کد خبر: ۳۸۲۷۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
/مشروح جلسه دوم دادگاه متعرضین به سفارت عربستان/

وکیل مدافع یکی از متهمان: عربستان شکایتی را مطرح نکرده است!

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متعرضین به سفارت عربستان صبح روز سه‌شنبه به صورت علنی در شعبه ۱۰۶۰ مجتمع قضایی کارکنان دولت به ریاست قاضی فرشید دهقانی برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار ایسنا در ابتدای این جلسه قاضی دهقانی مواد ۱۹۳، ۱۹۴، ۱۹۵، ۳۵۴ و ۳۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری را قرائت کرد و خطاب به متهمان متذکر شد: در صورت تغییر آدرس محل اقامت خود، مراتب لازم را به دادگاه اعلام کنید و مراقب اظهارات خود باشید.

پس از آن، مصطفی شعبانی وکیل مدافع یکی از متهمان که موکلش روز گذشته دفاعیات خود را بیان کرده بود، در دفاع از موکلش گفت:‌ دیروز موکلم در اظهاراتش گفت که حضورش در آن تجمع با ‌انگیزه انقلابی، مذهبی و حمایت از انقلاب بوده است. به دلیل فشارهای دولت عربستان و اتفاقاتی نظیر حادثه منا، ‌فرودگاه جده و اعدام مرجع تقلید آیت الله نمر در آن تجمع حضور یافته و انزجار  خود را به این شکل نشان داده است.

وی از نماینده دادستان سوالی را در مورد یکی از مطالبی که در کیفرخواست ذکر شده بود، طرح کرد که میرسلیم نماینده مدعی العموم به آن پاسخ نداد و قاضی دهقانی خطاب به شعبانی وکیل مدافع متهم گفت:‌ کیفر خواست صادر شده و شما موظف هستید از موکل‌تان دفاع کنید.

شعبانی ادامه داد:  موکل من مسئول موسسه‌ایست که بیش از ده هزار نوجوان و جوان را پرورش داده است. یکی از اتهامات موکلم اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی بوده در حالی  که مشکلی در آن تجمع نبوده است. شاید بسیاری از جوانان قبل از انقلاب متولد نشده بودند ولی ما و شما می‌دانیم که تجمع هایی وجود داشته که خودجوش بوده و به این صورت نبوده که مجوز داشته باشند. در تمام ایران در مورد آیت الله نمر تجمع هایی حتی در جلوی قوه قضاییه و مجلس صورت گرفت و هر روز اعتراض‌هایی هم می‌شد و کسی هم اعتراض نمی‌کرد که تجمع ها غیرقانونی است.

وی با طرح این سوال که «حرکت‌های خودجوش باید از کجا مجوز بگیرد؟» گفت: این‌گونه حرکت های خودجوش در کشور ما عرف شده است. این افراد سینه چاک انقلاب و اسلام اند. موکلم از سوریه برگشته است و بر حسب تکلیف شرعی احساس کرده باید از انقلاب حمایت کند. مرز ما ایران نیست وقتی در سوریه می‌جنگیم مرز ما آن‌جاست. سران مملکت ما گفته‌اند که حکومت عربستان، حکومتی کودکانه است. هم‌چنین جلوی دفتر رئیس قوه قضاییه بارها تجمع صورت می گیرد که این گونه حرکت ها مجوزی نمی گیرند و ما قانونی نداریم که حرکت های خودجوش باید  مجوز بگیرند.

شعبانی ادامه داد:  در بحث اتهام دیگر موکلم که مشارکت در تخریب عمدی اموال  سفارت عربستان است، باید یادآور شوم که طبق قانون آیین دادرسی کیفری، خسارت نیاز به شاکی خصوصی دارد. عربستان به عنوان صاحب مال نیامده بگوید که اموال من برده شده است و هیچ شکایتی را مطرح نکرده است زیرا سناریویی بوده که خود عربستان طراحی کرده و ایران را در مخمصه انداخت و بچه‌های ما را متهم کرد.  این سناریو از قبل طراحی شده بود. موکل من اعلام کرد که بر اساس فشار روحی و روانی که بر او وارد شده، اقرار کرده است.

وی افزود: موکلم گفت که وارد سفارت نشده و در صد متری سفارت ایستاده بوده است.

قاضی دهقانی در این هنگام مکالمه موکل وی را قرائت کرد که گفته بود فیلمی را از داخل برایم بفرستید،  از آتش سوزی‌ها فیلم خوب بفرستید تا من ببینم.

شعبانی خطاب به قاضی گفت:‌ کار موکل من فقط پرورش نوجوانان است. این آدم به آقا می‌گوید مولای من. دیروز ابراز پشیمانی کرد که اگر آقا ناراحت اند ما پشیمانیم. موکلم آدم راستگویی است نه قصد ورود داشته و نه قصد تخریب. وی کنار مقر نیروهای انتظامی بوده؛ لذا اتهامات به وی قابل انتساب نیست.

وکیل مدافع متهم مورد اشاره با بیان این‌که لایحه دفاعی خود را تقدیم دادگاه کرده است، گفت:‌چگونه است که در کشور ایران برای کشوری خارجی اقامه دعوا می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
erteash
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
0
0
ما دوتا شیشه شکستیم ، ...
مگه عربستان برای منا و... دادگاه گرفت که ما بگیریم ، اوف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
0
0
شکایت!!! وکیل مدافع.......... عربستان روابطش را با ایران قطع کرد این از صد شکایت بدتر است مدعی العموم برای چنین مواردی ورود میکند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین