کد خبر: ۳۸۴۱۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲

توضیحات غریب‌آبادی درباره جانشین احمد شهید، حادثه منا و...

معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، گفت: جایگزین احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل فعلاً مشخص نشده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، کاظم غریب‌آبادی در نشست تخصصی حقوق بشر اسلامی که در موسسه صیانت از حقوق زنان برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که جایگزین احمد شهید گزارشگر ویژه ایران در سازمان ملل مشخص شده است یا خیر؟، گفت: خیر، فعلاً‌جایگزین وی مشخص نشده است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که به چه نحوی می‌توانیم حق و حقوق‌مان را در حادثه منا از عربستان بگیریم؟ گفت: این موضوع فرادستگاهی است و دستگاه‌های مختلف باید آن را پیگیری کنند. صرفاً بحث خسارات مطرح نیست بلکه بحث مسوولیت حقوقی عربستان نیز در این حادثه مطرح است. حدود 5 هزار نفر از حجاج جان خود را در این حادثه از دست دادند که 500 نفر آنان ایرانی بودند.

وی افزود: کوتاهی عربستان در حفظ امنیت و سلامت حجاج در فاجعه منا وجود داشته است. متأسفانه موضوع اساسی این است که مکانیسم‌های حقوقی بین‌المللی عادلانه نیست و با اینکه ایران به شورای حقوق بشر گزارش را ارائه داده و سازمان ملل هم در جریان موضوع قرار گرفت ولی شاهد کوتاهی آنها در این زمینه هستیم.

معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، ادامه داد: ناگفته نماند در داخل کشورمان، مکانیسم‌های حقوقی ما فعال شده است. ما در داخل کشورمان شعبه‌ای را در یکی از دادسراها به بحث فاجعه منا اختصاص داده‌ایم تا خانواده‌های این عزیزان در رابطه با موضوع طرح شکایت کنند و دیگر اقدامات مربوط به بعد بین‌المللی است که وزارت امور خارجه آن را پیگیری می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که «جمهوری اسلامی ایران و ستاد حقوق بشر چه اقداماتی را برای تحلیل حقوق بشر اسلامی در مجامع بین‌المللی انجام داده است»، اظهار کرد: غرب می‌خواهد این مسأله را ترویج کند که اسلام با حقوق بشر میانه‌ای ندارد ولی این موضوع ادعایی بیش نیست.

وی ادامه داد: حقوق بشر در آموزه‌های اسلام بسیار عمیق است. نکته کلیدی این است که اسناد و ابزارهای بین‌المللی حقوق بشر پس از جنگ جهانی اول و دوم شکل گرفته و پس از آن بود که غرب به این نتیجه رسید که انسان دارای حقوق بشر است. متأسفانه کشورهای توسعه یافته در عرصه حقوق بشر مشارکت نداشتند و این اسناد بر طبق هنجارهای غربی تدوین شد.

غریب‌آبادی تأکید کرد: یکی از اقدامات ما در ستاد حقوق بشر تأثیرگذاری و شکل‌گیری اسناد حقوق بشری است؛ چراکه باید مسأله حقوق بشر اسلامی مورد تأکید قرار گیرد و در اسناد حقوق بشری راه یابد. گاهی اوقات اختلافات ناشی از عدم درک واقعیت‌هاست. عدم درک این‌که اسلام چه اعتقادی به حقوق بشر دارد که خوشبختانه ما در این عرصه کارهایی را آغاز کرده‌ایم و قصد داریم مبانی آن را ترویج کنیم. کتب و مطالب خوبی در داخل کشورمان در زمینه حقوق بشر اسلامی تعریف شده که ما قصد داریم ‌آن را به زبان‌های دیگر ترجمه کنیم.

وی افزود: 14 مردادماه روز جهانی حقوق بشر  اسلامی است که در آن روز مراسم بزرگی از سوی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با حضور رئیس دستگاه قضائی برگزار می‌شود و جایزه حقوق بشر اسلامی ارائه خواهد شد. همچنین 12 مردادماه هم در شهر قم سمینار تخصصی حقوق بشر با حضور صاحب‌نظران برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: بحث همکاری‌ ما با کشورهای اسلامی در دستور کارمان است، البته این کار ساده نیست؛ زیرا سخت است که بتوانیم به راحتی با 53 کشور اسلامی برخی موضوعات را بیان کرده و آن را پیش ببریم اما ناامید نیستیم؛ زیرا یک نقطه اشتراک ما اعلامیه حقوق بشر اسلامی است و بر روی این نقطه مشترک اسلام می‌توانیم حرکت کنیم و البته رایزنی‌هایی را داشته‌ایم.

معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد : در اجلاس‌های شورای حقوق بشر گاهی قطعنامه‌هایی ارائه می‌شود که با مبانی دینی در تعارض است. در اجلاس اخیر هم یک قطعنامه داشتیم که کشورهای اسلامی حقوق بشر رأی مخالف دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین