کد خبر: ۳۷۸۹۱۹
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹

از "خرمای شکلاتی" سیستان و بلوچستان چه می‌دانید؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: محصول خرمای ربی در ایران مختص استان است که این نوع خرما یک رقم گوشتی و خشک با حالت شکلاتی دارد و بیشترین سطح زیر کشت را داراست.
آفتاب‌‌نیوز :
رضا نجفی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: برای نگهداری خرمای ربی نیاز به سردخانه نیست وتنها به یک کارخانه بسته بندی و درجه بندی نیاز است.

وی با بیان اینکه خرمای مضافتی یک خرمای تر و نرم است و بلافاصله بعد از برداشت باید در سردخانه قرار گیرد تصریح کرد: برای جلوگیری از ترش شدن این خرما باید آن را در سردخانه با دمای صفر درجه نگهداری کرد.

وی در خصوص اینکه سطح زیر کشت نخلستان های استان 55 هزار هکتار است، تصریح کرد: از این میزان 44 هزار هکتار بارور و بقیه غیر بارور است و پیش بینی می شود از این میزان سالیانه چیزی حدود 225 هزار تن انواع خرما تولید شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان اذعان کرد: مناطق خرما خیز استان شامل شهرستان های ایرانشهر، نیک شهر، سراوان، دلگان، فنوج، قصرقند، سیب سوران، مهرستان، سرباز، خاش، میرجاوه و زاهدان است که از این بین شهرستان های ایرانشهر، سراوان، مهرستان، سیب سوران، فنوج ودلگان خرمای درجه یک تولید می کنند.

نجفی عنوان کرد: سال گذشته از سطح نخلستان های استان 218 هزار تن خرما برداشت شده و بیشترین بهره برداران کشاورزی مربوط به بخش خرما هستند. در حال حاضر برداشت یک سری از ارقام زود رس مانند کتومی، نگال، آشوبه و ربی سر چاهی که مصرف تازه خوری و محلی دارند در مناطق نیک شهر و قصر قند شروع شده و برداشت اصلی این محصول از نیمه مرداد شروع خواهد شد. خرمای مربوط به استان به کشورهای افغانستان، پاکستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه وکشورهای اروپایی صادر می شود.

وی در رابطه با کارخانه فرآوری محصول خرما گفت: جذب سرمایه گذار برای کارخانه فراوری پس از برداشت باعث توسعه صنایع وافزایش درآمد خانوار روستایی خواهد شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین