کد خبر: ۳۷۸۳۶۸
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷

خطر تاثیر داروهای ضداضطراب در کاهش احساس همدلی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد،اگرچه داروهای ضد اضطراب برای افراد مبتلا به اضطراب شدید کمک کننده هستند، اما این داروها با سرکوب احساس اضطراب، احساس همدلی و تمایل کمک به دیگران را نیز تضعیف می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
این مطالعه که بر روی موش ها انجام شد نشان می دهد، موش های آزمایشگاهی که داروی 'میدازولام' (MDZ) دریافت کرده بودند نسبت به موش هایی که تحت درمان قرار نگرفته بودند، تمایل کمتری برای کمک به آزادسازی جفت در قفس به دام افتاده، داشتند.

دکتر پگی میسون استاد نروبیولوژی در دانشگاه شیکاگو که ریاست محققان را بر عهده داشت در یک نامه الکترونیکی به هافینگتون پست گفت: موش هایی که داروی MDZ دریافت کرده بودند قادر به احساس یا درک اضطراب موش به دام افتاده نبودند و در نتیجه تحریک نمی شدند.

در این مطالعه که در شماره هشتم ژوئن 2016 مجله Frontiers in Psychology منتشر شده است، موش ها در داخل قفسی قرار دادند که شامل یک موش به دام افتاده در داخل یک لوله پلاستیکی شفاف بود و سپس به بررسی واکنش موش های برای آزاد سازی موش به دام افتاده پرداختند.

محققان مشاهده کردند که موش هایی که دارو دریافت نکرده بودند به سرعت در قفس را برای موش به دام افتاده باز کردند اما موش هایی که داروی میدازولام دریافت کرده بودند با وجود اینکه جفت به دام افتاده را مشاهده می کردند و صدای او را می شنیدند اما هیچ تلاشی برای آزاد سازی جفت به دام افتاده انجام ندادند.

این بدان معنی نبود که موش هایی که داروی میدازولام دریافت کرده بودند از نظر بدنی قادر به باز کردن در بسته شده نبودند. زیرا زمانی که محققان در داخل این لوله به جای موش، یک تکه شکلات قرار دادند، موش هایی که دارو مصرف کرده بودند بدون هیچ گونه مشکلی در را باز کردند و شکلات را برداشتند.

محققان گفتند، این تحقیق جدید ممکن است باعث شود افرادی را که برای مقابله با اضطراب خود دارو مصرف می کنند، به تجدید نظر درمورد گزینه های انتخابی خود وادارد.

محققان خاطر نشان کردند: درحالیکه دارو درمانی می تواند گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به اضطراب فلج کننده باشد اما ممکن است که افراد دیگر با توجه به این اطلاعات رویکرد متفاوتی را اتخاذ کنند.

با این حال دکتر نرمن ساسمن استاد روانشناسی در مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک متقاعد نشده است و می گوید ، نتیجه گیری از روی مطالعه ای که بر روی جوندگان و یا سایر حیوانات انجام شده است برای انسان کاری دشوار است.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: علاوه بر این داروی میدازولام یک داروی قوی قابل تزریق است که معمولا برای اضطراب استفاده نمی شود بلکه به عنوان یک آرام بخش برای بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، استفاده می شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین