحی و پیاده سازی نرم‌افزار فرهنگ لغت خط میخی گفت: این نرم‌افزار می‌تواند کتیبه‌های خط میخی دوران هخامنشی را به 4 زبان فارسی، کردی، انگلیسی و عربی ترجمه کند.



وی با اشاره به جزئیات این نرم افزار خاطر نشان کرد: در محیط برنامه این نرم‌افزار صفحه کلیدی به خط میخی پیش بینی شده است که با آن می‌توان کلمات میخی را وارد نرم‌افزار کرد.

آذری اضافه کرد: با وارد کردن کلمات میخی، این نرم افزار به صورت خودکار بعد از نوشتن دو حرف از کلمه، تمام کلماتی را که با آن دو حروف شروع می‌شود، لیست و کلمات را به طور صحیح ترجمه می‌کند.

مجری طرح، امکان شنیدن نحوه تلفظ کلمات را از قابلیت‌های این نرم افزار نام برد و یادآور شد: صفحه کلید مجازی این نرم‌افزار به صورتی طراحی شده است که با فشردن کلیک ماوس روی هر حرف، کاربر می‌تواند نحوه تلفظ آن حرف را بشنود.

به گفته این محقق این نرم‌افزار قابل نصب بر روی کلیه سیستم‌عامل‌های ویندوز ۷ و ۸ و ۱۰ و XP است.

به گزارش ایسنا، امینی آذر با اشاره به اهمیت این نرم افزار اظهار کرد: با استفاده از این نرم‌افزار مشکل اصلی کاربران در ترجمه کتیبه‌های خط میخی دوران هخامنشی که هم‌اکنون اطلاعات کافی در مورد آن وجود ندارد، مرتفع خواهد شد و علاقه‌مندان و پژوهشگران رشته باستان‌شناسی می‌توانند کتیبه‌های خط میخی را رمزگشایی و ترجمه کنند.

وی با اشاره به مزایای این نرم‌افزار، اضافه کرد: صرفه‌جویی در وقت، کاهش هزینه‌ها در خرید کتاب و استفاده از اینترنت، کاربرد آسان، عاری بودن از هر گونه خطا و اشتباه در معنی کلمات، کاربردی شدن آن برای گردشگران و عموم مردم در بناهای تاریخی و توانایی در خواندن متون میخی بدون نیاز به راهنما در محل‌های تاریخی از جمله مزایای این نرم‌افزار است.

به گزارش ایسنا این طرح از سوی پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد مهاباد اجرایی شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین