کد خبر: ۳۷۷۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

فجر تا سینه آفاق شکافت/شیعیان سوگوار درآفاق و اکناف عالم

اینجا از ضربت جهل و نادانی‌، عدالت به غارت رفته است، هر دستی زدامانش پاره ای دارد، فجر تا سینه آفاق شکافت و چشم بیدار شیفتگان علی (ع) و شیعیانش تا صبح نخفت.
آفتاب‌‌نیوز :
او معجزه انسانی است ، تولدش در کعبه ، شهادتش در محراب و شب نزول قرآن.می فرماید ، از مرگ سبقت بگیرید قبل از آن که مرگ شما را فجر تا سینه آفاق شکافت/شیعیان سوگوار درآفاق و اکناف عالمغافلگیر کند هم از این رو اول سخنش با ضربت شمشیر، ' فزت و رب الکعبه' است.علی تنهاست و این دردی جانکاه تر از درد شمشیر است. 

العفو، العفو ، 1397سال از شهادتش می گذرد و انسان امروزی از جهل هم نوعش در به شهادت رساندن مردی به قامت همه ی تاریخ از بارگاه حضرت حق بخشش می طلبد. 

40 هجری است، خوارج این مدعیان جاهل دین در توطئه ای کینه توزانه راس اسلام را نشانه می گیرند و نوزدهم ماه مبارک رمضان شمشیر زهر آگین را آغشته خون جانشین پیامبر اسلام (ص) می کنند.در محراب، هنگام نماز .چرا که می دانند عبادتش از جنس دیگری است، مستغرق حق است و جدا از ماسوی.چنان است هنگام نماز ، محراب به فریاد آمد.

بزرگترین کاتب وحی و حافظ و جامع و مفسر قرآن، نخستین گردآورنده قرآن به ترتیب نزول که سابقه مراتب قرآن‌شناسی ایشان در جمع و تدوین اول قرآن در عصر عثمان در همه تواریخ کهن و مجموعه‌های کهن و اصیل حدیث فریقین (شیعه و سنی) آمده است، در خون خویش غلتید و بوجهلان گفتند که ایا او نماز می خواند؟!

احسان علی را بین، به فرزندش امام حسن (ع) فرمود: نسبت به ابن ملجم مهربان باش، او اسیر تو است، به او رحم و احسان کن . . . ما خاندانی هستیم که روش ما آمیخته با کرم، عفو، مهربانی و شفقت است، سوگند به حقی که بر گردنت دارم، از آنچه می خورید و می آشامید، به او نیز بدهید، دست و پایش را زنجیر نکن، اگر از دنیا رفتم او را با یک ضربت که به من زده قصاص کن، او را مثله نکن (اعضای بدنش را جدا نکن) زیرا رسول خدا (ص) فرمود: از مثله بپرهیزید حتی نسبت به سگ گزنده; و اگر زنده ماندم، خودم می دانم با او چه کنم، ما از خاندانی هستیم که نسبت به گنهکار با عفو و گذشت و کرم برخورد می کنیم. 

در وصفش اندیشمندان و اهل قلم چنین گویند:

« آب های عالم -اقیانوس و دریاها - به گفته جرج جرداق نویسنده مسیحی لبنان، قابلیت تلاطم را دارد ، ولی چیزی که متلاطم نشد، دریای وجود علی ( علیه السلام ) بود که هیچ کس و هیچ چیزی نتوانست آن را متلاطم کند ». 

'خداوند سخن بر منبر، خداوند پرستش در محراب، خداوند پیکار در صحنه؛ خداوند وفا در کنار محمد، خداوند مسئولیت در جامعه، خداوند قلم در نهج‌البلاغه؛ خداوند عدل در حکومت و بنده خدا، در همه‌جا، در همه وقت،' شاید شمه ای از مردی از تبار معجزه انسانی باشدکه امروز شیعیان در سوگش نشسته اند.

شهادتش همزمان با شب قدر است، شب نزول قرآن، که او کاتب وحی بود به فرمان رهبر و مقتدایش، رسول خدا.

هم از این رو شیعیانش در سراسر ایران اسلامی قدر شب قدرش را می دانند، در سوگ امام همام خون می گریند و چشم بیدارشان تا صبح نخواهد خفت.

همزمان با شب 21 ماه مبارک رمضان و شهادت جانسوز مولای متقیان حضرت علی (ع)، حرم امام مهربانی ها، امام رضا (ع) سیاهپوش و مملو از زائران و مجاورانی است که سیاه پوشیده و در سوگ جانگداز امام اول شیعیان در آستان ملائک پاسبان رضوی به عزا نشسته اند.

پرچم گنبد طلایی امام رضا (ع) نیز به رسم سوگواری برای پدر بزرگوارش به رنگ سیاه درآمده و مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به این آستان آمده اند تا این مصیبت عظمی را به ساحت مقدس امام رضا (ع) تسلیت بگویند.

همه رواق ها و صحن های حرم مطهر رضوی در چنین شبی مملو از جمعیت است، جمعیت سوگواری که ضمن عزاداری برای شهادت حضرت علی (ع) خود را برای عبادت و نیایش در دومین شب قدر مهیا می سازند.

افزون بر فضای داخل حرم مطهر، همه خیابان های مشرف به این مکان مقدس مفروش شده است و زائران و مجاوران رو به مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) دست ها را به سوی آسمان برداشته و از پیشگاه پروردگار متعال طلب بخشش و مغفرت دارند.

مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) نیز در حرم مطهر رضوی به مرثیه سرایی و عزاداری پرداخته و زائران و مجاوران همنوا با ایشان سوگواری می کنند و صدای نوحه و شیون از هر گوشه آستان حضرت رضا (ع) به گوش می رسد.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) قم نیز عزدار است،مومنان خداجو از مرد و زن و پیر و جوان همگی آمده بودند تا با استغفار در درگاه الهی و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، روح خود را از ناپاکی ها و آلودگی ها پاک و تطهیر کنند.

در این مراسم علاوه بر شبستان ها و صحن های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) که مملو از جمعیت شده بود، خیابان های اطراف حرم مطهر به ویژه خیابان آستانه شاهد حضور گسترده مردان و زنانی بود که با قرائت قرآن و دعای جوشن کبیر با پروردگار خود به راز و نیاز مشغول بودند. 

در مراسم احیای دومین شب قدر در حرم مطهر دخت موسی بن جعفر(س)، عزاداری و نوحه سرایی شهادت امیرالمومنین حضرت علی(ع) و قرائت دعای جوشن کبیر برگزار شد.

مردم شهرری و جنوب استان تهران سحرگاه دوشنبه همزمان با دومین شب قدر و شب شهادت حضرت امیرالمومنین(ع) با حضور در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) همراه با قرآن سرگرفتن و استغاثه به محضر خدای متعال در سوگ مولای متقیان اشک غم ریخته و همنوا با فرزندان داغدیده آن حضرت ناله و مویه کردند.

رواق ها، صحن ها و اطراف حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) مملو از مردم مومن و ولایتمدار شهرری و تهران بود به طوری که مردم در اطراف حرم مطهر از جمله بوستان ها نیز حضور یافته و از طریق تلویزیون های شهری که مراسم را به صورت مستقیم پخش می کرد و با صوت همنوایی می کردند.

عاشقان امت و ولایت در شب شهادت مولای متقیان امام علی(ع) در آتن پایتخت یونان ندای الغوث الغوث در مرکز رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی سر دادند و انجمن و امام بارگاه جعفریه شیعیان پاکستانی، نمازخانه گلزار زینب(س) پاکستانی ها و مهدیه افغانی ها واقع درجنوب شهر آتن با حضور گسترده شیعیان مقیم این شهر برگزار شد و عاشقان امت و ولایت در رثای مولای متقیان اشک ماتم ریختند.

آیین قدر و سوگ یاد آخرین لحظه ها با مولا امیرالمومنین حضرت علی (ع) با حضور مسلمانان از کشورهای مختلف در مسجد خاتم الانبیا در مسکو پایتخت روسیه برگزار شد.

همچنین شیعیان هند در شب شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) با راه اندازی دسته های سینه زنی و عزاداری در شهرهای مختلف این کشور ،تابوت نمادین حضرت علی (ع ) را حمل کردند.
آیین اصلی تشییع نمادین حمل تابوت حضرت علی(ع) در شب بیست و یکم ماه رمضان، که با شاخه های گل پوشانده شده است، در جلوی جمعیت به حرکت در می آید و سیل خروشان جمعیت به نوحه سرایی،سینه زنی می پردازند.

لحظه نهایی این آیین وقتی است که تابوت به داخل مکانی شبیه نجف می رسد، دراین لحظه . در حالیکه سراسر محوطه مملو از جمعیت عزادار شده ،تابوت را به زمین می گذارند و مراسم به پایان می رسد.

همچنین در آتن پایتخت یونان عاشقان امت و ولایت در شب شهادت مولای متقیان امام علی(ع) در آیینی معنوی در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی و دیگر مراکز شیعی ندای الغوث الغوث سر دادند.

منبع: ایرنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین