کد خبر: ۳۸۲۲۴۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰

كودتای تركيه؛ واقعيت يا نمايش هوشمندانه؟

اردوغان از اين فرصت طلايي در جهت تصفيه بيشتر و تقويت روند ديكتاتوري كه از چندي پيش آغاز كرده استفاده خواهد كرد.
آفتاب‌‌نیوز :
احد درويش متولی- اين روزها پس از كودتاي نافرجام در تركيه، بسياري از ناظران و تحليل‌گران پيرامون ساختگي ونمايشي بودن چنين اقدامي سخن مي گويند و آن را شويي از سوي اردوغان براي بهره برداري هاي سياسي مي دانند. 

به نظرم سخت است كه بپذيريم همه آنچه در آن شب عجيب بر تركيه گذشت، يك نمايش پيش‌بيني‌شده از سوي اردوغان بوده است. براي رد چنين سناريويي مي‌توان دلايل بسيار آورد، اما بگمانم آنچه دور از ذهن نيست و مي‌توان در مورد آن بيشتر تامل كرد و دنبال فكت بود اين سناريو است كه اردوغان با اطلاع از چنين قصدي در بخش‌هايي از ارتش اجازه چنين اقدامي را تعمداً داده باشد. همانطور كه مي‌دانيد طي سالهاي اخير اردوغان چندين بار حملاتي را به مراكز پليس، قضايي و حتي ارتش به اتهام تلاش‌شان براي كودتا سازماندهي كرده بود و تصفيه‌هايي در اين نهادها صورت داده بود. اگر به شرايط او پيش از كودتا نظري بيفكنيد تاييد خواهيد كرد كه به دلايل مختلف او به چنين كودتايي نياز داشت پس نامحتمل نيست كه اين شبكه پيشتر از سوي دولت كشف و مانيتور شده باشد و آنها گذاشته باشند كار خود را بكند و البته تمهيدات لازم براي مقابله با آن را انديشيده باشند. چنين سناريويي بيشتر به واقعيت مي تواند نزديك باشد تا اينكه بگوييم خودش چنين نمايشي را ترتيب داده است. اقدامات بعدي اردوغان دقيقا همان كاري است كه او آرزو داشته بتواند انجام دهد؛ در رأس اين اقدامات حذف مهم‌ترين رقيبش در ساختار قدرت يعني گولن است، كسي كه از قدرت، ثروت و منزلت قابل توجهي در جامعه و برخي نهادهاي حكومتي برخوردار است و اصلي‌ترين آلترناتيو آك پارتي در جامعه عمدتا مذهبي تركيه محسوب مي‌شود.

جالب است كه اردوغان و اعضاي دولتش هنوز از خطر كودتا فارغ نشده انگشت اتهام را به سوي گولن گرفتند و فشار آنها به آمريكا براي استرداد او، مي‌تواند ناشي از قصد و اراده قبلي براي حذف مهم‌ترين رقيبشان باشد. از طرف ديگر دولت اردوغان اين روزها با معضل تشديد تنش با كردها و پ ك ك مواجه بوده و مشاركت كردها در روند سياسي با حضور حزب دموكراتيك خلق‌ها (HDP) در پارلمان براي آنها قابل قبول نبوده و امكان سركوب بيشتر كردها در درون شهرهاي كردنشين را تا حدود زيادي سلب مي‌كرده است. نگاهي به تلاش‌هاي اخير دولت براي حذف اين حزب مويد اين مطلب است. به نظر مي‌رسد اردوغان تصور مي‌كرده كه با حمايت حزب دموكراتيك خلق و برخي احزاب ملي‌گراي ديگر از كودتا مي‌تواند آنها را نيز از صحنه محو كند كه البته تا اينجا تيرش به سنگ خورده است. همانطور كه مي‌بينيم اردوغان براي استفاده از فرصت پسا‌كودتا لحظه‌اي درنگ نكرده و با شدت تصفيه در ارتش و دستگاه قضايي و .. را آغاز كرده است. علاوه بر اين چه چيزي بهتر از اين كودتا مي‌تواند بازگرداندن مجازات اعدام را به سيستم قضايي تركيه كه در‌صدد پيوستن به اتحاديه اروپايي است، توجيه كند. 

همچنين اين كودتا مي‌تواند برخي تحولات در روابط خارجي تركيه با كشورهاي همسايه را نيز توجيه كند، از جمله حل اختلافات با روسيه و البته تغيير رويكرد در منازعه سوريه؛ همانطور كه اخيرا نخست وزير تركيه از احتمال گفت‌وگو با دولت سوريه و كاهش تنش سخن گفت. 

البته شايد عنوان شود كه هيچكدام از اين موارد، في نفسه دليلي بر مدعاي ما يعني اطلاع اردوغان از كودتا نيست. همين‌طور است و ما نياز به فكت‌هاي بيشتر و دقيق‌تري داريم تا بتوانيم به چنين سناريويي قوت ببخشيم اما در مقام تحليل، اينها شواهدي هستند كه وقوع چنين سناريويي را منطقي و عقلايي مي‌شمارند و احتمال آن را قابل بررسي مي‌دانند. 

بايد منتظر باشيم و پيامدهاي اين كودتا و به طور مشخص اقدامات اردوغان را نظاره كنيم. اين اقدامات مي توانند موجب ابطال برخي فرضيات شوند يا برخي را قوت بخشند. شخصا گمانم اين است كه اردوغان از اين فرصت طلايي در جهت تصفيه بيشتر و تقويت روند ديكتاتوري كه از چندي پيش آغاز كرده استفاده خواهد كرد و با تكيه بر حمايت جوامع مذهبي خصوصا در شهرهاي كوچك و آنچه كه بيشتر به آن يكجور دموكراسي عددي (numerical democracy) مي‌توان گفت با سرعت بيشتري به سمت رياستي كردن دولت خواهد رفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
5
1
امان از این ایرانی ها توطئه پندار که حاضر نیستند بپذیرند در ترکیه کودتا اتفاق افتاده است
حسن
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
3
1
لطفا به نویسنده گزارش توضیح دهید که به جای کلمه انگلیسی fact فکت میشود از کلمه حقیقت استفاده کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
3
1
این نمایش به قول شما هوشمندانه جان چند ده نفر را هم گرفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
1
3
اردوغان که به خاطر مطامع خودش واصطلاحا احیای حکومت عثمانی میلیونها سوری مظلوم رو آواره وکشور زیبای سوریه رو ویران کرد چه غمی داره اگر بخاطر رسیدن به اهدافش منجمله تصحیح قانون اساسی کشور به نفع خودش والبته تار ومار کردن تمامی مخالفان تنها با یک عمل .چند صد بلکه هزاران نفر از مردم هم جان بدن .مهم اینه که به اهدافش به همین راحتی وبا سوء استفاده از احساسات مردم میرسه.ساده انگار باید بود اگر فکر کنیم افسران کار کشته یک کشور کودتایی چنین کودکانه رو طراحی کنن.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
2
1
شنیدین که* انسان موفق با آجرهایی که به سمتش پرتاب میشه بنایی از موفقیت میسازه * کاری باشخصیت اردغان ندارم ولی بهرحال با اتفاقات پیش بینی شده یا نشده ۲شب قبل ، دارن بهترین بهره رو از این جریان میبرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
اگر خودش آجر پرت کنه به خودش چی؟ بازم می شه گفت آدم موفق؟
سیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
1
3
به نظر من متن معقولی بود و به نظر درست می رسه. ممنون از نویسنده
سیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
1
1
به نظر من متن معقولی بود و به نظر درست می رسه. ممنون از نویسنده
سیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
1
1
به نظر من متن معقولی بود و به نظر درست می رسه. ممنون از نویسنده
سیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
1
0
به نظر من متن معقولی بود و به نظر درست می رسه. ممنون از نویسنده
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین