کد خبر: ۳۸۳۹۵۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
در نشست خبری؛

سفیر ترکیه: حمایت ایران از روند دموکراتیک در ترکیه فوق العاده ارزشمند است

سفیر ترکیه در تهران اعلام مواضع مقامات ایران در نخستین ساعات کودتای نافرجام ترکیه را فوق العاده ارزشمند توصیف کرد و گفت: مقامات ایران در کنار حکومت قانونی و مبتنی بر آرای مردم ایستادند و از روند دموکراتیک در ترکیه حمایت کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا رضا هاکان تکین عصر یکشنبه در نشست خبری خود که یک هفته پس از کودتای نافرجام در ترکیه در محل سفارت این کشور در تهران برگزار شد این مطلب را عنوان کرد.

وی افزود: این اعلام موضع از طرف مقامات ایران نشان دهنده عمق و شکل روابط دو کشور است که بار دیگر متجلی شد.
سفیر ترکیه در ایران با بیان اینکه ناکام ماندن کودتا در ترکیه نشان دهنده نهادینه شدن دموکراسی در این کشور است ادامه داد: ملت ترکیه با حضور خود اعلام کردند که تا چه میزان به دولت، مجلس و نهادهایی که با آرای خود انتخاب کرده اند اهمیت می دهند.
هاکان تکین اظهار داشت: هیچ تردیدی نداریم که ترکیه از این امتحان و تجربه تلخ با سربلندی بیرون آمد و یکپارچگی و وحدت خود را بیش از پیش تقویت کرد و مقامات ما در مقابل گروهک تروریستی وابسته به فتح الله گولن با اراده محکم تمام تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و می کنند.

هاکان تکین در پاسخ به سئوالی پیرامون چگونگی تجدید نظر در ساختار نیروهای مسلح ترکیه جواب داد: بی شک بعد از تصمیماتی که گرفته شد نیروهای مسلح مجددا سازماندهی خواهند شد چون مشخص شد که سازمان تروریستی وابسته با گولن سالهاست نه فقط در نیروهای مسلح بلکه در نهادهای بسیاری نفوذ کرده است .
وی اضافه کرد: اتفاقی که می افتد شناسایی این نفوذها و پاکسازی این نهادها از وجود این افراد وسازماندهی جدید این نهادها برای جلوگیری مجدد (از نفوذ) آنهاست .
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دولت و مقامات دولتی کنترل امور را در دست دارند اما این، به این معنی نیست که ما جانب احتیاط را نخواهیم گرفت بلکه با رعایت تمام جوانب احتیاطی این کارها را ادامه خواهیم داد .

وی افزود: متاسفانه بعد از این اقدام وحشیانه و خونین، برخی کشورها با پیشداوری در حال ابراز مواضع خود درباره ترکیه هستند .
سفیر ترکیه در تهران گفت: تمامی مقامات کاری ترکیه و در راس آن، رییس جمهور از ساعات اولیه بعد از خنثی سازی کودتا به دفعات تاکید کردند که تمام اقدامات علیه کودتاچیان در چارچوب سیستم دموکراسی ترکیه خواهد بود .
هاکان تکین ادامه داد: در حال حاضر در ترکیه وضعیت فوق العاده اعلام شده است که این اقدام برای جلوگیری از فعالیت این جریان ( کودتاگر) است و برای محدود کردن حقوق و آزادی های اساسی شهروندان نیست .

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از کار معلق و بازداشت شده اند اظهارداشت: بازپرسی از اینها ادامه دارد و چه بسا بخشی از آنها بیگناه شناخته شوند و به سرکار خود برگردند .
هاکان تکین در پاسخ به سئوال دیگری در باره گفت وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و ترکیه و اظهار نظر اردوغان مبنی بر همکاری بیشتر با ایران و روسیه در مسایل منطقه اظهارداشت: آقای روحانی و اردوغان گفت وگوی تلفنی سازنده ای با هم داشتند وحتی آقای روحانی در صحبت های خود اشاره کرده بود که همانطور که ترکیه شب تا صبح نخوابید و بیدار ماند، در ایران هم نخوابیدند و از نزدیک تحولات ترکیه را پیگیری کردند .

سفیر ترکیه در تهران افزود: در این گفت وگو، آقای اردوغان بر لزوم همکاری بیشتر ترکیه با ایران و روسیه در خصوص مسایل منطقه تاکید کردند. بین ترکیه و ایران در برخی مسایل منطقه ای اختلاف نظر وجود دارد و ما باور داریم که باید در شرایط فعلی برای به حداقل رساندن اختلاف نظرها تلاش شود .

هاکان تکین ادامه داد: اما از این سخن رییس جمهور نباید به این شکل تعبیر شود که ترکیه سیاست خارجی خود را تغییر داده است. اگر بنا بر تغییر باشد شاید همه طرفها باید یک گام عقب بگذارند تا بشود به شکلی خواسته های هر دو ملت ترکیه و ایران در نظر گرفته شود .
وی در مورد سوریه گفت: منافع مردم سوریه و در مورد عراق ، منافع مردم عراق و تمام گروهها و اقشار باید در نظر گرفته شود تا بشود برای بحران ها راه حلی پیدا کرد .

سفیر ترکیه در تهران در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص تاثیر تحولات اخیر ترکیه در عضویت این کشور در ناتو اظهار داشت: اقدام به کودتا اقدامی نبود که در سلسله مراتب فرماندهی نیروهای مسلح ترکیه شکل گرفته باشد بلکه یک گروه کوچک نفوذ کرده بودند و این اقدام را انجام دادند .
هاکان تکین گفت: وقوع این اقدام باعث ناراحتی عمیق شده است چرا که در نیروهای مسلح و ارتش چنین اتفاقی افتاده است و اقدام به پاکسازی ، برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی است.
وی تصریح کرد: عضویت ترکیه در ناتو از این وضعیت هیچ تاثیر نخواهد پذیرفت .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین