کد خبر: ۳۸۴۳۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶

چکناواریان: موسیقی زبان خداست

لوریس چکناوراریان که در جشن «هنر پهلوانی‌» از او تقدیر شد، گفت: هیچ‌چیز در دنیا بدون موسیقی نمی‌شود، حتی زمانی که می‌خواهیم با خدا صحبت کنیم، اگر موسیقی نباشد نمی‌شود. موسیقی زبان خداست.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، این آهنگساز و رهبر ارکستر در برنامه جشن «هنر پهلوانی» که در سالن همایش‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، اظهار کرد: برای یک موزیسین، صحبت کردن سخت است. من از بچگی در زورخانه بزرگ شدم و بزرگ‌ترین چیزی که از پهلوانان یاد گرفتم، وطن‌پرستی و خداپرستی بوده است.

او ادامه داد: خدا را شکر می‌کنم در سرزمینی بزرگ شدم که پهلوانان آن فرهنگ پهلوانی و سرحدات آن را بلند نگه می‌دارند. من از طریق زورخانه با شاهنامه آشنا شدم و زندگی‌ام عوض شد. از بچگی عاشق شیرخدا و ضرب او بوده‌ام، راه زورخانه را پی گرفتم و با استاد بزرگ، فردوسی آشنا شدم.

این موسیقی‌دان اظهار کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند ضرب‌هایی را که در زورخانه زده می‌شود، بزند. مرشدهای زورخانه فوق‌العاده هستند و می‌توانند ریتم‌های مختلف را بزنند. هر ورزشی آهنگ خاص خود را دارد.

چکناواریان گفت: 20 سال از عمرم را برای جمع‌آوری ریتم زورخانه‌ای گذاشتم تا اپرای «رستم و سهراب» را نوشتم که کار دشواری بود.

او بیان کرد: ما آدم‌ها، یک‌بار مصرف هستیم، متولد می‌شویم و می‌میریم. ما کاره‌ای نیستیم. منشی و خدمتگزار خداوند هستیم. برای یکدیگر آفریده شده‌ایم. من از خدا تشکر می‌کنم که به من الهام کرد تا این اپرا را بنویسم.

در بخش دوم جشن «هنر پهلوانی» و در بخش نکو داشت‌ها، از رامبد جوان تجلیل شد.

او نیز روی صحنه آمد و گوشه لباسش را به نشانه احترام در دست گرفت و گفت: من عاشق هدیه گرفتنم و خوشحالم که من را دعوت کردید تا هدیه بگیرم. اگر برنامه دیگری داشتید، باز هم من را دعوت کنید تا هدیه بگیرم.

معرفی ورزش پهلوانی در ۳۰ کشور

رییس بنیاد فردوسی نیز در بخش دیگری از این برنامه اظهار کرد: درباره فرهنگ پهلوانی، دلتنگی‌هایی داریم و آن هم یادگاری‌هایی است که از بزرگان به ما رسیده است. به هر کسی که نگاه می‌کنیم، از کودکی درباره ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای یادگاری دارد.

میثم موحدفرد افزود: اگرچه فرهنگ پهلوانی با ورزش زورخانه‌ای آمیخته است، اما تلاش کردیم این فرهنگ به جایگاه واقعی خودش برسد. فرهنگ پهلوانی، دستگیری و یتیم‌نوازی، صفات پسندیده‌ای است که در نهاد آدم‌ها قرار دارد و چون در اخلاق پهلوانان نمود پیدا کرده، برای ما به یک فرهنگ تبدیل شده است.

او ادامه داد: اگر رستم تا امروز پایدار مانده، به‌دلیل دستگیری است، زیرا او در برابر ستم ایستاد و در برابر ستمکار سر خم نکرد و این‌ها، صفات پسندیده‌ای است که باید به آن‌ها برگردیم. هر کسی که از خود گذشتگی کند پایبند به این فرهنگ است و به دین و مذهب هم ارتباطی ندارد. ما ورزش پهلوانی را در ۳۰ کشور معرفی کرده‌ایم و به‌دلیل یگانگی این ورزش، همه‌جا مشتاق آن بوده‌اند.

شعر فردوسی بزرگداشت اسطوره‌هاست

محمدرضا تابش - رییس فراکسیون ورزش در مجلس - نیز در بخش دیگری از این مراسم با خواندن چند بیت شعر از فردوسی، بیان کرد: نسبت هنر با فرهنگ پهلوانی نسبتی است که در اشعار بزرگانی مانند فردوسی دیده‌ایم و شعر فردوسی بزرگداشت اسطوره‌های ماست.

او بیان کرد: پایداری فرهنگ و دین ما در سایه هنر هنرمندانی مانند فردوسی و استاد چکناواریان است که خدا بر مهر ایشان بیفزاید.

درِ بازِ سازمان میراث فرهنگی روی تشکل‌های غیردولتی

سعید شیرکوند - معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - نیز در این مراسم گفت: این مراسم را یک تشکل غیردولتی به نام بنیاد فردوسی برگزار کرده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با افتخار اعلام می‌کند که در برگزاری این مراسم هیچ نقشی نداشته است.

او ادامه داد: ما به‌عنوان دولت وظیفه خدمتگذاری خودمان را به تشکل‌های غیردولتی اعلام می‌کنیم و این وظیفه را برای خود قائل هستیم که درِ سازمان میراث فرهنگی را برای تشکل‌های غیردولتی باز بگذاریم تا برنامه‌های فرهنگی خود را در آن برگزار کنند.

در بخش دیگری از این برنامه، از لوح فشرده‌ی یکی از تئاترهای پری صابری رونمایی شد.

فردوسی شناسنامه اصل من است

پری صابری - کارگردان تئاتر - بعد از رونمایی از اثرش، در سخنان کوتاهی گفت:‌ ما حرف دل‌مان را در کارهای‌مان می‌زنیم. فردوسی شناسنامه اصل من است و افتخار می‌کنم این‌چنین افرادی در ایران بوده‌اند. دل من برای ایران و کسانی که برای آن جان‌فشانی کرده‌اند پر از محبت است.

او افزود: من شش کار را روی صحنه آورده‌ام و در این زمینه، وقتی روی متون فردوسی شروع به کار کردم، متوجه شدم او یکی از درام‌نویس‌های جهان است و اگر به سراغش برویم، سخاوتمندانه دستش را به سوی ما دراز می‌کند. ما باید از این سرمایه استفاده کنیم.

در انتهای این برنامه نیز از محمد مسلمی، علی فروتن، حمید گلی (اعضای گروه عموهای فتیله‌ای) و علیرضا آقایی - تهیه‌کننده این برنامه - تجلیل شد. جشن «هنر پهلوانی» با اجرای آیین ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای و ضرب‌نوازی و حماسه‌خوانی مرشد سیروان نوروزی همراه بود.

پیش از این، برگزیدگان جشن «هنر پهلوانی» سال ۱۳۹۵ در بخش­‌های گوناگون هنری به این ترتیب معرفی شده بودند:

۱- برترین هنرمند شاخه فیلم و سریال: حسن فتحی

۲- برترین هنرمند شاخه بازیگری: جمشید مشایخی

۳- برترین هنرمند شاخه موسیقی: لوریس چکناواریان

۴- برترین هنرمند شاخه تجسمی: افشین اسفندیاری

۵- برترین هنرمند شاخه نقالی: سیدمصطفی سعیدی

۶- برترین هنرمند شاخه عکاسی: سعید محمودی ازناوه

۷- برترین برنامه­‌ساز تلویزیونی: رامبد جوان

۸- برترین برنامه­‌ساز تلویزیونی کودک و نوجوان: گروه فیتیله
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
فريبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
1
براي همينه كه امروز با موسيقي اين همه مخالفت ميكنن چون مطمئنم كه متاسفانه 99% زبان خدا رو نمي فهمن!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین