کد خبر: ۳۸۳۵۸۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

90 درصد گوشی‌های بازار باید جمع شوند!

خبر رجیستر نشدن احتمالی آیفون‌های نو در بازار آن‌قدر داغ بوده که خبر اصلی یعنی رجیستر نشدن گوشی‌های قاچاق را به حاشیه رانده است.
آفتاب‌‌نیوز :
این خبر با عدم تمدید مجوز واردات دو شرکت عمده واردکننده آیفون همراه شده و کاهش عرضه گوشی‌های اپل، مغازه‌داران را به وحشت انداخته و آنها را مجبور کرده تا آیفون را از پشت ویترین‌های خود جمع کنند. (و برخی هم برای بالا بردن قیمت به‌صورت مصنوعی)

اما واقعیت چیز دیگری است و آنها که آیفون را نشانه رفته‌اند می‌دانند که 90 درصد گوشی‌های موجود در بازار، قاچاق هستند و اگر طرح رجیستری گوشی واقعی باشد و به‌طور عادلانه اجرا شود، همه این گوشی‌ها بی‌مصرف خواهند شد.

فروش میلیونی گوشی در بازار ایران و گردش مالی میلیارد دلاری، نکاتی است که مدنظر تصمیم‌گیرندگان، هم بوده است و هم نبوده است.

به گزارش خبرآنلاین، فرض کنیم 90 درصد گوشی‌ها از امروز جمع‌آوری شوند و بازار برای عادی شدن، تورمی هزار درصدی را در بخش گوشی‌های رجیستر شده شاهد خواهد بود و این یعنی عمق فاجعه برای مشتری که قصد خرید جدید دارد!

مرجع تشخیص «قاچاق بودن» یا نبودن و مرجع رجیستر کردن گوشی توسط اپراتورها نکات عمده‌ای است که جزییات آن تعریف‌نشده و ممکن است شاهد گسترش فساد در این بخش‌ها باشیم، درحالی‌که هدف این طرح مبارزه با قاچاق است؛ اما فساد بالقوه اداری را نیز ممکن است ایجاد کند که با فشار اتحادیه فروشندگان موبایل این موضوع تشدید خواهد شد. (در تجربه قبلی شاهد ورود رشوه بگیرانی بودیم که گوشی‌های قاچاق را به‌طور غیرقانونی رجیستر می‌کردند و با دریافت مبلغی و ثبت IMEI، گوشی را تطهیر می‌کردند)

سال‌هاست کمپانی‌های خارجی از معامله با ایران منع شده‌اند (تحریم) و حتی آنهایی که حضور دارند، خدمات به مشتری‌شان در حد صفر بوده و مشتری ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسند و بنابراین حتی آنهایی که در ایران حضور به اصطلاح رسمی هم دارند، در حال زدن جیب مشتریان ایرانی هستند و خدمات مطلوب عرضه نمی‌کنند و بهتر است اگر مدیران آی تی به فکر کاربران ایرانی هستند این مشکل را به‌صورت قانونی حل کنند تا داستان رجیستری و ورود و عرضه قانونی و نه قاچاق به‌طور خودکار حل شود.

اینکه خبر جمع‌آوری آیفون برای اولین بار درجایی خاص منتشرشده و داستان قاچاق بودن 90 درصد کل گوشی‌ها در بازار به حاشیه رانده‌شده، می‌تواند حکایت از دعوای پشت پرده داشته باشد که نه به فکر مشتری مداری هستند و نه خدمات پس از فروش شرکت‌های رسمی و غیررسمی و تنها هدفشان راندن رقیب از این آشفته‌بازار، به اسم مبارزه با قاچاق است و مثل همیشه مشتری /End user باید تاوان این دعواها را پس دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین