کد خبر: ۳۸۱۹۹۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
این خبر به‌روزرسانی شده است

لغو ۱۲ پرواز ایران به ترکیه/مرز باز شد/آخرین وضعیت ایرانی‌ها/تکذیب پرواز جنگنده به تبریز

فرودگاه امام خمینی (ره) اعلام کرده از ساعات پایانی شب گذشته که کودتا در کشور ترکیه آغاز شد تاکنون ۹ پرواز از سمت ایران به مقصد این کشور لغو شده و تا عصر امروز نیز سه پرواز دیگر برنامه‌ریزی شده بود که هیچ یک از آنها انجام نخواهند شد.
آفتاب‌‌نیوز :
کوروش فتاحی - معاون فرودگاهی شهر فرودگاه امام خمینی (ره) - در این باره گفته از ساعت ۳۰: ۲۳ شب گذشته تاکنون باید ۹ پرواز به مقصد ترکیه انجام می‌شد که تمامی آنها لغو شده‌اند. همچنین عصر امروز سه هواپیمایی قشم‌ ایرا، ترکیش ایرلاین و ماهان ایر سه پرواز به مقصد ترکیه داشتند که تمامی آنها لغو شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، معاون فرودگاهی شهر فرودگاه امام خمینی (ره) با بیان این‌که اطلاع‌رسانی درباره‌ی برنامه‌ریزی جدید برای این پروازها از سوی ایرلاین‌ها اعلام خواهد شد، تاکید کرد: مسافران این پرواز به هیچ عنوان به فرودگاه نیایند، زیرا لغو این برنامه‌ها قطعی است و در فرودگاه نیز تفاوتی ایجاد نخواهد شد.

لغو ۱۲ پرواز از ایران به ترکیه/مرز بسته است/آخرین وضعیت ایرانی‌ها در ترکیه

به گفته وی از ساعت ۲۲:۳۰ امشب تا پایان ساعات روز جاری پنج پرواز دیگر از ایران به سمت ترکیه انجام خواهد شد که در جلسه عصر امروز درباره آنها برنامه‌ریزی دقیق صورت خواهد گرفت.

ایرانی‌ها از حضور در مراکز پرتردد خودداری کنند

هشدار سفارت ایران در آنکارا در رابطه با خودداری ایرانی‌های مقیم یا مسافر در ترکیه از تردد و حضور در اماکن شلوغ و پرازدحام به قوت خود باقی است.

 منابع آگاه ایرانی اعلام کردند هیچ ایرانی در حوادث دیشب و امروز ترکیه آسیب ندیده است.هم‌چنین بر اساس گزارش شبکه خبر، سرکنسولگری ایران در استانبول روز شنبه پس از اعلام کودتا در ترکیه و تسلط شورشیان بر اماکن و نقاط مهم آنکارا اعلام کرد که هیچ ایرانی در این حوادث آسیب ندیده است.وزارت امور خارجه کشورمان نیز در اولین ساعات کودتا در ترکیه با صدور اطلاعیه‌ای از ایرانیان حاضر در ترکیه خواست تا اطلاع بعدی از اماکن خود خارج نشوند.

پروازهای یک طرفه ایران برای بازگرداندن مسافران ترکیه

سازمان هواپیمایی تکلیف مسافران جامانده در ترکیه را مشخص کرد. براساس اعلام این سازمان مجوزی برای پرواز هواپیماهای بدون مسافر از تهران به مقصد کشور ترکیه صادر شده تا مسافران ایرانی باقی‌مانده در این کشور را در اسرع وقت به ایران بازگرداند.

شب گذشته و به دنبال لغو تعدادی از پروازها میان ایران و ترکیه، تعدادی از مسافران ایرانی در فرودگاه شهرهایی مانند استانبول و آنکارا ماندند که براساس اعلام سازمان هواپیمایی مقدمات بازگرداندن آنها فراهم شده است.

مدیر روابط عمومی این سازمان اعلام کرده به محض عملیاتی شدن دوباره فرودگاه‌های ترکیه پروازهای ایران از سر گرفته خواهد شد و در این میان نخستین اولویت بازگرداندن مسافران ایرانی باقی‌مانده در خاک ترکیه است.

با تاکید بر وجود امنیت کامل مرز ایران و ترکیه
 نماینده خوی: مرز ایران و ترکیه فعلا بسته است

نماینده خوی و چایپاره هم با اشاره به کودتای شب گذشته درترکیه گفت: با توجه به این که شهرستان خوی با ترکیه هم مرز است، در حال حاضر این شهرستان در امنیت کامل است ولی فعلا مرز بسته شده و ترددمرزی وجود ندارد.

سید تقی کبیری در گفت و گو با ایسنا گفت: شهرستان خوی با ترکیه هم مرز است که در حال حاضر به لحاظ مناسبات سیاسی و امنیتی مرز بسته شده و تردد مرز وجود ندارد ولی در عین حال مرز در امنیت کامل است و مشکلی نیست.

وی با بیان این که نیروهای امنیتی و نظامی در حالت آماده باش برای کنترل وضعیت هستند گفت:‌ مشکل خاصی در مرز وجود ندارد، ولی در عین حال نیروهای نظامی وضعیت را تحت کنترل دارند.

نماینده خوی با بیان اینکه شب گذشته و همزمان با کودتا هیچ اتفاق خاصی در این شهرستان هم مرز با ترکیه رخ نداده است گفت:‌ امنیت این شهرستان کاملا برقرار است به طوری که در ساعت شش و نیم صبح پرواز تهران به خوی و برعکس با امنیت کامل و بدون هیچ مشکلی  انجام شده است.

کبیری در پایان گفت:‌ شورای تامین استان آذربایجان غربی نیز برای بررسی شرایط خاص رخ داده برای آمادگی نیروها در این استان جلسه‌ای را تشکیل دادند ولی به طور کل اوضاع تحت کنترل است.

پس از کودتای نافرجام برخی از سران ارتش کشور ترکیه از شب گذشته تاکنون وضعیت بسیاری از شهرهای بزرگ این کشور هنوز به حالت عادی بازنگشته و از این‌رو ایران اعلام کرده تا زمان مشخص نشدن وضعیت نهایی امنیت در این کشور پروازها را متوقف خواهد کرد.دولت اردوغان اعلام کرده که بار دیگر کنترل فرودگاه‌های اصلی این کشور را در دست گرفته است.

تکذیب پرواز جنگنده به سمت تبریز / آمادگی نیروهای نظامی استان برای دفع هرگونه تهدید احتمالی

همچنین معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی، خبر مربوط به پرواز تعدادی از جنگنده‌ها از سایر استان‌های کشور به تبریز جهت کنترل اوضاع و مقابله با تهدیدات احتمالی را تکذیب کرد.

سعید شبستری در گفت‌وگو ایسنا، با اشاره به کودتای اخیر پیش آمده در کشور ترکیه گفت: آذربایجان‌شرقی به دلیل نزدیکی به کشور ترکیه، از اهمیت و حساسیت ویژه ای در موارد این چنینی برخوردار است.

وی با تکذیب تمامی اخبار مربوط به پرواز جنگنده‌هایی از سایر استان های کشور به تبریز برای مقابله با هرگونه خطر و تهدیدات احتمالی اظهار کرد: خوشبختانه مشکلی وجود ندارد. تمامی اوضاع و احوال منطقه در حوزه‌های مختلف، رصد می‌شود و پیش بینی می‌کنیم مشکل خاصی را شاهد نباشیم.

تجارت ایران با ترکیه فعلا متوقف است

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه هم تصریح کرد که صادرات ایران به ترکیه در پی اتفاقات و کودتای شب گذشته در این کشور، متوقف نشده است اما در حال حاضر به دلیل حفظ امنیت کامیون‌ها و امنیت بار، مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه تا رسیدن به وضعیت ثبات بسته خواهد بود.

سید جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مقرر بود که روز سه‌شنبه این هفته، هیات بزرگ کشاورزی با همکاری شورای بازرگانی ایران و ترکیه و به ریاست وزیر جهاد کشاورزی ایران به آنکارا عزیمت کند تا ملاقات‌ها و مذاکراتی را در مرکز فدراسیون، اتاق‌های بازرگانی ترکیه و همچنین صاحبان صنایع کشاورزی این کشور داشته باشند اما با توجه به شرایط پیش آمده، سفر این هیات فعلا متوقف شده و به زمان دیگری موکول می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در مورد شرایط حمل‌ونقل و مسائل مربوط به ترانزیت نیز طبق دستور العملی که از سوی دولت اعلام شده است، کلیه مرزهای  هوایی ایران وترکیه و مرزهای زمینی "بازرگان" و "سرو" و همچنین کلیه ترانزیت‌ها از طریق منطقه آزاد ماکو فعلا تا رسیدن به وضعیت ثبات سیاسی و مشخص شدن وضعیت عبور و مرور بسته خواهد بود.  

ابراهیمی عنوان کرد: توصیه می‌شود که کامیون‌های ما با توجه به شرایط شرق ترکیه برای حفظ امنیت به صورت گروهی و کاروانی حرکت کنند. لذا باید مسائل مربوط به امنیت جاده و امنیت کاروان تجاری برای حرکت را لحاظ کنند.   

دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار کرد: امیدواریم آرامش هر چه سریع‌تر در آن سوی مرزها برقرار شود، چراکه علاوه بر ماشین‌هایی که حامل بار از ترکیه به مقصد ایران هستند حامل بار ترانسپورت و ری اکسپورت به مقاصد دیگر نیز هستند که همگی از طریق مرز بازرگان و جاده شمال شرقی یعنی ترکمنستان و جنوب ایران برای حمل بار به سمت شیخ نشینان حرکت می‌کنند.

ابراهیمی تصریح کرد:‌ همیشه در چنین وضعیتی تا تثبیت شرایط سیاسی، عبور و مرور متوقف می‌شود. در حال حاضر نیز مرزهای ایران و ترکیه بسته است اما صادرات به ترکیه متوقف نشده است بلکه فعلا برای حفظ امنیت کامیون‌ها و بار مرزهای زمینی و هوایی بسته است.  

بازگشایی گمرکات مرزی آذربایجان‌غربی از ظهر امروز

ناظر گمرکات آذربایجان غربی از بازگشایی گمرک های مرزی استان خبر داد.

پرویز تقوی در گفت و گو با ایسنا گفت: گمرکات مرزی استان که از ساعت 12 شب گذشته به علت کودتای نافرجام در کشور ترکیه بسته شده بود از ظهر امروز بازگشایی شد و تردد به صورت عادی  و بدون هیچ‌گونه شرط خاصی انجام می‌شود.

وی گفت: از لحاظ امنیتی هیچگونه مشکلی در گمرکات استان وجود ندارد ومسافران می توانند به راحتی تردد داشته باشند.

تقوی گفت: اولین سفر ترانزیتی از کشور ترکیه به ایران ساعت 12 ظهر امروز از طریق مرز بازرگان صورت گرفت.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی گفت: به علت ناامنی های کشور ترکیه سفارش بر لغو سفرها بود اما مسافران بدون هیچ محدودیتی می توانند از گمرکات مرزی استان برای تردد استفاده کنند.

ترانزیت بین ایران و ترکیه برقرار شد

مدیر کل گمرک مرز بازرگان اظهار کرد: هیچ مشکلی برای ورود و خروج کالا از مرز بازرگان وجود ندارد و همه چیز به روال عادی پیش می‌رود. ترانزیت دو کشور بر قرار شده است.

نادر انصاریان درباره‌ تاثیر وقایع ترکیه در روابط گمرکی ایران و ترکیه گفت: اکنون هیچ مشکلی در مرز بازرگان وجود ندارد و ورود و خروج وسایل نقلیه به روال عادی خود انجام می شود.

وی اظهار کرد: از اوایل بامداد روز گذشته کمی اختلال در ترددها به وجود آمد؛ به این ترتیب که ترکیه ورود از ایران را نمی‌پذیرفت ولی در آن ساعات نیز ما مشکلی نداشتیم و مسافران و واردات را به روال عادی می‌پذیرفتیم.

مدیر کل گمرک مرز بازرگان اضافه کرد: با این همه از ساعت اولیه صبح امروز، ‌ ترکیه وضعیت را عادی اعلام کرد و اکنون ترانزیت دو کشور باز است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

میکائیل صفری - مدیرکل گمرک مرز سرو - نیز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت تردد در این پایانه مرزی اعلام کرد: برای ورود و خروج مسافر از دیروز تاکنون دچار مشکلی نبوده ایم و ساعتی نبوده است که برای رفت و امد مسافر از ایران به ترکیه یا بالعکس دچار مشکل شویم.در زمینه ورود و خروج کالا از مرز سرو نیز رابطه واردات و صادرات کالا از ایران به ترکیه و بالعکس از حدود 11 ماه پیش قطع شده است و ربطی به وقایع ترکیه ندارد.

مرزهای مشترک ایران و ترکیه باز شد

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از عبور و مرور کامیون‌ها در مرزهای مشترک ایران و ترکیه خبر داد و تصریح کرد که شرایط مرزی ایران و ترکیه در حال عادی‌ شدن است.

رضا کامی گفت: بر اساس آخرین اطلاعاتی که از مرزهای مشترک ایران و ترکیه رسیده است، مشکل خاصی وجود ندارد و شرایط تقریبا عادی است. اما بر اساس اتفاقاتی که  شب گذشته در ترکیه رخ داد و به لحاظ شرایط امنیتی، تردد کامیون‌ها متوقف شد اما از حدود دو ساعت پیش به کامیون‌هایی که پشت مرز مانده بودند اجازه تردد داده شد.

وی افزود: در حال حاضر مشکلی در مرز بازرگان وجود ندارد و به طور کلی به نظر نمی‌رسد که اتفاقات شب گذشته در ترکیه اثر خاصی در روابط اقتصادی ایران و ترکیه ایجاد کند.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ادامه داد: زمانی که مرز برای عبور و مرور کامیون‌ها باز شده است نشان دهنده این است که حساسیتی وجود ندارد و وضعیت در حال عادی شدن است و به نظر می‌رسد در یکی - دو روز آینده شرایط به طور کامل در مرزها به حالت عادی بر گردد.

نایب رییس کمیسیون حمل و نقل، ‌ لجستیک و گمرک اضافه کرد: وقتی به زمان رخ دادن کودتا توجه کنیم متوجه می‌شویم که امروز و فردا در ترکیه تعطیل است و روز دوشنبه شروع روز کاری در ترکیه است؛ بنابراین تا آن روز شرایط به سمت وضعیت عادی بر خواهد گشت.

 شب گذشته (جمعه) ارتش ترکیه اعلام کرد که علیه دولت رجب طیب اردوغان کودتا کرده و کنترل شهرهای اصلی از جمله استانبول، ‌ آنکارا و همچنین مناطق مختلف از جمله رادیو و تلویزیون دولتی، فرودگاه و پارلمان را تحت کنترل خود گرفته‌ است. اما ساعاتی بعد با حضور مردم و حامیان اردوغان، کودتای ارتش ترکیه ناکام ماند و تا این لحظه تعداد زیادی از کسانی که در کودتا نقش داشتند توسط دولت بازداشت شده‌اند.

در این میان مرزهای هوایی و زمینی ایران و ترکیه بسته شد و پروازهای ایران برای بازگرداندن مسافران ایرانی به صورت یکطرفه برقرار شد. همچنین صادرات ایران به ترکیه و ترانزیت بین دو کشور در پی اتفاقات و کودتای شب گذشته، به دلیل حفظ امنیت کامیون‌ها و امنیت بار، مدتی متوقف شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
1
7
بعید می دونم اظهار نظر در پرواز جتگنده های نیروی هوایی و گسترش اونها در محدوده و توان ابراز نظر معاون سیاسی استانداری باشه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
2
2
قرار بود در برابر جنگنده های اف ۱۶ یک کشور عضو ناتو چه کار کنند؟
امیر
|
United States of America
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
0
0
چهل سال قبل ما اف16داشتیم.حالا پیش رفته تر از انرا هم داریم.من مطمئن هستم
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
0
0
چه شبی بودهاااااااا.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین