کد خبر: ۳۸۳۵۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸

شباهت اردوغان با استالین

زمانی که در ترکیه کودتا شد من به طور اتفاقی در پنسیلوانیا در محل زندگی فتح الله گولن بودم که دولت رجب طیب اردوغان به عنوان مغز متفکر کودتا او را مورد اتهام قرار داده بود.
آفتاب‌‌نیوز :
موریتز پایپر استاد روابط بین الملل در کانورسیشن نوشت: زمانی که در ترکیه کودتا شد من به طور اتفاقی در پنسیلوانیا در محل زندگی فتح الله گولن بودم که دولت رجب طیب اردوغان به عنوان مغز متفکر کودتا او را مورد اتهام قرار داده بود.

به گزارش «انتخاب»، فتح الله گولن یک زمان همکار نزدیک اردوغان بود تا زمانی که حزب عدالت و توسعه حکومت را در دست گرفت و فتح الله گولن از 1999 در تبعید زندگی کرد.

اردوغان از "دولت موازی" و "نفوذ" جنبش گولن در دستگاه های حساسی نظیر پلیس و قوه قضائیه حرف می زند و همین عاملی شد تا بعد شکست کودتا دست به تصفیه هزاران نفر از مقامات شامل قضات ، کارمندان دولت، سربازان و اساتید بزند.

در وضعیتی که یادآور تصفیه های استالینی است، اردوغان قول داد که همه نهادهای دولتی را پاکسازی کند و قوه قضائیه را از شر "غده سرطانی" و دولت را از شر "ویروس هایی" که در سراسر ساختار حکومت ترکیه رخنه کرده اند نجات دهد

تعداد دستگیر شدگان بعد از کودتا تکان دهنده است. 7000 سرباز بازداشت شدند ، 8000 پلیس از پست هایشان برکنار شدند ، 3000 عضو قوه قضائیه به حالت تعلیق در آمدندد . هزاران کارمند دولت در وزارت خانه های مختلف اخراج شدند شامل 15000 نفر از وزارت آموزش . همه سطوح آموزشی مشمول این تصفیه شده اند شامل 21000 معلم که مجوز تدریس آنها باطل شد و بیش از 1500 رئیس دانشگاه که گفته شده اخراج شده اند .

این اعداد باور اینکه افراد از روی یک لیست از پیش تعیین شده سرکوب و برکنار نمی شوند را سخت کرده است .

از 20 جولای به مدت سه ماه وضعیت اضطراری اعلام شده و گفته شده کسانی که در فرصت مطالعاتی بوده اند به خانه هایشان برگردند و کسانی که در ترکیه هستند تا اطلاع ثانوی حق خروج از کشور را ندارند.

دانشگاهیان ترکیه قبلا هم هدف حمله واقع شده بودند . اخیرا واکنش دولت به درخواست دانشگاهیان به طرح صلح در استان های کردنشین ، اخراج و آزار و اذیت آنها را به اتهام "تبلیغ برای تروریست" به دنبال داشت.

واکنش دانشگاه در برابر اقدامات انضباطی دولت از جمله استعفاهای اجباری ، تعلیق و بازرسی های متناوب، خودسانسوری بوده است.

موج بازداشت ها در پی کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه ، تنها به افزایش سرکوب در آموزش عالی خواهد انجامید. جنبش گولن که به "حزميت" نیز معروف است ، شبکه ای از مدارس خصوصی و دانشگاه ها در ترکیه و خارج از کشور تعبیه کرده است . آنچه موجب نگرانی اردوغان است ، آموزش های جنبش حزميت به پیروانش در جهت "منافع مشترک ' و "ساختن مدرسه یه جای مسجد" است .

این جنبش بر تحصیلات در زمینه اسلام عملی و میانه رو تاکید دارد و متهم به نفوذ در نهاد های دولت و حزب عدالت و توسعه از طریق موقعیت تاثیر گذاری و تضعیف آن است و در تشابهی با وضعیت تروتسکيست ، این جنبش متهم به نفوذ در درون دولت است

این پارانويا توضیح میدهد که چرا دولت ترکیه در سرکوب دانشگاهیان و تطاهرات های دانشگاهی وسواس دارد.

پیام اردوعان صریح است. دانشجویان معترض در حال ازدیاد همگی به عنوان "آتئیست های، چپ گرای تروریست" معرفی می شود . تصویب قانون تعطیلی مدارس آمادگی خصوصی که بسیاری از آنها توسط جنبش گولن هدایت می شوند نیز با هدف مشابه انجام می گیرد و آن "پاکسازی" مدارس ترکیه از شاخص های "ناسالم" است.

فشار دولت بر دانشجویان برای سیاست زده ماندن با مهار فعالیت های علمی و اساتید هماهنگ است. بعد از کودتا از هیئت مدیره روساي دانشگاه ها خواسته شد تا "سريعا وضعیت تمامی پرسنل دانشگاهی و اجرایی دانشگاه را در خصوص اینکه آیا ارتباطی با سازمان تروریستی فتح الله دارند یا خیر مورد بررسی قرار دهند "

ترکیه باید به آزادی بیان به عنوان یک عضو کنسول اروپا و همچنین بخشی از منشور حقوق اولیه دموکراتیک سازمان ملل تخت عنوان آزادی بیان و عقیده احترام بگذارد .

آزادی علمی اندیشه قلب یک جامعه سالم مدنی است. محدود کردن آزادی جنبش های علمی و استقلال دانشگاهیان ، هدف ارتقا علمی را از بین خواهد برد. این سرکوب استثنایی و دستگیری های اخیر دانشگاهیان در ترکیه باید با پاسخ قاطع جهان شمول همراه باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
0
1
پوتین فراموش نشود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین