کد خبر: ۳۷۷۹۵۳
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸

آملی‌لاریجانی: افرادی با استدلال‌های سخیف علیه قوه قضاییه سخن می‌گویند

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: در دستگاه قضایی کاستی‌ها و تقصیرهایی وجود دارد، ولی ما باید از نقد سازنده استفاده کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت الله صادق آملی‌لاریجانی رییس قوه قضاییه ضمن تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه و تسلیت شهادت امام علی(ع) با اشاره به  حجم گسترده خدماتی که در قوه قضاییه انجام می شود گفت:  گاهی کثرت خدمات باعث می شود که ما این خدمات را نبینیم؛ در همین جا از قضات و کارکنان دستگاه قضایی تشکر می کنم.

وی افزود: قریب به 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی رسیدگی می شود؛ در محاکم 11 میلیون و  در شوراهای حل اختلاف حدود 3/5 رسیدگی می شود که در مجموع حدود 15 میلیون می‌شود.

آملی‌لاریجانی بیان کرد: گاهی نسبت به زحمات دوستان بی توجهی می شود، ما باید این زحمات را قدر بدانیم. مجموعه خدمات در اعتماد مردم و امنیت کشور دخیل است. در بخش امنیت کشور قوه قضاییه نقش پررنگ و پرارزشی دارد. اگر نبود تلاش قضات ما در دادسراها و دادگاه‌ها، کجا چنینی امنیتی در کشور  بود. در مبارزه با سارقان و متجاوزین به نوامیس مردم و ... قضات هستند که در میدان اند.

وی تاکید کرد: در مبارزه با مفسدان اقتصادی قوه قضاییه کارنامه روشنی داشته است.

رییس قوه قضاییه گفت: تاکید دارم که هم قوه قضاییه و قوای دیگر به مجموعه خدماتی که در قوه قضاییه صورت می گیرد توجه کنند و غفلت نکنیم تا کار عزیزان کم جلوه نباشد.

وی درباره ارزیابی کار قوه قضاییه گفت: در دستگاه قضایی کاستی‌ها و تقصیرهایی وجود دارد، ولی ما باید از نقد سازنده استفاده کنیم، نقادی به قوه قضاییه نه تنها اشکال ندارد بلکه راه سازندگی قوه قضاییه است.

آملی لاریجانی گفت: برخی آرای قضایی اشکالاتی دارد و عقل اقتضا می‌کند قوه قضاییه از نقدهای سازنده استقبال کند. ما از نقد سازنده استفاده می‌کنیم و کدورتی نداریم.

رییس قوه قضاییه با اشاره به برخی محدودیت‌ها و اطاله دادرسی گفت: یکی از مهمترین علل اطاله دادرسی کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی است. زمانی که یک شعبه بازپرسی یا دادگاه عمومی و انقلاب، 150 پرونده در ماه دارد و گاهی 200 پرونده، چه انتظاری دارید؟ زمانی که ورودی پرونده به دیوان عدالت زیاد می شود و ما نیرو نداریم چه انتظاری دارید که سریع به پرونده ها رسیدگی شود.

وی افزود: همه گفته اند که از قوه قضاییه حمایت می کنند و دو رییس قوا هم امروز گفتند که ما موظفیم به قوه قضاییه کمک کنیم. عملا این حمایت ها واقع نشده و یا کمرنگ بوده است و در حد برطرف کردن نیازها نبوده است. نمی خواهم گلایه کنم ولی چه توقعی داریم از قاضی که در ماه به 150 الی 200 پرونده رسیدگی می کند.

آملی‌لاریجانی اظهار کرد: حجم خدمات در دستگاه قضایی بالاست و گاهی کثرت خدمات موجب نادیده انگاشتن آنها می شود. هفته ها قضات و کارمندان دستگاه قضایی بار خدمات را به دوش می کشند. سازمان ثبت اسناد و املاک،‌ سازمان بازرسی، سازمان پزشکی قانونی، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان زندان‌ها خدمات حجیم و متنوعی ارائه می‌کنند که اینها علاوه بر آن چیزی است که در مرکز فناوری اطلاعات و حفاظت اطلاعات قوه قضائیه وجود دارد.

آملی‌لاریجانی افزود: کارمندان و قضات ما در مبارزه با اشرار و قاچاقچیان، سارقان مسلح و متجاوزین به نوامیس در میدان هستند.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه در برخورد با مفسدان  قوه قضاییه عملکرد روشنی دارد، گفت: برخی از مشکلات اگر قرار بود بدون تدبیر باشد با هزاران پرونده مواجه بودیم که از جمله آنها می توان به پرونده های میزان و ثامن اشاره کرد.

وی یادآور شد: در برخی از بازدیدها و ملاقات های حضوری که اخیرا مسئولان در سفر استانی به تهران داشتند در یک مجتمع خانواده هر یک ربع به یک پرونده رسیدگی می شد، آیا ما برای اینکه پرونده‌های طلاق مختومه شود یک ربع کافی است؟

آملی لاریجانی تصریح کرد: ما با محدودیت بسیار فزاینده در خصوص نیروی انسانی و اعتبارات و بودجه مواجه هستیم. اخیرا در شب های قدر که شب معنویت است حرف هایی می شنویم. به جای تشکر در هفته قوه قضاییه، افرادی با استدلال‌های سخیف علیه قوه قضاییه سخن گفته اند. من متاسفم، در عین اینکه ما باید از نقد سازنده استفاده کنیم ولی بنا نیست که هر کسی که از راه می رسد چنین سخن گوید و مطرح کند که چرا پرونده ها در قوه قضاییه 12-10 سال طول می کشد. میزان رسیدگی به پرونده ها این طور نیست، ولی برخی از پرونده ها رسیدگی شان چندین سال طول می کشد. آقایی که این حرف را می زند به ما بگوید که اگر قاتل پرونده ای فراری باشد ما چطور پرونده را مختومه کنیم.

وی یادآور شد: گاهی توقعات ناصحیح است. آقای بزرگواری گفته‌اند که من در دفتر کار بودم شخصی آمد و به من گفت که من توقعی ندارم فقط حقم را در دادگستری بگیرید و پرونده ام رسیدگی شود. این آقا می گوید چرا باید این طور باشد که تن مردم بلرزد؟ من متاسفم برای این ارزیابی‌های بی حساب و کتاب.

رییس دستگاه قضا تصریح کرد: کسانی در انقلاب بودند که حالا نقش اپوزیسیون را پیدا کرده اند و تمام محسنات انقلاب را زیر سئوال می برند. امیدهای مردم را ناامید می کنند؛ چرا؟ البته کاستی هایی وجود دارد ولی ما نظامی در دنیا بودیم که علی رغم میل همه قدرت های دنیا با رهبری های امام (ره) ملت به پیروزی رسید. حکومتی که شبیه هیچ یک از حکومت های دنیا به لحاظ مبانی  نبود. آیا درست است که  ما قدر این نعمت را ندانیم.

وی گفت: آیا این ملت الگو نیست برای دنیا. خدا بهتر می داند که روش امام(ره) و رهبری الگوست و ساختار سیاسی جمهوری اسلامی الگوست.

رییس قوه قضاییه بیان کرد: در کشور کاستی‌هایی وجود دارد،  در حالی که از زمان تکوین این نظام سیاسی بی بدیل تمام دشمنی ها متوجه نظام شد. سخت ترین تحریم ها را داشتیم. 8 سال بهترین نیروهای ما را از ما گرفتند و سرمایه های کلان کشور را این چنین بردند. با این وضعیتی که داشتیم جمهوری اسلامی رو به جلو بوده است. آنهایی که بعد از گذشت 37 سال خودشان مسئول بودند حالا شده اند اپوزیسیون و ما خیلی متاسفیم. برخی اشرافی گری را در کشور راه انداخته اند. آنها به خودشان و آقازاده هایشان نگاه کنند. به سرمایه دارانی که با آنها ارتباط دارند نگاه کنند.

وی اضافه کرد: قوه قضاییه اشکالات و کمبودهایی دارد، ولی ما با این نیروها تلاش می کنیم. باید ببینیم که با وجود محدودیت ها قوه قضاییه در یک مسیر تکاملی سیر می کند یا نه؟ آیا با متخلفین برخورد می کند یا نه آنها را تشویق می کند؟ آیا شده با قاضی که متخلف است و رشوه گرفته برخورد نکنیم.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: قوه قضاییه بنای سازش با متخلف ندارد. در استخدام کارمند معمولی دستمان بسته است. در استخدام قاضی در محدودیت هستیم. قاضی استخدام کردیم اما نه دفتردار دارد و نه آبدارچی.

به گزارش ایسنا، وی افزود: مکررا از رییس جمهور و رییس مجلس خواستم که به این موضوع توجه کنند؛ چرا که اگر قوه قضاییه در کشور مقتدر باشد به نفع همه است. اگر پرونده های افراد روی میز بماند برای مردم و نظام خوب نیست. متاسفانه در مجلس و دولت در لایحه به این موضوع توجه نشد. ما اخیرا برای بودجه با وجود اینکه دولت گفته است که نمی تواند بیشتر کند راه نشان دادیم. نماینده دولت در کمیسیون تلفیق مخالفت کرد. قوای کشور باید با هم کار کنیم. دولت امروز بار کل دستگاه اجرایی را به دوش می کشد و قوای دیگر هم باید به دولت کمک کنند ولی باید متقابل باشد. قوه قضاییه نباید این طور باشد که فرصت هایش ضایع شود که قاضی کم داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین