کد خبر: ۳۷۷۹۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲

نامه وزارت صنعت به جهاد درباره گرانی برنج

معاون وزیر صنعت از نامه‌نگاری سازمان حمایت با وزارت جهادکشاورزی بر سر گرانی برنج خبرداد و گفت: آنچه که در بازار بر قیمت برنج اتفاق افتاده، گرانی است و گرانفروشی نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
محمود نوابی در گفتگو با مهر در خصوص قیمت اقلام اساسی موجود در بازار گفت: اقلام اساسی که در بخشنامه دولت، کالاهای گروه یک نام گرفته‌ و اقلامی همچون شکر، برنج و لبنیات را تشکیل می‌دهند، جزو اولویت‌های سازمان حمایت در بازرسی‌های دوره‌ای از بازار قرار دارد ولی باید توجه داشت که بخشی از وظیفه و مسئولیت تنظیم بازار را قانون‌گذار به وزارت جهادکشاورزی سپرده و این وزارتخانه باید اقلام را به مقدار کافی، به هنگام و به موقع تامین کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: البته نظارت هم در بازار انجام می‌شود تا اگر یک قلم کالا به میزان کافی و به‌هنگام تامین نشود، گرانی اتفاق می‌افتد و دیگر نامش گرانفروشی نیست، بنابراین تامین و تنظیم بازار در این زمینه به عهده وزارت جهاد است؛ بر سر کالای خاصی همچون برنج مکاتباتی با وزارت جهاد انجام شد و مسئولان این وزارتخانه قول داده بودند که بازار را هرچه سریعتر تنظیم کنند اما این موضوع در عمل اتفاق نیفتاد.

وی تصریح کرد: اگر در جایی اتفاقاتی در رابطه با گرانی و گرانفروشی رخ دهد، وظیفه ما است که به این موضوع نیز رسیدگی کنیم اما وقتی میزان کالا به اندازه کافی نباشد، اثر رسیدگی و بازرسی سازمان حمایت برای مردم ملموس نخواهد بود، یعنی وقتی کالا به میزان کافی نباشد، مردم اثر بازرسی ما را احساس نمی‌کنند.

نوابی گفت: مقدار برنج تولید داخلی، فصل برداشت و مقداری که باید از طریق واردات تامین شود، کاملا مشخص است، ضمن اینکه شبکه توزیع و تامین نیز با وزارت جهاد کشاورزی است و قانون‌گذار این وزارتخانه را مکلف کرده که در محصولات باغی، دامی، کشاورزی و غذایی را تامین کند، حوزه بازرسی و نظارت نیز بر عهده سازمان حمایت است.

وی اظهار داشت: تصور ما این است که اکنون تنظیم بازار دچار مشکل شده و وزارت جهاد باید این مشکل را حل کند. مکاتبه‌ای هم با این وزارتخانه انجام شده که در آن به نکاتی همچون میزان برنجی که وارد کشور شده و میزان ثبت سفارشاتی که باید انجام می شده و نیز میزان محصول داخلی که در شبکه عرضه قرار گرفته است، اشاره شده اما به هرحال چون تحلیل ما این است که اقدام مناسب در این زمینه انجام نشده ولی ما گزارشات کارشناسی را به وزارت جهاد داده‌ایم و این وزارتخانه باید بازار را سریعتر تامین و تنظیم کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
0
1
متاسفانه هر قضیه اسفناکی که در کشور روی میدهد مسئولین و کارشناسان مربوطه شروع به حاشیه سازی و پرده پوشی وقایع میکنند جریان برنج برای یک بقال خرده فروش هم مثل آفتاب روشن است اگر واقعا مسئله گرانی برنج را سازمان صنعت معدن و تجارت کمبود آنرا میداند یعنی نه نظارت و نه تخصصی در آن خصوص دارند چون هر لحظه فروشندگان کلان و وارد کنندگان خاص چندین هزار تن را با قیمتهای نجومی از طریق دلالان بفروش میرسانند و این یعنی برنج هست اما گران فروشان قدر از موقعیتها سوء استفاده میکنند بنابراین تا زمانیکه انحصارات شکسته نشود در بازار تجارات هر چند از گاهی شاهد گرانی های ساختگی خواهیم بود که نمی توان آنرا بی ربط با دستگاهای ناظر دانست پس برای حل مسئله باید دنبال پرتغال فروش گشت نه بهانه تراشی .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین