کد خبر: ۳۷۷۵۴۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
امضایی که روحانی برای طرح تحول سلامت داد

وزیر بهداشت: فيش حقوق من را كه ديده‌ايد؛ زيادی هم هست!/ بعضی رفتارها، به‌خصوص از آنهايی كه ارزشی هستند مايه تاسف است

كمتر از يك سال به انتخابات دوازدهم رياست‌جمهوري باقي مانده و وزير بهداشت از امضا و تضمين اعضاي دولت پاي تامين اعتبارات طرح تحول سلامت مي‌گويد؛ امضاهايي كه دولت را نسبت به تامين هزينه‌هاي مهم‌ترين طرح ملي دولت يازدهم متعهد كرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
رئيس‌جمهور، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، معاون اول رئيس‌جمهور و معاون اجرايي رئيس‌جمهور از نيمه دوم سال ٩٢ خود را متعهد وزیر بهداشت: فيش حقوق من را كه ديده‌ايد؛ زيادی هم هست!/ بعضی رفتارها، به‌خصوص از آنهايی كه ارزشی هستند مايه تاسف استكردند كه هزينه‌هاي طرحي را تامين كنند كه قرار بود به نفع مردم باشد و سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي به «اعتماد» مي‌گويد كه تا امروز ٥ تير ماه ١٣٩٥، فقط ٤ درصد از اعتبارات دو رديف اين طرح در سال ٩٥ تامين شده است. وقت آن رسيده كه سهم مسئولان از قصور در كاهش رضايتمندي مردم (بيماران، پرستاران، پزشكان) از نحوه اجراي طرح تحول سلامت مشخص شود.

يكي از اعتراضات موجد وضعيت امروز اين است كه گفته مي‌شود بايد قبل از اجراي طرح تحول سلامت، منابع و وضعيت دولت از بابت درآمد و كاهش درآمد، دقيق‌تر پيش‌بيني مي‌شد. شما مدير بخش خصوصي بوديد و با اقتصاد سلامت آشنا هستيد، امكان اين پيش‌بيني ‌وجود نداشت؟

پيش‌بيني ما دقيق بود. متاسفانه عواملي در ميانه راه باعث شد به اينجا برسيم. طرح تحول سلامت مهر ٩٢ به دولت پيشنهاد شد و رئيس‌جمهور قبل از آذر تصميم به اجراي طرح گرفت. تصور اين بود كه منابع اين طرح از حذف يارانه‌بگيرها و هدفمندي يارانه‌ها مي‌آيد. رييس‌جمهور تصميم گرفته بود يارانه را فقط به افراد مستحق بدهد؛ جامعه هدف كميته امداد و بهزيستي و دهك‌هاي پايين جامعه. بعد كه وارد اجرا شدند اما و اگرهاي زيادي آمد و خيلي‌ها گفتند اين كار را نكنيد. اجراي طرح تحول سلامت هم شروع شده بود و منابع بايد مي‌آمد. از آن طرف براي قطع يارانه هم ترديد ايجاد شد. قطع يارانه را به نظرسنجي گذاشتند و مردم ايران گفتند يارانه حق مسلم ماست و بدهيد. بنابراين، دولتي كه فكر مي‌كرد بتواند منابع اين طرح را از حذف افراد متمول از دريافت يارانه نقدي تامين كند، با ادامه پرداخت يارانه مواجه شد. پيش‌بيني ما مشكل نداشت.

يعني شما پيش‌بيني عدد هزينه‌ها را داشتيد؟

بله. تنها چيزي كه پيش‌بيني نكرده بوديم اين بود كه منابعي كه تعهد كردند و قول دادند، در ادامه راه تامين نمي‌شود. آنهايي هم كه قول داده بودند فكر مي‌كردند مي‌توانند تامين كنند. از كجا؟ از محل حذف حدود ٢٥ ميليون نفر از دريافت يارانه نقدي و گفتند حدود ٧ الي ١٠ هزار ميليارد تومان از صرفه‌جويي از اين محل را به سلامت مي‌دهيم و باقي رقم را هم به توليد تزريق مي‌كنيم كه اين اتفاق نيفتاد.

براي پرداخت منابع ضمانتي از دولت نگرفتيد؟

چرا. من براي همه اينها امضا دارم. از رئيس‌جمهور، از آقاي جهانگيري، از آقاي نوبخت، از آقاي شريعتمداري. قبل از اينكه طرح را شروع كنيم از اينها امضا گرفتم. نه يك‌بار و دوبار. شايد ١٠ بار امضا دادند و امروز، در ماه ٤ سال ٩٥ حرف ما اين است كه طرح تحول سلامتي را كه شهريور ٩٢پيشنهاد كرديم با ٧٠ درصد آن منابع حاضريم ادامه بدهيم. اگر ما به درستي هزينه‌ها را پيش‌بيني نكرده بوديم، ادعا نمي‌كرديم كه با ٧٠ درصد آن پول هم مي‌توانيم ادامه دهيم. حساب كتاب ما درست بود. در اين سال‌ها هم تورم داشته‌ايم. يعني امروز براي طرح تحول سلامت بايد پول سال ٩٥ را به علاوه تورم دو سال گذشته به ما بدهند كه مي‌شود حدود ١٤٠ درصد. من مي‌گويم ١٤٠ درصد را نمي‌خواهيم. ٧٠ درصد پول سال ٩٢ را بدهيد ما طرح را به خوبي اجرا مي‌كنيم.

تا امروز چقدر تخصيص گرفته‌ايد؟ كمتر از ٥٠ درصد؟

براي امسال؟ امسال فقط براي دو رديف سياست‌هاي جمعيتي و پزشك خانواده و ٤ درصد به ما دادند. تخصيص يك درصد ماليات بر ارزش افزوده و هدفمندي هم صفر است.

شايعه نامه‌نگاري شما با آقاي روحاني درباره شكست طرح تحول چه بود؟

دروغ بود. همه وزرا براي رييس‌جمهور نامه مي‌نويسند. من شرايط بيمه سلامت را بارها براي آقاي دكتر گزارش كردم. آقاي دكتر ربيعي هم همين كار را كرد ولي هيچ‌وقت هيچ كدام از ما نگفتيم و آرزو هم نمي‌كنيم كه طرح تحول سلامت نه در دوران ما، بلكه بعد از دوران ما هم دچار شكست شود.

حتي شفاهي هم درباره مشكلات اعتباري طرح تذكر نداديد؟

چرا. ما در جلسات دولت مكرر راجع به اين مسائل صحبت مي‌كنيم ولي اينكه بگوييم طرح شكست خورده... طرح در حال اجراست.

يعني طرح تحول تا سال آينده و انتخابات دوازدهم ادامه خواهد داشت.

ان‌شاءالله تا قيام قيامت براي مردم ايران ادامه داشته باشد. اينكه كار كمي است. ما انتظار بيش از اين را داريم و بنا نيست فقط در اين دولت و در دوره ما باشد.

با كمبود منابعي كه داريد مي‌توانيد امسال برنامه جديدي شروع كنيد؟

نه. برنامه جديد را نمي‌توانيم. عاقلانه هم نيست كه فرد بدهكار هزينه جديدي ايجاد كند.

بدهي به مراكز درماني؟

بدهي به همه. به كارخانجات دارويي، به تجهيزات پزشكي، به پزشكان و پرستاران، به شهرداري، به آب و برق...

دوست داريد در مورد فيش حقوقتان صحبت كنيد؟

فيش حقوق من را كه ديده‌ايد. ظاهر و باطن همان است و غير از آن نيست. نه كارانه و نه حق مطب. هرچه دولت به ما مي‌دهد همان است و زيادي هم هست. من تا امروز از هيچ بانكي وام نگرفته‌ام. ماشين و زمين هم نگرفته‌ام. هميشه هم گفته‌ام اگر بناست حكمي بدهيم اول چاه خودمان را پر كنيم. من تا بچه خودم و داماد خودم را نفرستادم به طرح، نگفتم كه بچه مردم را بايد بفرستيم طرح.

داستان فيش‌هاي حقوقي تمام مي‌شود؟

مهم نيست. بداخلاقي هيچ‌وقت تمام نمي‌شود. بداخلاقي از اول خلقت بوده، تا يوم القيامت هم هست اما در جمهوري اسلامي مايه تاسف است. بعضي رفتارها، به خصوص از آنهايي كه ارزشي هستند مايه تاسف است.

فكر مي‌كنيد اين اتفاقات ربطي به تشكيل اتاق فكر براي تخريب دولت دارد؟

من را وارد سياست نكنيد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
0
1
فیش حقوقی کیلویی چند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
1
6
من به شما وزير عزيز اراتمندم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
1
3
وزیر عزیز شما خدا راشکر بی نیازو مبرا از این حرفا یید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
0
0
جلوی اتاق عمل ها نام جراح بیمار وعدم حضورش و نام بیهوشی که دریک زمان چندعمل به نامش و خودش در پست مدیریت است .
محمدرضا پیروی
|
Turkey
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
0
0
فیش حقوقی معاونین محترمتان چقدر است
محمدرضا پیروی
|
Turkey
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
0
0
در امد حضرتهالی از کلنیک نور که ماشاءالله است حقوق بقول خودتان زیادی هم هست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین