کد خبر: ۳۸۳۹۵۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
بازتاب رسانه ای اعلام هویت سنبلی

تبلیغ ایران هراسانه حمله مسلحانه «مونیخ» ناکام ماند

روزنامه ایران در شماره یکشنبه، بازتاب اعلام هویت سنبلی را دستمایه یادداشت خود قرار داد و تاکید کرد که تبلیغ ایران هراسانه حمله مسلحانه مونیخ با محوریت عربستان ناکام ماند.
آفتاب‌‌نیوز : در این یادداشت آمده است: «علی دیوید سنبلی» جوان 18 ساله ای که با وجود تبار ایرانی اش در هنگام حمله مسلحانه خود علیه خارجی ها شعار می داد و فریاد می زد: «من آلمانی ام» عصر جمعه در حالی که 300 گلوله در کوله پشتی اش داشت به سوی مردمی که برای خرید مایحتاج خود به مرکز خرید «المپیا» در شمال غرب مونیخ آمده بودند ، شلیک کرد.
حمله مسلحانه او با کشته و زخمی شدن ده ها تن در حالی به پایان رسید که او در حال فرار با شلیک به سمت خود خودکشی کرد. پایانی که در کنار حقایق دیگر مربوط به فرد مهاجم سبب شد، پلیس مونیخ بر تروریستی نبودن ماجرا مهر تأیید بگذارد.

مهاجم ایرانی- آلمانی 31 فروردین سال 1377 در مونیخ به دنیا آمد. با وجود این پدر و مادر او با مراجعه به سفارت ایران در آلمان برایش شناسنامه ایرانی نیز گرفتند. پدر علی سنبلی که سال هاست با همسرش در مونیخ زندگی می کند، راننده تاکسی است. رسانه های آلمانی در گزارش های خود از حادثه مونیخ نوشته اند که علی در مدرسه مورد آزار قرار می گرفته و از افسردگی و مشکلات روانی رنج می برده و تحت درمان روانی بوده است.

در بازرسی از اتاق و خانه او در منطقه «ماکس فوراشتاد» مونیخ که تنها چند خیابان با محل حادثه فاصله داشته است، کتابی درباره آموزش تیراندازی پیدا شد. مدرکی که نشان می داد مهاجم خود منفردا تصمیم به این اقدام گرفته و تحت آموزش یا حمایت هیچ گروه یا نهادی نبوده است.
روزنامه «بیلد» به نقل از یکی از همسایگان او نوشت که او شخصیت آرامی داشته است. با وجود این بر اساس برخی گزارش ها وی با استفاده از صفحه ای جعلی در فیس بوک، اعلام کرده بود که در محل واقعه بین کودکان غذای رایگان توزیع می شود و این امر شماری از کودکان را به رستوران مک دونالدی کشانده بود که او در برابر آن اقدام به تیراندازی کرد.

پلیس آلمان تأکید کرد که مهاجم ایرانی- آلمانی حمله مسلحانه مونیخ در آلمان به دنیا آمده و در همین کشور بزرگ شده و در جریان بازرسی محل زندگی وی نشانه ای از ارتباط او با گروه داعش دیده نشده است. پلیس آلمان همچنین اعلام کرد که مهاجم مونیخ تحت تأثیر «آندریاس برویک» عامل حمله مرگبار پنج سال قبل نروژ(ارتباطی آشکار) قرار داشته است.
اقدام مسلحانه جوان 18 ساله ایرانی – آلمانی و کشته شدن بیش از 10 نفر در پی تیراندازی مرکز خریدی در مونیخ آلمان روز گذشته با واکنش مقامات ایران مواجه شد. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ساعات اولیه صبح دیروز و در شرایطی که هنوز جزئیات حادثه چندان مشخص نشده بود و خبرها از حضور سه فرد مهاجم و احتمال تروریستی بودن آن حکایت داشت، «حادثه تروریستی در مونیخ را محکوم و با ملت و دولت آلمان ابراز همدردی کرد.»
بهرام قاسمی سپس با بیان اینکه «کشتار مردم بیگناه و بی دفاع امروز بدل به لکه ننگ دیگری در تاریخ بشریت شده است»، تصریح کرد: «امروز مبارزه با تروریسم، در هر شکل آن و در هر کجا به عنوان یک خواست جدی و فوری جامعه جهانی و وجدان بشری، باید سر لوحه تمامی کشور ها و در یک اجماع بین المللی مورد توجه قرار گیرد.»

با این حال چند ساعت بعد از انتشار این موضع بود که رسانه های آلمانی با توجه به آخرین اطلاعات کسب شده از پلیس آلمان با تصریح اینکه انگیزه این اقدام مسلحانه مشخص نشده، اعلام کردند که تیراندازی تنها توسط یک نفر صورت گرفته، او همراهی نداشته و ردپایی از افراط گرایی در آن وجود نداشته است. حقیقتی که سبب شد اغلب رسانه های بی طرف جهان با تصحیح نحوه اطلاع رسانی خود از حادثه رخ داده با عنوان «حمله مسلحانه» به جای «حمله تروریستی» یاد کردند.

اما تا پیش از مشخصات جزئیات و با توجه به سابقه حملات تروریستی داعش در اقصی نقاط جهان طبیعی بود که رهبران کشورهای مختلف با محکوم کردن حادثه اعلام کنند که متعهد به حمایت از آلمان در مقابل «تروریسم» هستند. کما اینکه برخی چهره ها همچون «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان در انتخابات آینده امریکا بر طبل مواضع همیشگی خود بکوبد و حمله مسلحانه مونیخ را از نشانه های «اسلام گرایی افراطی» تلقی نماید. هرچند بر خلاف این موضع گیری ها ظهر دیروز رئیس پلیس مونیخ در یک کنفرانس خبری صریحا اعلام کرد که «علی دیوید سنبلی» جوان ایرانی- آلمانی و عامل حمله مونیخ ارتباطی با داعش نداشته است و با منتفی دانستن تروریستی بودن اقدام او از احتمال انگیزه های انتقام جویانه وی سخن گفت.
آنچه از رصد محتوای منتشر شده از سوی کاربران آلمانی زبان شبکه های مجازی همچون توییتر هم بر می آمد این بود که آنها علاوه بر بحث درباره ایرانی یا آلمانی دانسته شدن فرد مهاجم تأکید داشتند که ایرانی تبارهای آلمان را بهترین مهاجران از نظر پذیرفتن فرهنگ کشورشان می دانند.

همچنین به گزارش ایسنا، عبدالله نکونام، سرکنسول ایران در مونیخ با اشاره به دیدار دیروز خود با رئیس پلیس مونیخ تاکید کرد که پلیس آلمان هیچگونه ارتباطی بین مهاجم و جامعه ایرانیان فرهیخته قائل نیست و کماکان نگاه مثبت به ایرانیان جاری و ساری خواهد بود.
مانور رقیبان منطقه ای بر حادثه مونیخ
با وجود رد گمانه تروریستی بودن حادثه عصر جمعه مونیخ، روز گذشته برخی کشورهای رقیب منطقه ای ایران همچون عربستان سعودی در خبرهای رسمی خود رویه تأکید بر ایرانی تبار بودن مهاجم حادثه مونیخ را در دستور کار قرار دادند و با بسیج کاربران خود در شبکه های اجتماعی سعی کردند از قبل در صدر قراردادن هشتگ هایی همچون «اجراکننده حمله مونیخ ایرانی است» و «ایران چهره اسلام را تحریف کرده است» از نمد حادثه مونیخ کلاهی برای اهداف ایران هراسانه خود ببافند.

رویکردی که با توجه به اظهارات ادعایی اخیر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان علیه ایران و قرار داشتن این کشور زیر بار اتهامات مربوط به حمایت های گذشته و حال آن از گروه های تروریستی دور از ذهن به نظر نمی رسید و این در حالی بود که حتی برخی سایت های خبری روز گذشته در تحلیل های خود از انتشار جزئیات گزارش 28 صفحه ای کنگره مربوط به ارتباط احتمالی دولت عربستان سعودی با هواپیما ربایان یازده سپتامبر اینگونه گمانه زنی کردند که استراتژی سعودی ها پس از انتشار گزارش محرمانه کنگره، متهم کردن ایران به انجام حملات یازده سپتامبر خواهد بود.
چنانکه «اینترسپت» در گزارش خود با طرح این گمانه با اشاره لابی رسانه ای سعودی ها ، یکی از ستون نویسان «العربیه» به نام «ترکی الدخیل» در وصف سند 28 صفحه ای در مقاله ای تحت عنوان «جاده یازده سپتامبر از تهران شروع شده است» مدعی شد افشای این اطلاعات سؤالات را در مورد ایران افزایش می دهد.

اینترسپت افزود: «این گزارش 28 صفحه ای هیچ اطلاعاتی در مورد ایران ندارد و برعکس آنچه الدخیل ادعا کرده، گروه های نظامی تحت حمایت ایران نظیر حزب الله در جنگ با القاعده هستند.»
مانور بر بحث ایرانی تبار بودن مهاجم حادثه مونیخ و استفاده از آن به عنوان ابزار مقابله با جمهوری اسلامی ایران از سوی این رقبای منطقه ای در حالی است که بر خلاف حضور مکرر اتباع کشورهایی همچون عربستان سعودی، قطر، پاکستان و... در حوادث تروریستی جهان، طی سال های اخیر سابقه نداشته است که یک ایرانی عامل حمله ای تروریستی باشد.

واقعیتی که در سال های اخیر سعی شد با توطئه چینی های اطلاعاتی و ایجاد پرونده ای علیه یک فرد ایرانی تبار به نام «منصور ارباب سیار» با اتهام همکاری با سپاه پاسداران و تلاش برای ترور عادل الجبیر که در آن زمان مسئولیت سفارت عربستان در واشنگتن را بر عهده داشت؛ خلاف آن را ثابت کنند. هرچند اسنادی که خرداد سال گذشته در سایت ویکی لیکس منتشر شد، نشان داد که پرونده سازی برای ارباب سیار سراسر توطئه دستگاه اطلاعاتی سعودی ها بوده است.
در مورد آنچه عصر جمعه در مونیخ نیز رخ داد با وجود شیطنت های رسانه ای، آنچه در نهایت اثبات شد ، تروریستی نبودن حادثه و پاک ماندن دامن ایران از شائبه ایفای نقش در جنایت های سازمان یافته تروریستی بود. اتهامی که ریاض برای مبرا کردن خود از آن حتی با هزینه دلارهای نفتی به پای رسانه های ایفاگر نقش روابط عمومی اش موفق نبوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین