کد خبر: ۳۸۴۱۷۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷

میوه قاچاق، تحویل در منزل

برای خرید میوه‌های قاچاق، کافی است سری به فضای مجازی بزنید. نکته جالب این که بیشتر فروشگا‌ه‌های مجازی، تمامی میوه‌های خارجی و ممنوعه را نیز در سبد کالایی خود قرار داده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز : در حالی مسئولان در سازمان‌ها و نهادهای مختلف از برخورد قاطع با قاچاق میوه و کاهش حجم آن در بازار کشور خبر می‌دهند که شاهد تغییر روند توزیع محصولات قاچاق در سطح بازار هستیم و به جای متمرکز شدن این محصولات غیرقانونی در میادین مرکزی میوه و تره‌بار یا فروشگاه‌های لوکس سطح شهر با هماهنگی خاصی در سراسر بازار و سطح خیابان‌های مختلف و فروشگاه‌های کوچک یا حتی در منازل توزیع می‌شود و به قول معروف معضل ورود میوه‌های قاچاق همچنان باقی است.
 
به گزارش جام جم، علی‌اکبر پوراحمدنژاد، دبیر کمیسیون هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران درباره ورود میوه‌های قاچاق به چرخه توزیع گفت: با توجه به این‌که طرح مبارزه با قاچاق میوه از اواسط اسفند سال گذشته به شکل جدی پیگیری شده است، به‌طور کلی فضا برای ورود و توزیع این نوع محصولات ناامن شده و اکنون شاهد کاهش قابل توجه ورود این نوع محصولات شده‌ایم.

وی افزود: برخورد قاطع و گسترده سازمان‌ها و نهادهای مرتبط همراه با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باعث شده تا برخی سودجویان به تغییر شیوه فروش محصولات وارداتی و غیرقانونی خود بپردازند که یکی از آنها فروش محصولات در خیابان‌های اطراف یا تحویل محصول در منازل یا فروشگاه‌ها بود. براساس بررسی‌ها اکنون برخی سودجویان با چاپ و توزیع بروشورهایی که در آنها انواع محصولات خارجی با قیمت قید شده است، سعی در تحویل محصول در مقاصد مورد نظر مثل فروشگاه‌ها یا منازل دارند.

این مقام مسئول تاکید کرد: از ابتدای سال جاری با هماهنگی‌های انجام شده با پلیس آگاهی و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی این افراد تحت نظر بوده و شناسایی شده‌اند و بزودی با آنها مطابق با قانون برخورد خواهد شد به صورتی که حتی ریشه شیوه نوین توزیع میوه‌های قاچاق نیز خشکانده می‌شود.

دبیر کمیسیون هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران اضافه کرد: اکنون اعلام می‌کنم تمام انبارها و مناطقی که احتمال می‌رود میوه‌های قاچاق در آنها جهت توزیع، نگهداری شوند شناسایی شده و با اجرای فاز جدید طرح برخورد که از هفته‌ آینده اجرایی می‌شود، نسبت به اعمال قانون بر آنها اقدام می‌شود به صورتی که از این پس هیچ نقطه امنی برای سودجویان در استان تهران به عنوان مقصد اصلی ورود و بازتوزیع کالاهای قاچاق وجود نخواهد داشت.

وی معتقد است باتوجه به رویکرد کلان ستاد و نهادهای مربوط نسبت به مقابله با قاچاق و همکاری‌های انجام گرفته با وزارت راه، نه‌تنها مشکل ترانزیت کالاها و تغییر مسیر کالاها تقریبا غیرممکن شده بلکه اماکن یا محل‌های احتمالی تخلیه یا بارگیری مجدد محصولات قاچاق نیز کاملا تحت نظر قرار گرفته و جای تردید نیست روند قاچاق بخصوص کالاهای سلامت‌محور به حداقل خود خواهد رسید.

توزیع از 10 شب تا سپیده‌دم

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران با اشاره به تغییر مسیر میوه‌های قاچاق از میدان مرکزی تهران به سمت فروشگاه‌های سطح شهر گفت: پس از برخوردهای گسترده مسئولان با پدیده شوم قاچاق میوه در میدان مرکزی شهر اکنون از ده شب تا سپیده‌دم در خیابان‌های اطراف میدان شاهد فروش این میوه‌ها هستیم.

این مقام صنفی تصریح کرد: با گذری در بازار می‌بینیم تنوع میوه‌های قاچاق نه‌تنها فقط در بخش محصولات لوکس بوده بلکه شلیل و پرتقال نیز در این میان به‌وفور دیده می‌شود که جای تأمل و البته تعجب دارد. به عنوان مثال ورود انار و شلیل از ترکیه در کنار پرتقال مصری و انگورهای شیلی نمود کاملی از روند روبه رشد قاچاق است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران درباره روند ورود این محصولات به داخل کشور اضافه کرد: از آنجا که میوه و تره‌بار نیازمند حمل در شرایط خاص است، باید مدنظر داشت که این میوه‌ها با خودروهای سردخانه‌دار از بازارچه‌های مرزی و بندر شهید رجایی با بارنامه‌های تقلبی در حجم قابل توجه وارد کشور می‌شود و سرانجام سر از میوه‌فروشی‌های سطح شهرها درمی‌آورد.

مهاجرانی با تاکید براین‌که حجم میوه‌هایی چون پرتقال بیشتر از دیگر محصولات لوکس است، افزود: از آنجا که تقاضا برای میوه‌هایی چون پرتقال و انگور بیشتر از محصولات دیگر مثل پشن‌فروت یا میوه‌های استوایی است، عمده قاچاق صورت گرفته درباره میوه‌های پرمخاطب صورت گرفته و باقی موارد زیاد قابل توجه نیستند.

به اعتقاد وی، اگر گمرکات کشور مجهز به سیستم‌های کنترلی پیشرفته مثل سالن‌های ایکس‌ری باشند امکان تقلب و تخلف در ارائه بارنامه‌های جعلی و حمل بارهای متفرقه به حداقل رسیده و قاچاق کاهش خواهد داشت، چون امروزه به دلیل نبود فناوری‌های نوین در مبادی ورودی کشور حجم تخلف قابل ملاحظه است و ماموران گمرک در واقع توان مقابله با آن را ندارند.

ورود آفات با میوه قاچاق

سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی هم به خبرنگار ما گفت: اکنون در شرایطی قرار داریم که براساس فرموده‌های مقام معظم رهبری باید از تولیدات داخلی حمایت کنیم، اما برخی سودجویان با استفاده از خلأهای موجود در این زمینه فعال‌تر شده‌اند.

نورانی افزود: قاچاق میوه نه‌تنها به ورود برخی آفات و بیماری‌های ناشناخته به کشور منجر خواهد شد بلکه به زیان اشتغال نیز است. چون براساس آخرین آماری که در اختیار داریم 25 درصد از کل جمعیت کشور در حوزه تولید محصولات کشاورزی و صنایع جانبی آن اشتغال دارند که با افزایش روند قاچاق میوه کم‌کم این درصد کاهش خواهد داشت و آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به کشف نزدیک به 30 هزار تن میوه قاچاق در سال جاری تصریح کرد: این میزان کشفیات گرچه نشان‌دهنده حرکت در زمینه برخورد با محصولات قاچاق بوده اما لازم است به این نکته توجه کنیم که قطعا بخشی از محصولات قاچاق نیز از دید مسئولان پنهان مانده که شاهد مثال آن میوه و تره‌بار خارجی و غیرقانونی موجود در سطح شهرهاست.

به اعتقاد رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، سود حاصل از قاچاق میوه برای سودجویان آنچنان بالاست که به نوعی چشم‌پوشی از آن برایشان غیرممکن است به صورتی که این افراد دو تا سه برابر قیمت واقعی میوه در بازار از این طریق سود به دست می‌آورند.

نورانی با اشاره به قوانین موجود برای واردات میوه گفت: برای جلوگیری از این روند یعنی قاچاق می‌توان به گونه‌ای واردات را برنامه‌ریزی کرد تا قاچاق دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد. به عنوان مثال می‌توان در مقابل صادرات محصولات مازاد فصلی، واردات انجام داد که به این ترتیب نه‌تنها دولت به حقوق قانونی خود خواهد رسید، بلکه معضلات پدیده‌ای شوم به نام قاچاق از جامعه ایران رخت برخواهد بست.

خرید با یک تماس تلفنی

برای خرید میوه‌های قاچاق، کافی است سری به فضای مجازی بزنید. نکته جالب این که بیشتر فروشگا‌ه‌های مجازی، تمامی میوه‌های خارجی و ممنوعه را نیز در سبد کالایی خود قرار داده‌اند و شما می‌توانید با پرداخت هزینه، نیازهایتان را تامین کنید.

با توجه به این‌که این میوه‌ها عموما نیازمند حمل با شیوه‌ای خاص هستند تا از فساد آنها جلوگیری شود، این شرکت‌ها مراحل ارسال را در ساعات خاصی از روز انجام می‌دهند و در آخر هزینه‌هایی متناسب با این موضوع از شما دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، فارغ از هزینه ارسال، قیمت هر کیلو انار آفریقایی 40 هزار تومان، لیموترش 12 هزار تومان، سیب ترش فرانسوی 17 هزار تومان، پرتقال 9هزار و گلابی چینی 16 هزار تومان است. این درحالی است که برخی انواع میوه‌های استوایی خاص مثل پشن‌فروت، مانگوستین، لیچی و میوه ستاره‌ای نیز با قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین