کد خبر: ۳۸۱۴۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹

جمع‌آوری 230 میلیارد تومان زکات

معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی گفت: در حوزه زکات واجب و مستحب کشور 230 میلیارد تومان طی یک سال اخیر جمع‌آوری شده است که در این بخش، زکات واجب نسبت به زکات مستحب چندین برابر است.
آفتاب‌‌نیوز :
علی‌محمد ذوالفقاری بعدازظهر امروز در اولین شورای اداری زکات استان هرمزگان اظهار داشت: برای مدیریت صحیح زکات باید به سه حوزه توجه کنیم که در هر سه حوزه با مشکل مواجه هستیم.

وی افزود: اولین حوزه، زکات‌دهندگان هستند که ما در این حوزه هنوز نتوانسته‌ایم زکات‌دهنده را شناسایی کنیم و بعضی از افراد جامعه زکات را در جاهایی خرج می‌کنند که نمی‌شود، شناسایی کرد. برای شناخت زکات‌دهندگان باید سمینارها و همایش‌های شناختی برگزار گردد که ما در سطح کشور سمینارهای کمی در این بخش برگزار کرده‌ایم.

معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی گفت: در حوزه زکات واجب و مستحب کشور 230 میلیارد تومان طی یک سال اخیر جمع‌آوری شده است که در این بخش، زکات واجب نسبت به زکات مستحب چندین برابر است.

ذوالفقاری ادامه داد: دومین حوزه جمع‌آوری‌کنندگان زکات هستند، کمیته امداد به‌عنوان مرجع جمع‌آوری زکات باید مشخص کند که زکات‌دهندگان چه کسانی هستند، سازمانی که تاکنون مسؤول این کار بوده پاسخ‌دهنده نبوده است. مقدار جمع‌آوری‌شده در سه ماهه اول سال در کشور 3 میلیارد تومان بوده است و هزینه‌ها به نسبت درآمد برابر بوده است و باید در این زمینه برنامه‌ریزی جامعه‌ای انجام شود. ضمن جمع‌آوری زکات باید مقدار زکات جمع‌شده و مکان‌های مصرفی آن به رئیس شورای زکات تقدیم شود و ارزیابی در این بخش صورت گیرد.

وی عنوان کرد: حوزه بعدی که بیشتر از بقیه مهم است بخش مصرف زکات است که باید ارزیابی کنیم با زکات مردم چه می‌شود و در کدام حوزه‌ها مصرف خواهد شد.

معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور تاکید کرد: کارهای عمرانی روستاها باید با همین پول‌های زکات انجام شود و در انجام کارها باید اولویت‌ها و برنامه‌ها مشخص شود اینکه مثلا چه کارهای عمرانی در بندرعباس داریم و اولویت‌های عمرانی در برنامه چیست؟

ذوالفقاری اظهار داشت: آیا مسجدسازی کار مشترک کمیته امداد با تبلیغات و استانداری و جهاد نیست پس چرا در جلسات شورای زکات اعضا حضور ندارند، برای ساخت‌ و سازهای عمرانی در روستاها زمینه توسعه روستاها بررسی شود، سیاست‌گذاری زکات این است که پول زکات را کجا خرج کنیم، بحث اصلی و مهم ما در مصرف زکات است و بایستی مشخص شود که وظیفه عمرانی ما کجاست و وظیفه مردم چیست.

وی تصریح کرد: در بخش محرومین اگر استانداری نگران حاشیه‌نشینی است به پایداری روستا توجه کند چراکه مردم بایستی در روستاها به رفاه نسبی برسند پس باید زکات تقویت شود.

این مقام مسؤول ادامه داد: اگر مردم از روستاها مهاجرت می‌کنند به خاطر فقر و بیکاری است و فکر می‌کنند با اشتغال به کارهایی مانند قاچاق و فروش سیگار و مشاغل این‌چنینی در شهر می‌تواند زندگی کند و به این ترتیب مشاغل کاذب نیز ایجاد می‌شود، زکات می‌تواند بخشی از عدالت اجتماعی باشد و مردم را در روستاها ماندگار کند. 

ذوالفقاری بیان کرد: شغل در روستاها از معیشت مهم‌تر است. اگر شغل داشته باشند خودشان معیشت خود را تهیه خواهند کرد. برای آوردن مردم به‌سوی زکات باید سازمانی قوی داشته باشیم و بایستی مردم را قانع کنیم.

به گزارش فارس، وی اضافه کرد: برای ترویج فرهنگ زکات باید از عاملین جهاد و روحانیون کمک بگیریم و در بحث ترویج فرهنگ زکات کار کنیم.

معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی در پایان تصریح کرد: باید ارقام را سیاست‌گذاری کنیم و با دستگاه‌های مختلف مشارکت داشته باشیم. دولت در سال گذشته 99 درصد اعتبارات کمیته امداد را پرداخت کرده است ولی 50 هزار خانوار در نوبت پرداخت جهیزیه هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین