کد خبر: ۳۷۸۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰

مرکل: انگلیسی‌ها خودشان را گول نزنند

در پی تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، صدراعظم آلمان با بیان این که ۲۷ کشور باقی مانده در این اتحادیه باید در جهت همکاری بیشتر با هم بکوشند، خطاب به بریتانیایی‌ها گفت، مذاکرات درباره خروج این کشور بدون امتیازدهی خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سخنرانی‌ خود در مجلس نمایندگان این کشور در رابطه با نتیجه همه‌پرسی اخیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مرکل: انگلیسی‌ها خودشان را گول نزنندهشدار داد که مبادا «دوستان بریتانیایی خودشان را گول بزنند».

او گفت که انگلیس نباید در حین مذاکرات پیرامون خروجش از اتحادیه اروپا انتظار برخورد ویژه‌ای را داشته باشد. مرکل تاکید کرد: ما می‌خواهیم مطمئن باشیم که مذاکرات بر اساس اصول سلیقه‌ای انجام نخواهد گرفت.

صدراعظم آلمان گفت که البته انگلیس می‌تواند خودش تعیین کند که چه موقع می‌خواهد درخواست خروجش را در بروکسل طبق اصل ۵۰ ثبت می‌کند. مرکل در عین حال به بریتانیایی‌ها هشدار داد که پیش از آن، مذاکراتی رسمی یا غیررسمی با اتحادیه اروپا درباره موقعیت آینده این کشور صورت نخواهد گرفت.

مرکل همچنین مخالفت خود را با بوریس جانسون، شهردار سابق لندن و از طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اعلام کرد که گفته بود، انگلیس در آینده نیز امکان ورود به بازار داخلی اتحادیه اروپا را به طور کامل خواهد داشت.

مرکل گفت: باید تفاوت محسوسی میان کشوری که عضو اتحادیه اروپاست و کشوری که عضو آن نیست، وجود داشته باشد و این تفاوت وجود خواهد داشت.

او افزود که امکان ورود آزادانه به بازار داخلی اروپا تنها به کسانی داده می‌شود که خودشان هم زمینه حرکت آزاد برای افراد، سرمایه، خدمات و کالا را فراهم کنند و اجازه مهاجرت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خاک خود را بدهند.

به گزارش دویچه وله، مخالفت با مهاجرت شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به انگلیس از موضوع‌های کانونی مورد توجه طرفداران خروج از اتحادیه اروپا بوده است. مرکل گفت، کسی که بخواهد از اتحادیه اروپا خارج شود، نمی‌تواند انتظار داشته باشد که وظیفه‌ای بر عهده نگیرد و در عین حال، از همه امتیازات برخوردار شود.

به گزارش ایسنا، به گفته مرکل، انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا نیز شریک مهمی از جمله به عنوان عضوی از ناتو باقی می‌ماند و روابط آلمان و با این کشور همچنان دوستانه خواهد بود. اما به گفته مرکل، بریتانیایی‌ها باید بدانند که آلمان و اتحادیه اروپا در مذاکره با انگلیس به منافع خود فکر خواهند کرد.

صدراعظم آلمان گفت: این به معنای آن است که دولت آلمان در مذاکرات همواره علایق و منافع شهروندان و شرکت‌های آلمانی را در نظر خواهد گرفت.

مرکل ۲۷ کشور باقی مانده در اتحادیه اروپا را به همبستگی فرا خواند و گفت: حال باید به جلو نگاه کرد و کوشید تا به نتایجی درست رسید و سرانجام تصمیماتی صحیح گرفت.

او گفت که از هر پیشنهادی که به خروج از این بحران کمک کند، استقبال می‌شود. صدراعظم آلمان افزود: هر پیشنهادی که باعث تقویت واگرایی شود به ایجاد شکاف در اروپا می‌انجامد.

وی تصریح کرد که کشورهای باقی مانده در اتحادیه اروپا باید تا ماه مارس ۲۰۱۷ تصمیم بگیرند که چگونه می‌توانند به تاثیرگذاری بیشتر اتحادیه اروپا کمک کنند. او گفت، درست نیست که بحث درباره اتحادیه اروپا به بحث درباره این موضوع تنزل یابد که چه تعداد عضو آن هستند. به گفته مرکل، این گونه بحث‌ها تنها باعث می‌شود که شمار نیروهای گریز در اتحادیه اروپا فزونی یابد. مرکل تاکید کرد: اروپایی موفق، اروپایی است که به قراردادها و وعده‌های خود عمل کند.

صدراعظم آلمان اظهار کرد، اتحادیه اروپا نتوانسته به برخی اهداف خود دست یابد چون بعضی کشورها بیش از هرچیز در فکر پیگیری صرف منافع خود بوده‌اند و به منافع جمع نیندیشیده‌اند. اروپا باید بتواند به آخرین سطح تکنولوژی دیجیتال برسد و بالاخره مشکل بیکاری جوانان را حل کند.

وی هشدار داد که مبادا به دلیل هیجانات ناشی از درگیری با مسأله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به دیگر وظایف مهم این اتحادیه کم‌توجهی شود. صدراعظم آلمان خاطرنشان کرد، با وجود تصمیمی که بریتانیا گرفته اروپایی‌ها نباید حتی برای یک لحظه وضعیت پناهجویان سوری و عراقی را فراموش کنند. تنها با همکاری با یکدیگر و به طور مشترک می‌توان بر مشکلاتی چون آوارگی، گرسنگی، تغییرات جوی و تروریسم غلبه کرد.

صدراعظم آلمان گفت که اتحادیه اروپا پس از انجام همه‌پرسی در انگلیس در وضعیتی خاص به سر می‌برد. با این حال، به نظر مرکل اتحادیه اروپا در بحرانی حیاتی به سر نمی‌برد. مرکل گفت که اتحادیه اروپا به قدر کافی قدرت دارد که بتواند خروج انگلیس را تحمل کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین