کد خبر: ۳۷۷۹۳۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸

دولت یازدهم برای محیط‌بانان چه کرد؟

معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست به منظور بهبود وضعیت محیط‌بانان در دولت یازدهم، از اعمال درجات محیط‌بانان و افزایش حقوق آنها در سال جاری خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد مجابی در گفت‌وگو با ایسنا گفت:‌ یکی از برنامه‌های اصلی رییس‌جمهور از آغاز دولت یازدهم توجه به محیط زیست و از این میان بحث محیط‌بانان بوده است.

وی بااشاره به همکاری 2600 محیط بان در کشور، اضافه کرد: در دولت یازدهم 550 محیط‌بان از قراردادی به پیمانی تبدیل وضعیت شدند و در عین حال سعی کردیم که جایگاه استخدامی قابل قبولی پیدا کنند.

ابلاغ دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست

وی با بیان اینکه اقدام بعدی در راستای حمایت از محیط‌بانان، تدوین دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست است، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم از حمایت‌ها و معاضدت‌های دستگاه‌ها برخوردار باشیم باید دستورالعملی به تصویب می‌رساندیم که در دولت یازدهم با رایزنی‌های انجام شده با ستاد کل نیروهای مسلح، دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست با امضای رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد.

افزایش حقوق محیط‌بانان اقدام بعدی دولت یازدهم بود که معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست به اشاره کرد و گفت:  طی آن میزان امتیاز سختی کار محیطبانان بر اساس بند 3 ماده 68 ، 900 امتیاز بود که توانستیم با مساعدت، سقف سختی کار در قانون را که 3000 امتیاز است برای محیط‌بانان به تصویب هیئت وزیران برسانیم که تقریبا در عمده استان‌ها جز تعداد انگشت شماری، بحث سختی کار محیط بان‌ها اعمال شد و از امسال نیز باید در تمامی استان‌ها اجرایی شود.

اعطای درجه به محیط‌بانان

به گفته مجابی، سال گذشته درجات محیط‌بانان ابلاغ شد تا به همه آنها براساس سوابق درجه اعطا شود. امسال نیز به دنبال آن هستیم که این درجات را در حقوق آنها اعمال کنیم. همچنین براساس مجموعه اجازات دولت، بند 5 ماده 68 در رابطه با محیط‌بانان را اعمال کردیم این بند شامل امتیازاتی می‌شود که به کارمندان براساس سطح تحصیلی ارائه می‌شود که به آن "فوق‌العاده ویژه" گفته می‌شود.

آموزش 1500 محیط‌بان در دولت یازدهم

وی با اشاره به اینکه بحث دیگر آموزش محیط‌بانان است، افزود: طی دولت یازدهم بیش از 1500 محیط‌بان آموزش فنی و مسائل مختلف مرتبط با مسئولیت خودشان را دریافت کردند. همچنین  در راستای همکاری و تعامل با جامعه جهانی اولین دوره آموزشی محیط‌بانان در اتریش برگزار شد . در حال حاضر نیز به دنبال آن هستیم تا از اساتید خارجی به منظور افزایش توانمندی محیط‌بانان استفاده کنیم.

تشکیل شعب تخصصی قضایی محیط زیست

معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از اقدامات دیگر دولت یازدهم بحث حمایت قضایی از محیط‌بانان است، گفت: در نشست حقوقی که با ریاست قوه قضائیه داشتیم دستور دادند شعب تخصصی محیط زیست در استان‌های کشور تشکیل شود و در حال حاضر تعدادی از این شعب تشکیل شده است. براین اساس می‌توانیم کار آنها را تخصصی تر دنبال کنیم زیرا وقتی در این شعب به بحث محیط‌بانان پرداخته می‌شود درک درستی نسبت به مسئولیت‌های محیط‌بانان ایجاد می‌شود.

آزادی محیط‌بانان در حبس

مجابی اظهار کرد: در شروع دولت یازدهم هفت محیط‌بان محکوم به قصاص بودند، خوشحالیم که طی دو سال گذشته از هفت مورد پنج مورد منجر به اخذ رضایت یا تغییر یا شکستن حکم و در نهایت آزادی محیط‌بانان شده است. در حال حاضر نیز پیگیر حل مشکلات دو مورد دیگر و سایر محیط‌بانان که دچار مشکل شده‌اند، هستیم.

حل مشکل قانونی پرداخت خسارت به مخبرین تخریب‌های زیست محیطی

وی با تاکید بر اینکه آموزش حرف اصلی و اساسی برای محیط‌بانان را می‌زند، گفت: محیط‌بانان علاوه بر مسئولیت حفاظت ضابط دادگستری نیز هستند و براساس قانون به لحاظ مسلح بودن باید مسائل خاصی بر آنها مترتب باشد بنابراین باید با آموزش‌های فنی وحقوقی آنها را آگاه کنیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در طی دو سال گذشته سرکشی‌هایی از خانواده محیط‌بانان شهید از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است، گفت: در دولت یازدهم در لایحه خسارت محیط‌بانان تغییری انجام شد که مربوط به مخبرین تخریب‌های زیست محیطی بود. این افراد که اطلاعات و گزارش‌هایی از آثار زیانبار و اقدامات غیرزیست محیطی خبر می‌دهند، گاهی مورد تعرض قرار می‌گیرند. براساس مجوز قبلی نسبت به محیط‌بانان اقدامات خود را در مورد حق‌الکشف انجام می‌دهیم ولی نسبت به پرداخت خسارت به مخبرین که جزو کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست نیستند، احتیاج به اصلاح قانون بود که محقق شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین