کد خبر: ۳۷۸۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷

جزئیات موافقتنامه ترکیه و اسرائیل

جزئیات موافقتنامه عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل اعلام شد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش وب‌سایت وای نت، متعلق به روزنامه یدیعوت آحارونوت، چاپ سرزمین‌های اشغالی، جزئیات موافقتنامه‌ای که قرار است از سوی دو جزئیات موافقتنامه ترکیه و اسرائیلطرف امضا شود و به تصویب مجالس این دو برسد، اعلام شد.

بنا به این گزارش، جزئیات این موافقتنامه به شرح زیر است:

- پارلمان ترکیه قانونی را تصویب خواهد کرد که براساس آن همه ادعاهای مطرح در ترکیه علیه سربازان اسرائیلی دخیل در حادثه ماوی مرمره را لغو می‌شود و جلوی شکایات بعدی در این زمینه را خواهد گرفت.

- توافق میان دو طرف شامل ممانعت از انجام اقدامات نظامی و تروریستی علیه اسرائیل از داخل خاک ترکیه خواهد بود. ترکیه همچنین کمک مالی برای این اهداف را متوقف خواهد کرد.

در طی مذاکرات، اسرائیل خواستار ممنوعیت فعالیت‌های دفتر نظامی حماس در ترکیه شده بود. ترکیه به حماس اجازه خواهد داد که از خاک ترکیه برای انجام فعالیت‌های صرفا سیاسی‌اش استفاده کند.

- طی این توافق، ترکیه از خواسته‌اش مبنی بر پایان محاصره دریایی غزه صرف نظر خواهد کرد. ترکیه می‌پذیرد که ارسال هرگونه کمک به این منطقه از طریق بندر اشدود انجام شود.

- اسرائیل به نوبه خود، به ترکیه کمک خواهد کرد تا برنامه‌های بشردوستانه‌اش را در غزه انجام شود، از جمله شامل بناسازی بیمارستان، ایستگاه برق، تأسیسات آب شیرین‌کن که همگی تحت نظارت امنیتی اسرائیل انجام خواهند شد.

بنا به این توافق، اسرائیل 20 میلیون دلار غرامت به یک صندوق بشردوستانه در ترکیه پرداخت می‌کند. این مبلغ به خانواه کشته‌شدگان و افراد زخمی در جریان حادثه کشتی ماوی مرمره در سال 2010 رداخت می‌شود.

- بلافلاصه پس از امضای موافقتنامه، دو دولت، رویه عادی‌سازی مناسبات خود را آغاز می‌کنند. به تل‌آویو و آنکارا، سفیر اعزام می‌شود و تحریم‌هایی که هر یک علیه دیگری وضع کرده است، رفع شده و همکاری در زمینه‌های نظامی و امنیتی از سر گرفته می‌شود.

منبع:‌ آنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین