کد خبر: ۳۷۹۵۱۳
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
چرا حقوق نجومی خارجی‌ها جنجالی نمی‌شود؟

مخالفان روحانی این لکه سیاه را واکس می‌زنند/مخالفان از جنجال فیش‌های حقوقی به‌دنبال چه بودند؟/پاسخ‌های زیباکلام

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تبعات حقوق‌های نجومی برای محبوبیت حسن روحانی گفت: معتقدم در یازده ماه آتی آن قدر موضوعات مثبت و منفی اتفاق خواهد افتاد که موضوع حقوق‌های نجومی منتفی خواهد شد. البته مخالفان روحانی همچنان سعی خواهند کرد این لکه سیاه را واکس بزنند و به صورت براق نگاه دارند و مسلما در جریان انتخابات سال آینده از آن بهره‌برداری خواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
در هفته‌های اخیر فیش‌های حقوقی موضوع روز بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده است. افکار عمومی نسبت به این موضوع زیباکلام: مخالفان روحانی این لکه سیاه را واکس می‌زنند/چرا حقوق نجومی خارجی‌ها جنجالی نمی‌شود؟واکنش منفی نشان داده و آن را نشانه بی‌عدالتی در نظام پرداخت حقوق و دستمزد کشور می‌داند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به فرارو گفت: «موضوع فیش‌های حقوقی نزد افکار عمومی در مجموع به ضرر دولت تمام شد. یعنی آقای روحانی هر توضیحی بخواهد بدهد، قطعا این موضوع به ضرر پرستیژ دولت و نگاه مردم به دولت ایشان تمام شده است. به عبارت دیگر صرف نظر از این که در عالم واقعیت آقای روحانی و کابینه ایشان چقدر در پرداخت این حقوق‌ها قصور داشتند یا نداشتند، افکار عمومی این موضوع را به حساب دولت ایشان گذاشت.»

او ادامه داد: «نکته دوم این که اصولگرایان حداکثر تلاش را برای بهره‌برداری از این موضوع به نفع خود و علیه دولت آقای روحانی انجام دادند. لذا در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع موجب ریزش آرای آقای روحانی شده است، پاسخ من مثبت است و معتقدم همین امروز اگر یک نظرسنجی صورت بگیرد 10 تا 20 درصد از محبوبیت آقای روحانی کاهش یافته است.»

وی افزود: «اما این که آیا موضوع فیش‌های نجومی حدود یازده ماه دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند یک لکه سیاه و نقطه ضعف در کارنامه آقای روحانی باشد و باعث ریزش آرای آقای روحانی به میزان همان 10 تا 20 درصد شود پاسخم منفی است؛ چرا که معتقدم در این مدت آن قدر موضوعات مثبت و منفی اتفاق خواهد افتاد که موضوع حقوق‌های نجومی منتفی خواهد شد. البته مخالفان آقای روحانی همچنان سعی خواهند کرد این لکه سیاه را واکس بزنند و به صورت براق نگاه دارند و مسلما در جریان انتخابات سال آینده از آن بهره‌برداری خواهند کرد.»

او تصریح کرد: «به نظر من برخی مخالفان آقای روحانی در موضوع افشای فیش‌های حقوقی بیش از آن که به دنبال ضربه به آقای روحانی باشند، به دنبال این بودند که یک سر و صدایی ایجاد شود تا نکات منفی مرتبط با عملکرد دولت قبل رفع و رجوع و فراموش شود.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که دولت در موضوع فیش‌های حقوقی چطور عمل کرد، گفت: «در این باره دولت دو کار درست انجام داد و یک کار درست را انجام نداد. اولین کار درست این بود که صورت مسئله را حاشا نکرد و اعلام کرد متاسفانه این موضوع حقیقت دارد. دوم آن که دولت به آب و آتش نزد که بگوید این موضوع به این دولت ارتباطی ندارد و به دوره آقای احمدی‌نژاد مربوط است. یعنی به زبان بی‌زبانی اعلام کرد اگر چه این پرداخت‌ها از دوره آقای احمدی‌نژاد شکل گرفته اما واقعیت این است که در این سه سال نیز ادامه داشته است.»

او افزود: «اما کار درستی که دولت می‌توانست انجام بدهد و انجام نداد این بود که به ابعاد عمیق‌تر این موضوع بپردازد که اساسا چرا این اتفاق‌ها در نظام اقتصادی ایران می‌تواند روی دهد اما در کشورهایی با نظام اقتصاد آزاد روی نمی‌دهد. من نمی‌گویم در آن کشورها حقوق بالا نمی‌دهند. می‌دهند اما در بخش خصوصی است. لذا دولت می‌توانست تلاش کند از میزان دولتی بودن اقتصاد ایران بکاهد تا دیگر این موضوعات روی ندهد.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت شخص آقای روحانی از موضوع حقوق‌های نجومی در سه سال اخیر اطلاعی نداشته است، گفت: «من معتقدم ایشان به هیچ وجه از پرداخت این حقوق‌ها اطلاع نداشته است.»

در ایران نفس کشیدن اقتصادی هم دست حکومت است. حاصل روشن است: در غرب باور و اعتماد عمومی وجود دارد که اگر مسئولی خیلی بیشتر از دیگران حقوق می‌گیرد، یقیناً سزاوار است. در ایران اما احدی نمی‌گوید ممکن است آنها سزاوار دریافت این حقوق‌ها بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، صادق زیباکلام در کانال تلگرامی خود در یادداشتی با عنوان «آدام اسمیت و حقوق‌های نجومی» نوشته است: یک سوال: آیا در جوامع دیگر هم پرداخت اینگونه حقوق‌ها اتفاق می‌افتد؟ پاسخ کوتاه آنست که آری و بعضا شرکت‌ها به مدیران عامل و رؤسای‌شان خیلی بیشتر از معمول حقوق می‌دهند. ایضا در پایان سال مبالغ هنگفتی به‌عنوان پاداش می‌پردازند. سوال اساسی آنست که پس چرا این پرداخت‌ها در آن کشورها دستمایه حرف و سخن و آبروریزی نمی‌شود؟

در پاسخ باید گفت که در آن کشورها به‌واسطه حاکمیت اقتصاد آزاد فرض بر آنست که چنین پرداخت‌هایی درست هستند؛ یعنی بواسطه شایستگی‌ها و توانایی‌های آن فرد و اهمیت و کارایی وی برای ان شرکت بوده که مالکین یا مسئولین تشخیص داده‌اند که ضرورت داشته بوی چنان حقوقی پرداخت بشود. یا اگر مجمع عمومی یا سهامداران تصمیم می‌گیرند تا مبالغ قابل توجهی به مدیرعامل یا اعضای هیأت مدیره پرداخت کنند بواسطه عملکرد ارزنده‌شان بوده که فی‌المثل باعث شده فروش شرکت بالا رود یا سود آن افزایش چشمگیری پیدا کند یا ارزش سهام شرکت بالا رود و خلاصه توانسته‌اند از این دست موفقیت‌ها برای آن شرکت بدست بیاورند؛ یعنی پرداخت‌های زیاد بی‌دلیل نبوده.

اما آیا در مورد پرداخت‌های نجومی در ایران هم می‌توان چنین فرضی را لحاظ کرد؟ آیا می‌توان گفت که اگر مدیرعامل این بانک یا اعضای هیأت مدیره فلان صندوق چنان حقوق‌هایی دریافت می‌کرده‌اند بواسطه ارزش خدماتشان بوده؟ آیا می‌توان گفت اگر این وزیر یا آن رئیس آن یکی مدیرعامل یکصد سکه طلا یا یک دستگاه اتومبیل یا یکصد میلیون تومان «پاداش» دریافت داشته‌اند بواسطه خدمات ارزنده و شایستگی‌های مدیریتی‌شان بوده؟

جان کلام اینجاست که اگر اَپل یا مایکروسافت حقوق‌های نجومی به رؤسای‌شان پرداخت می‌کنند بواسطه ارزش خدماتشان است اما در ایران دلیل چنین پرداخت‌هایی بیش و پیش از آنکه بواسطه توانایی‌های دریافت‌کنندگان باشد، در گرو روابط و مناسبات میان آن مدیر یا آن مسئول یا آن وزیر با حاکمیت و مسئولین است.

200 سال پیش آدام اسمیت گفت «دولت تاجر خوبی نیست». الگوی اقتصادی ایران و حاکمیت اقتصاد دولتی بر کشور به نحو ارزنده‌ای درستی تفکر آدام اسمیت را به نمایش می‌گذارد. اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته، اقتصاد آزاد است و دولت تصمیم‌گیرنده نبوده و کاره‌ای نیست. اما در ایران نفس کشیدن اقتصادی هم دست حکومت است. حاصل روشن است: در غرب باور و اعتماد عمومی وجود دارد که اگر مدیری و مسئولی خیلی بیشتر از دیگران حقوق و پاداش می‌گیرد، یقیناً سزاوار است. در ایران اما احدی نمی‌گوید که ممکن است آنها سزاوار دریافت این حقوق‌ها بوده‌اند. اینقدر بی‌اعتمادی به مسئولین، عمیق است که همه بنا را بر نادرست بودن این حقوق‌ها می‌گذارند.

در ایران همه خودآگاه و ناخودآگاه به آنچه که آدام اسمیت 200 سال پیش گفته رسیده‌اند که «دولت تاجر خوبی نیست»؛ بنابراین اگر به مدیری حقوق بالایی داده بواسطه توانایی‌های او نبوده بلکه بواسطه مناسبات و روابط سیاسی بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۷
دوست...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
1
6
به این دلیل حقوق خارجی ها جنجال نمیشود که انها با حداقل حقوق هم زندگی عادی و خوبی دارن و تورم معنی نداره . ولی اینجا حداقل حقوقی وجود داره که. به فقر معنا میبخشه.اقای زیبا کلام بیا جامونو عوض کنیم . خخخخ. یعنی... نمیدونی این چیزارو
خارج نشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
1
4
شرکت نیسان حقوق کارلس غصن را به یک میلیارد افزایش داد وشرکت رنو نیز به ایشان سالیانه نزدیک ۸ملیون اورو حق مشاوره میده
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
3
3
کانت ایران صادق زیباکلام

فلسفه جایگاه بزرگانی چون صادق زیباکلام است و بس.......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
تو رو خدا جو گیر نشو. اول متن رو به دقت بخون بعد گندش کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
نمی دونم منظورت چی بوده، می خواستی صادق رو بزرگ کنی یا کانت رو کوچیک. تو رو خدا جو گیر نشو
الی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
وقتی شرکتی مثل اپل فقط در سه ماه سال بالغ بر 13 میلیارد دلار سود خالص داشته است تاکید میکنم بالغ بر 13 میلیارد دلار (نه میلیون) سود خالص (بعد از کسر هزینه ها) خوب چند میلیون دلار هم که سهامداران و هیات مدیره تصویب کنند که به تیم کوک (مدیر عامل) بدهند جای گله و شکایتی نداره و با کمال میل میدهند. چون باعث پیشرفت شرکت شده است و سود شرکت رو افزایش داده است. اهمیت پست مدیر عامل شرکت رو مقایسه کنید با مدیریت عامل شرکت نوکیا که الان نامی از اون در قلمرو و بازار موبایل نموده است بعد متوجه میشید که چقدر اهمیت داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
تعداد‌ بسیار معدودی از پزشکان و مدیران در هرسه قوه و سایر نهادها و ارگانها با سوءاستفاده از قانون ، حقوقهای غیرمعقولی دریافت کرده اند که بایستی اولا ابن افراد از کاربرکنار شوند و ثانیا آنچه اضافه برداشت داشته اند ، عودت دهند و ثالثا نظارت ها بیشتر شود و رابعا قوانین اصلاح شود اما مهمترین نکته آنست که نباید مجموعه مدیریتی کشور که عمدتا متدین و انقلابی و مردمی هستند ، با خطای درصد کمی از مدیران ،‌ مورد بی حرمتی قرار گیرند .
Arash
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
1
ای وای کسانی که سر گرسنه به بالش میگذارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
حالا باید به تب راضی بشه
بشیر محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
1
احسنت استاد مسئله را به خوبی بیان فرمودید نظرتان را برای برون رفت مضایقه نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
مردم در انتخابات مجلس برای حذف عده ای به کسانی رأی دادند که اگر نظررأی دهندگان را در باره آنها جدا ازلیست می پرسیدید به شدت با آنها مخالف بودند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
نه تنها بحث خصوصی بودن ودولتی بودن درمسئله بودن حقوق های اینچنینی مؤثر است، عدم وجود احزاب در اداره دولتها نیز به ناکارآمدی دولتها درحرکت اصلاحی وتوسعه ای مؤثر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
2
با نظر آقای زیباکلام کاملن موافقم
این خیلی با ارزش بود که دولت حاشا نکرد و نگفت دولت من خط قرمزه و ...
همینکه قبول کردن این اشکال وجود داره و الانم درصدد رفعش هستن واقعن عالیه، بالاخره عده ای از مردم هیجان زده میشن و صحبتهایی میکنن که ناشی از تبعیض و ناکامی اقتصادی هست که واقعن هم به دلیل اقتصادی بودن دولته. ما هم انتظار نداریم که همه چی یکباره خوب بشه ولی امیدواریم که زودتر سروسامان بگیریم.
به امید موفقیت بیشتر آقای روحانی و به این امید که مردم هوشیار باشن و اجازه ندن افرادی مثل احمدی نژاد روی کار بیان و همه چی رو خراب کنن.
حسین
|
United States of America
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
1
سلام.صداقت اقای روحانی نه تنها باعث ریزش ارای نمیشود بلکه نتیجه عکس داردوهوشیاری ملت عزیز را

در انتخابات فراهم میسازد که به عوام فریبان وکاسبان رای ندهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
1
جنجال بر سر حقوقهای چند ده میلیونی از طرف اصولگریان تند رو واطاق فکر احمدی نزادها بمنظور دور کردن ذهن و پیگیری مرد م از اختلاص ها وحیف ومیل کردن چند هزار میلیارد دلاری و چندین هزار میلیارد تومانی در دوران حکومت احمدی نزاد بود که گویا موفق هم شده اند . مگر این مدیران ویا مدیرانی که هزاران برابر 60 میلیون را دزدیدند و رفتند در دور ه احمدی نزاد کمتر از این دریافت میکردند ؟ چرا در ان دوران هیچ دلواپسی صدایش در نیامد ؟ مثال اینها مثال دزدی است که بخاطر فرار از دست مردم خودش هم فریاد ای دزد را بگیرید سر داده بود.
بزرگمهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
گرمسلمانی ازاین است که حافظ دارد/آه اگرازپس امروزبودفردایی
فریبرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
0
0
فرهنگی هستم و فروردین 94 بازنشست و اینک پس از 15 ماه یک ریال پاداش آخر خدمت خود را نگرفته ام .
این مسئله را به یکدیگر پاس ندهید. جلوی بی نظمی از هر گجا گرفته شود خوب است .

احسنت به مدیرانی که با این حقوق های ده ها میلیونی بازنشست شده و پاداش های میلیاردی گرفته اند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین