کد خبر: ۳۸۱۱۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷

رقابت نفسگیر برای ۱۳رشته پرطرفدار دانشگاهی

چهل و ششمین ماراتن کنکور سراسری امسال صبح و بعد از ظهر پنجشنبه و جمعه ۲۴ و ۲۵ تیرماه برگزار می‌شود. آمارهای سازمان سنجش نشان می‌دهد که روند ثبت‌نام، شرکت در آزمون و تعداد افراد مجاز در آزمون سراسری در حال نزدیک شدن به آمار ظرفیت دانشگاه‌ها است. البته آمار و ارقامی که مسئولان از ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی می‌دهند این موضوع را برای داوطلبان و خانواده آنان قابل قبول‌تر می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز : به نوشته ایران آن‌طور که آمارهای وزارت علوم می‌گوید، در کنکور 94 دانشگاه‌ها حدود 300 هزار صندلی خالی مانده است. علاوه بر آن بیش از نیمی از ظرفیت دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و دانشگاه پیام نور، 400 هزار ظرفیت در دانشگاه‌ آزاد و حدود 60 درصد صندلی‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی  و البته 90 درصد صندلی‌های دانشگاهی در دوره کاردانی غیرانتفاعی بدون دانشجو مانده است. موضوعی که دکتر «کارن ابرنیا» مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم هم آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: «خالی بودن صندلی‌های دانشگاه‌ها پدیده‌ای است که به علت رشد بیش از حد مراکز دانشگاهی بی‌کیفیت شیوع یافته و در سال‌های اخیر گسترش بی‌رویه‌ای پیدا کرده است. متأسفانه در دولت قبل ما شاهد تأسیس انواع و اقسام دانشگاه‌ها بودیم که بی‌توجه به سلایق و علایق داوطلبان به ‌وجود آمد. با این حال به هم خوردن تعادل عرضه صندلی‌های دانشگاه، گریبانگیر همه دانشگاه‌ها شده است. این فقط مخصوص دانشگاه‌های دولتی نیست و هم‌اکنون نیز برای هر داوطلب کنکور صندلی خالی در دانشگاه وجود دارد و داوطلبان دیگر نباید نگران صندلی در دانشگاه باشند.»

برای این صندلی‌ها باید بجنگید

اما هنوز رقابت برای رشته‌های پرمتقاضی وجود دارد. موضوعی که مشاور عالی سازمان سنجش بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: «اگر داوطلبی بخواهد در رشته‌های پرطرفدار قبول شود باید خیلی سخت درس بخواند چون رقابت در این رشته‌ها بسیار بالاست.» اینکه گفته می‌شود همه داوطلبان در دانشگاه یک صندلی دارند موضوع درستی نیست بلکه هنوز هم رشته‌هایی هستند که برای خیلی‌ها پرطرفدار است و در این رشته‌ها صندلی خالی وجود ندارد.

وی به 13 رشته پرطرفدار برای داوطلبان اشاره می‌کند و می‌گوید: «داوطلبان شرکت‌کننده در رشته ریاضی و فنی بیشتر علاقه‌مند نشستن بر صندلی رشته‌هایی همچون مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، معماری و کامپیوتر هستند. همچنین در رشته تجربی داوطلبان رشته‌های پزشکی، داروسازی، دامپزشکی و دندانپزشکی را انتخاب می‌کنند. همچنین در علوم انسانی روان‌شناسی، حسابداری و حقوق جزو رشته‌های پرطرفدار برای داوطلبان به حساب می‌آید. بنابراین هنوز صندلی خالی برای این رشته‌ها در دانشگاه‌های باکیفیت و مطرح کشور وجود ندارد.»

وی تأکید می‌کند: «اما در کل با توجه به رشد دانشگاه‌های غیرانتفاعی، مؤسسات غیرانتفاعی و پردیس‌های خودگردان ظرفیت پذیرش‌ها بیشتر از داوطلبان شده است، با این حال آنچه کنکور سراسری سال‌های اخیر را با چند سال گذشته متمایز می‌کند انتخاب رشته و دانشگاه داوطلبان است. داوطلبان شرکت در کنکورهای سراسری هدف خود را نه تنها کسب یک صندلی خالی بلکه کسب یک صندلی باکیفیت در دانشگاه‌های درجه یک می‌دانند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ايراني مظلوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
0
0
زماني واحدهاي پرديس خودگردان يا همون واحدهاي بين المللي بعضي از دانشگاهها و دانشگاه آزاد در رشته هاي پزشكي تكميل ظرفيت ميكرد ولي اين رويه سالم عوض شده و قبول شوندگاني كه به علت هزينه اين دانشگاهها يا به علت قبولي در هر دو انتخاب رشته آزاد و سراسري ، وانتخاب يكي از آنها ظرفيت خالي براي رشته هاي پزشكي ايجاد ميشود، ديگر برايشان تكميل ظرفيت صورت نميگيرد و آقايان با روابطي مخفيانه اين ظرفيتها را پر ميكنند. سال قبل هيچ يك از واحدهاي خودگردان يا همون بين المللي تكميل ظرفيت در رشته هاي پزشكي نداشت. اين شيوه بايد عوض شود و به صورت عادلانه ظرفيت خالي اين رشته ها پر شود، چون همه بايد فرصت برابر داشته باشند، نه فقط نورچشمي ها.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین