کد خبر: ۳۷۸۳۱۰
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۳

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: عده‌ای حقوق‌های چند‌صد میلیونی می‌گیرند و احتمالا یارانه نیز دریافت می‌کنند!

جوانان تحصیل کرده ای هستند که کاری ندارند و مسافر کشی یا کارهای دیگر می کنند اما عده ای حقوق های چند صد میلیونی می گیرند تا خوش باشند و حتی با آن پول ها نیز وام می گیرند و احتمالا یارانه نیز دریافت می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت الله مکارم شیرازی: عده‌ای حقوق‌های چند صد میلیونی می‌گیرند تا خوش باشند و احتمالا یارانه نیز دریافت می‌کنند!

 آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید سحرگاه امروز در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: مطابق بسیاری از روایات احتمال شب قدر بودن شب 23 ماه مبارک رمضان بیشتر از شب های دیگر است.

وی افزود: البته به یک معنا هر سه شب را می توان شب قدر دانست، می توان با توبه به درگاه خداوند متعال، تصمیمی برای آینده ای خوب و شفاعت طلبیدن از اولیاء الله مقدرات را به سوی بهتری هدایت کرد؛ مقدرات بر اساس قابلیت های انسان است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به وصیت نامه مولای متقیان امام علی(ع) اظهار داشت: دومین سفارش حضرت در این وصیت نامه نظم در کارها بوده است، وقتی به قرآن مراجعه می کنیم می بینیم که سخن از نظم عمومی عالم می گوید، یکی از دلایل مهم برای مسأله توحید و خداشناسی نظم حاکم بر دنیا است.

وی با اشاره به آیه 5 سوره یونس ادامه داد: این آیه می فرماید خداوند کسی است که خورشید را نورافشان و ماه را نورانی قرار دارد، آن زمان نمی دانستند که نور ماه از تابش خورشید است که قرآن به این حقیقت علمی اشاره کرده است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که یکی از مأموریت های خورشید و ماه منظم کردن زمان است، ابراز داشت: این دو ماه و سال را تنظیم می کنند تا انسان به واسطه این نظم بتواند زندگی کند، قرآن در سوره یاسین می فرماید خورشید و ماه و شب و روز از یکدیگر پیشی نمی گیرند.

وی عنوان کرد: آن زمان معتقد به حرکت خورشید نبودند اما قرآن می فرماید که خورشید شناور است و امروز ثابت شده که خورشید در حال حرکت است، از این آیه حرکت زمین نیز استفاده می شود؛ اگر نظم در این عالم بزرگ نباشد نمی توان زندگی کرد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: حرکت دورانی خورشید دور زمین سبب گریز از مرکز می شود که اگر تنها فرار بود کره زمین یخ می زد و زندگی ممکن نبود، خداوند متعال چنان جاذبه و دافعه و تعادلی ایجاد کرده که میلیون ها سال این تعادل بدون کوجکترین تغییری وجود دارد و همین سبب شده که انسان زندگی داشته باشد.

وی اضافه کرد: کارکردن دستگاه های بدن انسان نیز با حساب و کتاب است که اگر کم و زیاد شود مشکلاتی به وجود می آید، وقتی در عالمی زندگی می کنیم که منظم است چگونه می توانیم زندگی بی نظمی داشته باشیم؛ باید هماهنگ بت عالم به سوی نظم برویم و جامعه باید منظم باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایاتی در زمینه لزوم برنامه ریزی در زندگی گفت: روایات می فرماید شبانه روز مؤمن باید 3 بخش باشد، بخشی متعلق به فعالیت و تلاش برای زندگی آبرومند، بخش دیگر متعلق به عبادت و مناجات با خداوند و بخش سوم نیز باید متعلق به سرگرمی سالم، استراحت و ورزش باشد.

وی افزود: زندگی اسلامی به انسان می گوید که باید به خانواده خود رسیدگی کند از این رو فقط سرمایه جمع کردن زندگی اسلامی نیست، عده ای نیز هستند که بخش مهمی از ساعات شبانه روز را در ارتباطات و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که به لجنزار تبدیل شده است می گذرانند.

آیت الله مکارم شیرازی یکی از بی نظمی های جامعه را اختلاف طبقاتی دانست و اظهار داشت: مسأله حقوق های نجومی و کلان فقط نشانه اختلاف طبقاتی نیست بلکه ناهمگونی های بسیاری وجود دارد؛ در جامعه اسلامی نباید یک فقیر و بیکار وجود داشته باشد آیا اکنون بیکار و فقر نداریم؟

وی ادامه داد: جوانان تحصیل کرده ای هستند که کاری ندارند و مسافر کشی یا کارهای دیگر می کنند اما عده ای حقوق های چند صد میلیونی می گیرند تا خوش باشند و حتی با آن پول ها نیز وام می گیرند و احتمالا یارانه نیز دریافت می کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به نامه 45 نهج البلاغه ابراز داشت: به مولا خبر دادند که فرماندار بصره در یک مهمانی مجلل شرکت کرده است که حضرت در نامه خطاب به او فرمودند در سر سفره رنگین و پرغذایی نشستی که حتی یک فقیر حضور نداشته است؛  اکنون چقدر سفره داریم که اغنیا حضور دارند و خبری از فقرا نیست.

وی عنوان کرد: حضرت به فرماندار فرمود از شما نمی خواهیم همانند ما باشی اما باید حلال و حرام را رعایت کنی حال امروز چه اندازه بانک رباخوار و افراد رشوه خوار هستند، کجای دنیا رییس یک کشور به دلیل حضور فرماندار خود در یک مهمانی نامه می نویسد، اکنون مسائل بزرگ نیز تذکر داده نمی شود و بعد مدت ها صدایش در می آید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از دیگر بی نظمی های جامعه چشم و هم چشمی ها است که سبب نابسامانی می شود، امروز مسأله ازدواج نیز به بی نظمی تبدیل شده است، هرکس برای ازدواج کردن باید از چند گردنه صعب العبور گذر کند.

وی اضافه کرد: یکی از این مراحل خواستگاری است که امروزه بسیاری بالا و پایین می کنند، کدام انسان است که عیب نداشته باشد، اگر گذشت نباشد و معدل انسان ها حساب نشود کسی فرد دیگری را نمی پذیرد، مرحله دوم مهریه است که متأسفانه بر ارقام تجومی و بی مفهوم قرار داده می شود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فتوای خود درباره مهریه های نجومی گفت: درباره اینگونه مهریه ها فتوا دادیم که باطل است و مهرالمثل باید حساب شود، متأسفانه عندالمطالبه بودن نیز برخی دختران را تشویق می کند که عقد را به هم بزنند و صاحب ثروت شوند.

وی افزود: مرحله دیگر جهیزیه است، بسیاری از دختران عقد کرده هستند که چون جهیزیه ندارند نمی توانند به خانه بروند که باید ساده تر گرفته شود؛ رانندگی در کشور نیز نظم ندارد و تعداد کشته های حوادث رانندگی به اندازه کشته های جنگ است؛ اگر می خواهیم مملکتی آباد داشته باشیم، فقر ریشه کن شده و بیکاری رفع شود باید نظم حاکم شود.

این مرجع تقلید با بیا این که خوشبختانه در قانون اساسی آمده که مذهب رسمی کشور شیعه علی(ع) است، اظهار داشت: آیا عمل و برنامه ما نیز بر همین اساس است، باید فکری برای طلاق ها، قهرها و زندان ها به دلیل مهریه و بیکاری شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به روز جهانی قدس بر لزوم حضور پرشور در این راهپیمایی تأکید کرد و ادامه داد: روز قدس روزی است که مسلمانان به قدس شریف قبله نخست مسلمین اعلام وفاداری کرده و از غاصبان و حامیان آن ها اعلام بیزاری می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که همه باید در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند، ابراز داشت: رژیم غاصب اسرائیل اعلام کرده تا به حال می خواستیم ابتدا با فلسطین و سپس با اعراب و مسلمانان کنار بیاییم اما اکنون فهمیدیم که اول باید با اعراب کنار آمده و دم آن ها را ببینیم و سپس به سراغ فلسطین برویم.

به گزارش انتخاب، وی عنوان کرد: در چنین شرایطی باید فریاد روز قدس در جهان طنین انداز شود، نباید فراموش کرد که قبله نخست مسلمین غصب شده و باید به زودی به جهان اسلام بازگردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین