کد خبر: ۳۸۳۸۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
اصلاح‌طلبان اشتباهات انتخابات مجلس دهم را تکرار نمی‌کنند

برخی اصلاح‌طلبان «لیست امید» نمک خوردند و نمکدان شکستند/با «عارف» عکس سلفی گرفتند اما ...

از فراکسیون امید نباید انتظار زیادی داشت/ لیست امید ژله‌ای و شناور بود/ در انتخابات یازدهم مجلس اسامی خیلی‌‎ها را حذف می‌کنیم تا بار دیگر اشتباهات امروز تکرار نشود/ مهمترین اقدام ما حذف اصولگرایان تندرو از مجلس دهم بود/ برخی نمک خوردند و نمکدان شکستند/ به اکثر اصلاح‌طلبان اجازه ورود به لیست امید ندادند/ بعضی نمایندگان از ترس ردصلاحیت شدن وارد فراکسیون امید نمی‌شوند
آفتاب‌‌نیوز :
علی صوفی، عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی درباره دلایل ضعف فراکسیون امید در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار کرد: متأسفانه برخی افراد می‌گویند آقای عارف و دیگر اعضای فراکسیون امید دچار یأس و ناامیدی شده‌اند در حالی‌که من علت ضعف امیدی‌ها را ناامیدی نمی‌دانم چراکه دوستان فراکسیون امید با جدیت در حال پیشبرد برنامه‌های خودشان هستند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وزیر تعاون دولت اصلاحات با بیان اینکه «ضعف در فراکسیون امید طبیعی است و نباید انتظار بیش از حدی از آن داشت»، افزود: خاصیت لیستی که ما نهایی کردیم این است که نباید انتظار زیادی از برخی اعضای لیست امید داشته باشیم.

برخی اصلاح‌طلبان لیست امید نمک خوردند و نمکدان شکستند/با «عارف» عکس سلفی گرفتند اما ...

صوفی ادامه داد: به تعبیر بعضی‌ها لیست امید «لیست ژله‌ای یا شناور» بوده است به این دلیل که ما در شرایط بسیار سخت لیست را نهایی کردیم و به جمع‌بندی رساندیم چراکه تمام چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب ردصلاحیت شدند و کسی را نداشتیم که وارد لیست امید کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «استراتژی لیست امید تغییر در مجلس دهم شورای اسلامی بوده است»، گفت: خوشبختانه تغییر در مجلس ایجاد شد ضمن اینکه ما به جای اصولگرایان تندرو از اصولگرایان معتدل حمایت کردیم و آن‌ها را به عنوان کاندیدا در لیست امید قرار دادیم.

وی در این باره اضافه کرد: ما با شرایط بسیار سختی که پیش‌تر متذکر شدم مجبور به جمع‌بندی و نهایی کردن لیست امید شدیم.

صوفی تأکید کرد: کاندیداهایی که جزو لیست امید بودند، اذعان دارند که اگر در لیست ما حضور نداشتند محال بود رأی بیاروند و وارد مجلس شوند.

او با بیان اینکه بسیاری از کاندیداها میثاق‌نامه را امضا کرده‌اند، افزود: اکثر افرادی که در لیست امید حضور داشتند میثاق‌نامه را امضا کردند به جز عده‌ای اندک و به طور استثنایی همچون آقایان کاظم جلالی و بهروز نعمتی که از طرف دولت به ما معرفی شدند و با علم به اصولگرا بودنشان، میثاق‌نامه را امضا نکردند.

عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در پاسخ به این پرسش که «آیا کاظم جلالی و بهروز نعمتی برای حضور در لیست امید به اصلاح‌طلبان تحمیل شدند یا معرفی؟»، تصریح کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که باید ائتلاف کنیم و این‌گونه موارد و مصادیق در ائتلاف طبیعی است یعنی کسی در جریان شما نباشد اما شما از آن فرد حمایت کنید. بنابراین برخی افراد از طرف حزب اعتدال و توسعه برای حضور در لیست امید معرفی شدند و اکثریت نیز ورود آن‌ها را پذیرفتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اذعان کرد: افرادی که در لیست امید حضور داشتند چهره‌های سیاسی شاخصی نبودند. یعنی آن‌ها سیاسی نبودند. افرادی که چنین نباشند اگر در موقعیت‌های خطیر قرار بگیرند، پیشنهادهای اغواکننده‌ای نیز به آن‌ها شود ‌و اساساً در جایگاه امروز هم باشند سعی بر این دارند تا موقعیت خودشان را حفظ کنند.

صوفی ادامه داد: برخی از لیست امید‌ی‌ها علت تأیید صلاحیت خودشان را حضور نداشتن در حزب و... می‌دانند. چراکه اساساً چهره‌ سیاسی نبودند که کسی بخواهد نسبت به آن‌ها حساسیتی وجود داشته باشد.

او در ادامه گلایه‌ای از لیست امید‌ی‌ها داشت و افزود: جالب است قبل از انتخابات اصرار داشتند تا به عنوان کاندیدا در لیست امید حضور پیدا کنند و حالا برخی از آن‌ها از ورود به فراکسیون امید پرهیز می‌کنند چه برسد به آنکه قصد درگیری یا مبارزه با اخلال‌گرایان را داشته باشند.

وزیر تعاون دولت اصلاحات با بیان اینکه «دست اصلاح‌طلبان برای جمع‌بندی و نهایی کردن لیست امید بسته بود»، گفت: استراتژی ما برای نهایی کردن لیست امید حذف تندروها در مجلس دهم شورای اسلامی بود که اگر دقت داشته باشید اکثر نمایندگان مجلس نیروهای جدیدی هستند. اما باید بگویم نیروهای جدیدی که به مجلس دهم راه یافتند نه تنها نیروهای قدرتمندی نیستند بلکه شکننده نیز هستند.

صوفی در ادامه به ریاست مجلس دهم شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: متأسفانه دوستان ما از همان قدم اول در بحث ریاست مجلس منسجم عمل نکردند و متفرق شدند. برخی نمایندگان می‌گویند عدم رأی ما به محمدرضا عارف یا حضور در فراکسیون امید به دلیل ترس از ردصلاحیت در انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در این باره اضافه کرد: متأسفانه عقل معاشی در بعضی از دوستان حاکم شده است و بر این باورند که با این رویکرد محفوظ خواهند ماند در حالی‌که این‌گونه نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اظهارات مرتضی الویری درباره وجود رانت در لیست امید و جابه‌جایی اسامی در آن اظهار کرد: ممکن است افرادی بوده باشند که از نفوذ خودشان یا برخی دیگر برای حضور در لیست امید استفاده کرده باشند. اظهارات آقای الویری درست است چراکه من به همراه وی در شورایی در ستاد تهران حضور داشتیم.

وی در این باره اضافه کرد: زمانی‎که ما با ردصلاحیت‌ها مواجه شدیم به این نتیجه و تصمیم‌گیری رسیدیم که فراخوانی را اعلام کنیم زیرا با فقدان افراد شاخص سیاسی برای حضور در لیست رو به‌رو بودیم. حدود 338 نفر برای ما رزومه فرستادند، در این فرآیند خیلی‌ها سعی کردند خودشان را به ما برسانند که در بین آن تعداد فقط به 120 اصلاح‌طلب رسیدیم که 60 نفر از آن‌ها را به شورای عالی سیاستگذاری معرفی کردیم.

صوفی ادامه داد: در بین آن 60 اصلاح‌طلب 35 نفر با اجماع انتخاب شدند، اما در مرحله بعد که ائتلاف صورت گرفت طبیعی بود که نفراتی از آن طرف به لیست اضافه می‌شوند. اما از آن 35 اصلاح‌طلب عده‌ای حذف شدند و افراد دیگری به جای آن‌ها قرار گرفتند ولی من اسم این جابه‌جایی و حذفیات را رانت نمی‎گذارم.لیست با نظر جمعی نهایی شد، شاید فرد یا افرادی به دلیل آشنا بودن با اشخاص از رانت استفاده کرده باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اقدام کاظم جلالی مبنی بر تشکیل فراکسیون اعتدال تصریح کرد: آقای جلالی از همان ابتدا وارد فراکسیون امید نشد و فراکسیون ولایت را تشکیل داد. بعدها زمزمه‌هایی از طرف برخی نمایندگان مانند آقایان لاهوتی و جعفرزاده مبنی بر تشکیل فراکسیون اعتدال شنیده می‌شد. ضمن اینکه آقای لاریجانی به یکی از اعضای هیأت رئیسه چنین خبری را داده بود که قصد تشکیل فراکسیون اعتدال را دارند.

صوفی به اقدامات کاظم جلالی در چند ماه اخیر اشاره کرد و افزود: نباید بگویم آقای جلالی نمک خورد و نمکدان شکست چراکه شخصیت سیاسی وی برای همه مشخص بود. آقای جلالی هیچ‌وقت نگفت که من اصولگرا نیستم. متأسفانه عده‌ای به نام اصلاح‎طلب آمدند، در لیست قرار گرفتند و تمام شرایط را پذیرفتند، اما بعد از ورود به مجلس به راحتی تغییر موضع دادند که به آن‌ها باید گفت نمک خوردند و نمکدان شکستند.

وی بیان کرد: آقای جلالی با عنوان اصولگرایی در لیست قرار گرفت اما خودش هم می‌‎داند که اگر در لیست امید نبود، امکان نداشت به مجلس دهم راه پیدا کند. آقای نعمتی هم مانند جلالی بوده است، اما وی در برخی جاها به فراکسیون امید رأی داده و رأی خودش را نیز نشان داده است. بنابراین ما از آقای جلالی توقعی نداریم، اما از بعضی افراد انتظار داریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت: متأسفانه برخی کاندیداها عکس سلفی با آقای عارف گرفتند تا از این طریق رأی جمع کنند. ما در انتخابات مجلس یازدهم اشتباهات امروز را انجام نمی‎دهیم. ضمن اینکه آقای عارف گفته‌اند ما باید هویت خودمان را حفظ کنیم یعنی اشتباهات انتخابات مجلس دهم را در آینده مرتکب نمی‌شویم. بنابراین اسامی خیلی‌ها را در لیست انتخابات مجلس یازدهم قرار نخواهیم داد.

مرتضی الویری امروز (2 مردادماه) در گفت‌وگو با «اعتماد» در پاسخ به سوالی درباره وجود رانت در لیست امید برای انتخابات گفته است: من در کمیته‌ای بودم که کاندیداها را ارزیابی می‌کردیم. افراد را در زمینه تجربه، رشته تحصیلی، سوابق مبارزاتی، فن بیان و موارد دیگر که به عنوان شاخصه‌های مورد نیاز برای کار پارلمانی طبقه‌بندی کردیم و امتیاز دادیم. لیست ما در دو مرحله دچار تغییراتی شد که با شاخص‌های ما همخوانی نداشت و حدود ٩ نفر را جابه‌جا کرد. مرحله اول تصمیماتی که شورای عالی اصلاح‌طلبان گرفت و ٤ نفر را جایگزین کرد. مرحله دوم تعامل با حامیان دولت و حزب اعتدال و توسعه که ٥ نفر را برای ارائه لیست واحد جابه‌جا کردند.

منبع: آنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
0
1
وقتی حزب واقعی در کشور نباشد انتخابات جولانگاه فرصت طلبان می شود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین