کد خبر: ۳۸۳۸۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
محاکه حمله‌کنندگان به سفارت عربستان تشریفاتی باشد موجب بی‌تفاوتی مردم خواهد شد

چه‌کسانی از حمله به سفارت عربستان سود کرده‌اند؟/ جای خالی آمران در دادگاه

یک حقوقدان درباره پرونده حمله به سفارت عربستان معتقد است: اگر دادگاه صوری و تشریفاتی باشد تاثیری در عرصه بین‌المللی نخواهد داشت و در عرصه داخلی هم ایجاد بدبینی مردم را در پی خواهد شد و موجبات بی‌تفاوتی مردم نسبت به این مسئله می‌شود؛ زیرا نمی‌توانند تبعات منفی را پوشش دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- عبدالصمد خرمشاهی حقوقدان و وکیل دادگستری در گفتگو با «آفتاب‌نیوز» درباره آغاز محاکمه افرادی که به سفارت عربستان حمله کرده اند و تاثیر آن در عرصه بین المللی و داخلی، گفت: اقدام اشتباهی که این افراد کردند لطمات زیادی به ما وارد کرد و در عرصه بین المللی هم از لحاظ مالی و هم از نظر سیاسی مشکلاتی را در عمل برای کشور بوجود آورد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی ادامه داد: عربستان بیشترین منافع را از این اقدام خودسرانه برد و در حقیقت مظلوم نمایی کرد لذا فکر می کنم این اقدامی که صورت گرفت سالها باید بگذرد تا تبعات منفی آن برطرف شود.

خرمشاهی با تاکید بر اینکه دادگاه در هر شکل و به هر وضعیتی که کسی را محکوم بکند و رای صادر شود نمی تواند اثرات منفی این حادثه را جبران نماید، تصریح کرد: محاکمه این افراد در عرصه بین المللی تاثیر چندانی نخواهد داشت ولی امیدوارم فتح بابی شود برای جلوگیری از رفتارهایی کسانی که خودسرانه عمل می کنند.

این حقوقدان افزود:  اگر دادگاه صوری و تشریفاتی باشد تاثیری در عرصه بین المللی نخواهد داشت و در عرصه داخلی هم ایجاد بدبینی مردم را در پی خواهد شد و موجبات بی تفاوتی مردم نسبت به این مسئله می شود زیرا نمی توانند تبعات منفی را پوشش دهد.

چه‌کسانی از حمله به سفارت عربستان سود کرده‌اند؟/ جای خالی آمران در دادگاه

وی در مورد اینکه چگونه می شود جلوی تکرار چنین اقداماتی را گرفت، گفت: اگر دادگاه بدون مماشات و هرگونه ملاحظه و سیاسی کاری و بر اساس آنچه که قانون می گویید برگزار و محاکمه کند شاید برای جلوگیری از موارد مشابه تاثیر داشته باشد و اگر دادگاه مستقلی تشکیل شود که اعمال این افراد را با قانون مطابقت دهد و حکم صادر کند می تواند تا حدودی از موارد مشابه جلوگیری کند در غیر اینصورت مورد باور مردم قرار نخواهد گرفت و تاثیری در رفتار آنها  نخواهد داشت.

جای آمران تعرض به سفارت عربستان در دادگاه خالی است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در همین باره به خبرنگار «آفتاب‌نیوز» گفت: این اقدامات برای کشور هزینه داشته است اما جای آمران این تعرض در دادگاه خالی است.

قربانعلی قائمی با اشاره به اینکه رفتارهای این چنینی از مرحله خودسری فراتر رفته و منافع ملی کشور را هدف قرار داده است، افزود: این بار در اثر فشار ناشی از جریان‌های پایبند به قانون اساسی و حساس نسبت به مناف ملی، این افراد پای میز محاکمه کشیده شده‌ و اکنون دادگاه آنها در جریان است.

وی اظهار کرد: متاسفانه این افراد به عواقب کاری که انجام می‌دهند و همچنین منافع ملی بی‌توجه هستند و البته همواره از این اقداماتی که انجام می‌دهند سود برده‌اند اما این بار، در به همان پاشنه همیشگی نچرخید و این افراد محاکمه شدند.

این عضو حزب اعتماد ملی همچنین با اشاره به نحوه برگزاری دادگاه  متعرضین به سفارت عربستان تصریح کرد: این افراد دفاعیاتی درباره عملکرد خود در تعرض به سفارت عربستان بیان کرده‌اند که برای من به عنوان یک کنشگر سیاسی و اجتماعی قابل قبول نیست زیرا آنها نسبت به تحولات سیاسی منطقه ناآگاه نیستند و این تحولات را رصد کرده و حتی خود را تیزهوش‌تر از سایرین می‌دانند و براساس تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های خود دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

چه‌کسانی از حمله به سفارت عربستان سود کرده‌اند؟/ جای خالی آمران در دادگاه

قائمی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا این دادگاه‌ها نقش بازدارنده خواهند داشت، گفت: درست است که تعدادی از متعرضین در حال محاکمه شدن هستند اما نباید کسانی که آنها را تشویق به چنین کاری کردند را از یاد برد و آمران هم باید دادگاهی شوند. جای آنها در این دادگاه‌های برگزارشده خالی است.

این فعال سیاسی درباره چگونگی جلوگیری از تکرار این حوادث اظهار کرد: راه اظهارنظر درباره مسائل سیاسی در این کشور باز است و  اگر افراد خواهان کنش درحوزه سیاسی هستند، باید در قالب تشکل‌های سیاسی شناسنامه‌دار فعالیت کنند تا مسئولیت اظهارنظرها و اقدامات خود را بپذیرند. اصلا زیبنده نظام ما نیست که پس از 37 سال شاهد چنین اقداماتی باشیم زیرا این اقدامات می‌تواند هزینه‌های زیادی برای کشورمان در برداشته باشد. به هیچ وجه قابل پذیرش نیست که افراد بی‌شناسنامه توسط آمران بسیج شده و با اقدامات قانون‌شکنانه، برای نظام و دولت هزینه ایجاد کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
1
3
دلواپسان درجامعه تشنج ایجاد مبکنند تا آبها گل آلوده شود و ماهیگیری کنند . همه آنانی که در تحریم ، کاسب بودند امروز به اشکال مختلف تشنج آفرینی میکنند تا شرایط برای کاسبی مجدد آنان فراهم شود . حمله به سفارت عربستان ، قطعا با هماهنگی وهابیون سعودی انجام شد و دود آتشی که در سفارت روشن شد ، فقط به چشم مردم ایران خصوصا حاجیان رفت . عربستان با بکار گیری دلواپسان ، عملا مانع حضور ایرانی های انقلابی در حج شد تا مراسم برائت از آمریکا و اسرائیل در حج برگزار نشود .‌دلواپسانی که به سفارت حمله کردند ، نفوذی دشمن بودند .‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
0
وقتى رئيس مجلس از حمله به سفارت انگليس حمايت مى كند، انتظار چه نتيجه اى را داريد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین